این سوپاپ در زمانی که نفتکش در حال تخلیه است، اجبارا باید اجازه عبور گاز را بدهد زیرا حجم خالی مخزن با فرآورده در حال پر شدن بوده بنابراین گازی که جای آن در حال کم شدن است باید خارج شود. این طرح برای نخستین در شمال کشور اجرا شد اما در سایر جایگاه های کشور نیز می توان این دستگاه را نصب کرد زیرا تاثیرات مثبت زیادی دارد.
کد خبر: ۶۸۳۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸ 23 November 2018

  به گزارش تابناک مازندران، غلامحسین افتخاری اظهار داشت: طرح "کهاب" دارای سه مرحله است، تصریح کرد: در مرحله اول که حدود 10 سال پیش اجرا شد، شرکت نفت تمام مسیرهای خروج گاز از مخازن جایگاه‌ها را مسدود و تنها به یک محل لوله خروجی از مقصد به نام سوپاپ محدود کرد که در یک فشار معینی این سوپاپ اجازه خروج گاز را می‌داد.

براساس این گزارش، معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوده های نفتی منطقه چالوس از اجرایی شدن طرح "کهاب" برای نخستین بار در مازندران خبر داد.

غلامحسین افتخاری در گفت وگو یی با تایید این خبر که طرح "کهاب" برای نخستین بار در استان های شمالی و یک در جایگاه در مرزن آباد اجرا شده است، اظهار کرد: طرح کهاب پیش از این در تهران و کرج هم اجرا شده بود، اما در مرزن آباد، این طرح به صورت کامل تر و مجهزتر اجرا شده است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی بیش از یک سال گذشته این دستگاه را از اسپانیا وارد کرده، ادامه داد: این طرح برای نخستین در شمال کشور اجرا شد اما در سایر جایگاه های کشور نیز می توان این دستگاه را نصب کرد زیرا تاثیرات مثبت زیادی دارد.

معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوده های نفتی منطقه چالوس افزود: دولت و سازمان محیط زیست الزامی را به شرکت پخش فراوده های نفتی داده است که ظرف مدت دو سال باید این تجهیزات در همه جایگاه‌ها به نحوی مستقر شود و حال اینکه در این زمینه باید دید وضعیت اقتصادی کشور و وضعیت محدودیت های ناشی از تحریم ها تا چه میزان مانع کار می‌شود.

افتخاری با بیان اینکه طرح "کهاب" دارای سه مرحله است، تصریح کرد: در مرحله اول که حدود 10 سال پیش اجرا شد، شرکت نفت تمام مسیرهای خروج گاز از مخازن جایگاه‌ها را مسدود و تنها به یک محل لوله خروجی از مقصد به نام سوپاپ محدود کرد که در یک فشار معینی این سوپاپ اجازه خروج گاز را می‌داد.

وی با اشاره به اینکه فشار گاز بر روی فرآورده باعث می‌شد تبخیر کمتری صورت گیرد، ادامه داد: این سوپاپ در زمانی که نفتکش در حال تخلیه است، اجبارا باید اجازه عبور گاز را بدهد زیرا حجم خالی مخزن با فرآورده در حال پر شدن بوده بنابراین گازی که جای آن در حال کم شدن است باید خارج شود. آنچه که در یک جایگاه مرزن آباد اجرا شد این مرحله است و این گازی که بر اثر تخلیه فرآورده باید خارج می شد را مجددا بازیافت و تبدیل به فرآورده می کند.

وی تاکید کرد: اجرای مرحله دیگر نیاز به تکنولوژی و هزینه بیشتر دارد؛ زمانی است که شما به پمپ بنزین می‌روید و در حال سوختگیری هستید، گازی از درب باک خارج می‌شود که باید نازل‌های مخصوصی روی شلنگ تلمبه تعبیه شود تا اجازه خروج آزاد را به گاز را ندهد و همزمان یک پمپ وکیومی داخل مخزن تلمبه باشد که این گاز را بکشد و به داخل مخزن هدایت کند که این مرحله سوم طرح کهاب است.

معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوده های نفتی منطقه چالوس یادآور شد: در این سه مرحله کل گازهایی که ممکن است در جایگاه وارد فضا شود در یک مسیری برگردانده و تبدیل به فرآورده می‌شود.

افتخاری با بیان اینکه بخش دولتی هم به دنبال خرید و نصب چنین دستگاه هایی است، گفت: کشورهای مختلفی در زمینه ساخت این تکنولوژی فعال هستند و شرکتی در اصفهان نیز در حال تکمیل این طرح است.

وحید تکمه‌چین، مدیر یک جایگاه سوخت در مرزن آباد که این طرح در آن اجرا شده نیز به خبرنگار ایسنا گفت: کهاب طرحی برای صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت بوده که با اهداف زیست‌ محیطی پایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه در تمام استان‌های شمالی، جایگاه مرزن آباد نخستین جایگاهی محسوب می شود که دستگاه کاهش بخار بنزین در آن راه اندازی شده است، اظهار کرد: کار اصلی این دستگاه که از کشور اسپانیا وارد شده، بازیافت بخارات بنزینی است.

وی با بیان اینکه بنزین ماده فراری است که وقتی در فضای آزاد قرار داده شود در زمان کوتاهی تبخیر می شود، افزود: این مشکل بزرگ همه پمپ بنزین‌ها است و نقل و انتقالات موجب تبخیر ماده می‌شود و به همین دلیل اکثر جایگاه داران با کسری بنزین مواجه هستند.

مدیر جایگاه سوخت مرزن آباد با اشاره به کارایی دیسپچینگ گفت: کار این سیستم نظارت بر داده ها است که شرکت نفت می تواند کنترل بیشتری بر میزان فروش و تبخیر داشته باشد. از زمان راه اندازی دستگاه تاکنون، بخار بنزین، بوی آن و آلودگی هوا کاهش یافته است؛ در صورتی که این طرح در کل کشور اجرا شود تاثیر خوبی بر روی محیط زیست خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه با نصب این دستگاه بوی بنزین در هنگام تخلیه بار کاهش می یابد، افزود: در صورتی که دولت حمایت لازم را به منظور وارد کردن این دستگاه انجام دهد چیزی حدود 5 تا 6 هزار میلیارد تومان در سال صرفه جویی می‌شود.

وی اظهار کرد: در آینده تجهیزات جدید بر روی خودروها نیز وصل خواهد شد، همچنین دستگاه وکیوم پمپ زیر دستگاه ناظر قرار می‌گیرد تا بخار خارج شده را وکیوم کند. در صورتی که این طرح یک طرح ملی شود گام بزرگی در جهت کاهش سوخت برای کشور محسوب می‌شود. با گسترش این طرح در کل کشور علاوه بر بازگرداندن مقادیر زیادی سوخت و کمک به محیط زیست می‌توان زمینه اشتغال هزاران نفر را فراهم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار