کد خبر: ۶۸۴۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳ 01 December 2018
ضیاءالله اعزازی نماینده مردم بناب در مجلس
 نماینده مردم بناب و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با تابناک تبریزاز عزم خود برای مبارزه با فساد گفت و گفت که متاسفانه روابط پیچیده‌ای حاکم است و کسانی هستند که دنبال رانت و ویژه خواری هستند و باید برای از بین بردن این روابط، عزم جدی تری داشت.
دفتر تحریریه تابناک تبریز میزبان ضیاءالله اعزازی ملکی نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی بود.

نماینده مردم بناب و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با تابناک تبریزاز عزم خود برای مبارزه با فساد گفت و گفت که متاسفانه روابط پیچیده‌ای حاکم است و کسانی هستند که دنبال رانت و ویژه خواری هستند و باید برای از بین بردن این روابط، عزم جدی تری داشت.

گفتگو با اعزازی را در یک فضای صمیمی و آرام شروع کردیم.

تابناک تبریز: تجربه رفت و برگشت از کار اجرایی به نمایندگی چگونه است؟

در آغاز سخنانم؛ تشکرویژه‌ای از اعضای تحریریه تابناک تبریز دارم. بنده بر اساسی تجربیاتی که در این سال‌ها کسب نموده ام به نظرم افرادی که میخواهند سمت نمایندگی مجلس را کسب کنند، باید سوابق اجرایی و سابقه کار در بدنه دولت و قوه مجریه را داشته و نقاط قوت و ضعف کار‌های اجرایی را به خوبی بدانند. این موارد کمک میکند تا زمانی که در قوه مقننه قانونی وضع می‌شود از تجربیات خود به نحو احسنت استفاده کنند.

بنده قبل از اینکه سمت نماینده مجلس هشتم را کسب کنم؛ در حوزه‌های اجرایی بسیاری از جمله کارمندی بهداشت و درمان در تبریز، مدیر حراست دانشگاه، مدیر بیمارستان، مدیر مرکز بهداشت ودر کار گزینی و مسئولیت‌های مختلف در دانشگاه علوم پزشکی، فعالیت داشته ام و با طرح‌های عمرانی و بودجه اشنایی لازم را داشتم. بعد از ۴ سال نمایندگی دوره هشتم در سمت مدیر کل حراست دانشگاه فرهنگیان مشغول شدم.

بنده در دانشگاه فرهنگیان این افتخار را داشتم که در تشکیل آن نقش اساسی داشته و عضو هیئت رئیسه این دانشگاه شوم.

لازم به توضیح است که، چون قبلا عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی بودم از تجربیات خود در دانشگاه فرهنگیان نیز استفاده کردم.

بعد از ۴ سال در دوره مجلس دهم بنده دوباره با حمایت مردم شریف منطقه بناب به مجلس راه پیدا و این‌بار با تجارب بیشتر از مسائل تدوینی بهره میگیرم.

تابناک تبریز: وضعیت آموزشی کشور و دلایل کاهش سرعت پیشرفت علمی در دنیا را چگونه ارزیابی میکنید؟

بله متاسفانه کاهش سرعت پیشرفت علمی کشور را قبول دارم. دلیل اصلی این موضوع، خود وزارت علوم است که به عنوان سکان دار این موضوع بوده و از بحث‌های تخصصی و توانمندی دوری میگزیند. وزارت علوم به مقدار زیادی به مسائل، بینش جناحی و سیاسی دارد تا علمی و این آسیبی جدی است.
 
 مسئولان اگر در مراکز علمی، عینک جناحی بزنند قطعا سرعت پیشرفت علمی کم میشود. 

اگر در گذشته سرعت علمی کشور رو به پیشرفت بود (در دوره اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد) جناحی بازی در وزارت علوم و وزارت بهداشت حاکم نبود.

برای مثال خود ما در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به هیچ وجه نگاه جناحی به مسائل نداشتیم واز هر فردی که در جهت پیشبرد اهداف علمی و اموزشی کشور قدم‌های مثبت برمیداشت، حمایت میکردیم.

اخیرا متاسفانه در مراکز علمی وجود نگرش‌های جناحی و سیاسی و باند بازی هاو مسائلی از این قبیل در کاهش سرعت علم ثاثیر زیادی داشته است.

البته افرادی که به دنبال مسائل علمی هستند و نیرو‌هایی که در دانشگاه به پژوهش و آموزش مشغول اند و در سنگر‌های هیئت علمی تلاش میکنند همچنان به راه خود را ادامه میدهند، اما کاری که باید از طرف مسئولین ذی نفع انجام بپذیرد حمایت و توجه جدی به نخبگان کشورو اهمیت به موضوعات پژوهشی مهم است که متاسفانه قصوراتی از طرف مسئولین در این زمینه دیده میشود.

مخصوصا از طرف وزارت علوم، حاکمیت مدیرانی که در وزارت علوم هستند با نگاه جناحی این مسائل را تحت تاثیر قرار میدهند.
 
ضیاءالله اعزازی نماینده مردم بناب در مجلس
تابناک تبریز: به نظرتان کارایی کدام سیستم دانشگاهی (آزاد، سراسری، پیام نورو فرهنگیان) کارآیی بهتری دارد؟

متاسفانه به دانشگاه فرهنگیان دراین دولت، کم مهری شد و آن توجهی درخور و تقویت موثری که باید بعمل می‌امد تا به امروز عملی نشده است


دانشگاه فرهنگیان، اساسی‌ترین و مهمترین دانشگاه کشور است و چون تربیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش را بر عهده دارد حائز اهمیتی ویژه است و با دانشگاه‌های دیگر فرق دارد.

دانشگاه پیام نور، از لحاظ آموزشی از دیگر دانشگاه‌ها بهتر است، چون پروسه آموزشی آن کتاب محور است و دانشجو مجبور به خواندن دقیق درس‌ها و مطالب است و از طرفی نمره گرفتن در این دانشگاه کمی نسبت به سایر دانشگاه‌ها کاری دشوار است؛ و از لحاظ کیفیت اموزشی از سطح بالایی برخوردار است.

دانشگاه‌های دولتی در استان دارای کیفیت‌های متنوعی هستند مثلا به دانشگاه سهند از لحاظ کیفی توجهی خوبی شده است.

در دانشگاه آزاد نیز این سطح کیفی در بعضی واحد‌ها زیاد و در بعضی از واحد‌ها کم است. در کل نمیتوان دانشگاهی را بر دیگر دانشگاه‌ها ترجیح داد که از لحاظ کیفی خوب است یا نه.

امروزه در دانشگاه‌ها، دانشجو تربیت میشودولی با پایان تحصیل متاسفانه نمیتوانیم شغل مناسب برای وی تعبیه کنیم.
اکنون نظام شدیدا با این معضل مواجه است که رتبه اول بیکاران کشور، افراد تحصیل کرده در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری هستند و این نشان میدهد که ما با برنامه ریزی حرکت نکرده ایم.

باید دانشگاه، حاکمیت، دولت و مجلس، برنامه‌ای در این زمینه پیش بینی، پیشنهاد و تصویب میکردند.

در این مورد در برنامه پنجم و ششم توسعه نیز بند‌هایی آمده است که مهارت آموزی را باید تقویت کرد. تلاشمان باید این باشد که جوانان را به سمت و سویی هدایت کنیم تا دیگر لیسانس و تحصیل کرده بیکار وارد جامعه نکنیم و باید با مردم صادقانه برخورد کنیم و متوجه باشیم که الان برای این تعداد دانشجو به صورت تضمینی نمیشود گفت: شغلی وجود دارد، همانطور که برای دهه قبل نیز اشتغالی تضمین نشده بود و این باعث مشکلاتی شده است.

در بحث مسائل آموزشی باید به سمت تقویت مهارت اموزی پیش‌رویم و در تعیین رشته‌های دوران متوسطه اموزش و پرورش نیز، مردم را به این سمت تشویق کنیم، مگر اینکه امکاناتی از قبیل: هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت اموزی، دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای وجود داشته باشد که البته در این مسایل نباید افراط کنیم.

تابناک تبریز:آیا مقاله محوری دانشگاه‌ها سبب دوری دانشگاه از صنعت شده است؟

در بخش صنعت خلا‌ءهای بسیاری داریم واز علل بسیاری از مشکلاتی که درصنعت ماشین سازی و قطعه سازی و خودرو سازی داریم، میتوان به عدم توجه کافی به افراد اهل فن و اهل تفکر، وجود تعداد رانت خوار در صنعت خودروسازی و سود برندگان از واردات که اجازه تقویت صنعت داخلی را نمیدهند و به فکر منافع و سود خود هستند، اشاره کرد.

علت اینکه در صنایع دفاعی مشکلی نداریم، ولی در صنعت خودرو دچار مشکلات فراوانیم این است که صنایع دفاعی، چون زیر نظر مقام معظم رهبری است در ان رانت خواری نداریم و روز به روز پیشرفت میکنیم. میتوان گفت:چون به افراد درسخوان و اهل فن توجهی درشان آن‌ها نداشتیم و اغلب افراد را از روی مدرک تحصیلی و کاغذ سنجیده ایم و عملا به مهارت‌هایی که دارند توجه نکرده ایم.


تابناک تبریز:اگر الان از این مکان خارج شوید و فرصتی برای انجام یک کار خیر داشته باشید چه کاری میکنید؟ (بدون مکث) مبارزه با فساد و تبعیض

تابناک تبریز:قبلا صحبت‌هایی از شما منتشر شده است که گفته بودید که مجلس اجازه مبارزه با فساد را نمیدهد و روابط اجازه مبارزه با فساد را نمیدهد پاسختان چیست؟

میتوانم سوال کنم؟ الان میتوان گفت که افرادی از بانک مرکزی دستگیر شدند چه شد؟ سلطان سکه اعدام شد. اما عراقچی چه شد؟!

چند انبار احتکار را کشف و آن را رسانه‌ای کردند، ولی بعد از مدتی گفتند احتکار نبوده! نمونه اش موضوع خودرو

من قبول ندارم که احتکار صفر باشد مخصوصا در زمینه خودرو. اگر احتکاری وجود ندارد پس چرا این موضوع را رسانه‌ای کردند مگر خود نمیگویند قبل اینکه حکم قطعی نشده، موضوع را رسانه‌ای نکنید.


آیا اهداف انقلاب این بود که فاصله طبقاتی و فقر زیاد شود؟ به حکومت شاه ایراد میگرفتیم هم اکنون ما نیز دچار آن ایرادات شده ایم. البته انقلاب اسلامی خدمات بسیاری را به کشور عرضه داشته است و من تعصب زیادی به نظام جمهوری اسلامی ایران دارم، ولی باید از مشکلات موجود گفت: تا برای حل و رفع ان چاره‌ای اندیشید.

دولت خود عامل گرانی دلار است. ما باید هرکسی را که به رانت خواری مشهور است از بدنه دولت خارج کنیم چه برادر رئیس جمهور چه هر کس دیگری که میباشد.


برای ماندگاری و پایداری حکومت جمهوری اسلامی باید اطرافیان آن مقامات و مسئولین و افرادی که در صدر قدرت هستند را سالم سازی کنیم.


این افراد هم از مردم و هم از موقعیت خودسو استفاده کرده اندو طلبکار نیز هستند و علاوه بر این به مردم، دروغ نیز میگویند.

این را جالب است بگویم. اخیرا فردی به نام فرهاد زاهدی فر اهل بناب در جریان سکه ثامن دستگیر شد. من اخیرا با اقای ظریف دیداری در خصوص پیگیری وضعیت شهروندی بنابی که در گرجستان زندانی است و خانواده اش پولی برای نجات او و رسیدگی به مشکلانش نداشتند؛ داشتم. خیلی زود علیه من شائبه و شایعه‌هایی ایجاد شد که من در رابطه به متهم سکه ثامن به آقای ظریف دیدار داشتم! در پاسخ میگویم:من این فرد را نمیشناسم و از او نیز حمایت نکرده ام. برادر او رئیس اداره صنعت معدن تجارت بناب هست که فرد سالمی است و مردم بناب از کارش راضی هستند.
همین جا اعلام میکنم:از قوه قضاییه خواستاریم تا به این پرونده مانند پرونده‌های دیگر فساد رسیدگی به عمل اورد این فرد، چون رابطه‌ای با قوه قضاییه و سایر بخش‌های دولت ندارد به اسانی میشود به پرونده اش رسیدگی کرد.
وی گفت::مثلی است که همیشه میگویم، (یالانچی طمعکاری آلادیر) کسی که طمعکاری به ذهنش برسه آخرش به چاله‌ای می‌افته.
 
ضیاءالله اعزازی نماینده مردم بناب در مجلس
تابناک تبریز:ارتباط شما با فضای مجازی چگونه است و چقد زمان برای ان صرف میکنید؟
 
به علت مشغله کاری زمان زیادی را اختصاص نمیدهم. در نرم افزار سروش عضو هستم و هر زمان فرصت کنم اخبار و پیام و مطالب از این قبیل میخوانم البته متاسفانه به علت پیام‌های زیاد بعضا گوشی هنگ میکند و امکان جواب به همه پیام‌ها وجود ندارد.

تابناک تبریز:ارتباط شما با سینما چگونه است؟
 
ماهی یکبار به سینما میروم و اغلب فیلم‌هایی را میبینم که مربوط به دفاع مقدس است.

تابناک تبریز:آخرین فیلمی که در سینما مشاهده کرده اید چه نام داشت:
 
تنگه ابوقریب

تابناک تبریز:ارتباط شما با ورزش و فرهنگ چگونه است؟

هفته‌ای یک جلسه ورزش فوتبال را انجام میدهم. در زمینه فرهنگ نیز میتوان گفت: نگران شرایط امروز انقلاب اسلامی هستم ما از انقلاب چنین انتظاراتی نداشتیم. برخی از سیاست‌ها و درایت‌های غلط باعث انحراف اعتقادات و حجاب و ایجاد اعتیاد و موارد دیگر شده است.


تابناک تبریز:برای خانواده تان چقدر زمان صرف میکنید:
 
خیلی کم


 سخن آخر:  از خانواده شهدا و رزمنده‌ها وفرزندان جانباز و ایثار گران خواستارم شرایط اولیه انقلاب را حفظ کنند و این راه را فراموش نکنند از حاکمیت نیز میخوام به وضعیت فرزندان شهدا و جانبازان و ایثارگران توجهی خاص داشته باشد.
بعد از ۴۰ سال وجود اعتیاد و فقر و فاصله طبقاتی و اشرافی گری مقامات و موارد دیگر در شان یک مسلمان شیعه که به اعتقاداتش پایبند است، نیست. در رفتار ائمه همچنین چیزی وجود نداشت. ما باید با سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال و تقویت تولیدات و محصولات داخلی برای پیشرفت کشور و انقلابمان کمک کنیم. امیدواریم بعضی افراد در زندگی شخصیشان اشرافی گری را نابود کنند و فرزندان امام خمینی ساده زیستی ایشان در زندگی را الگو و اسوه خود قرار دهند.

نسبت به کلمات زیر چه نظری دارید؟

شهید: (از خود گذشتگی و خودرا فدای جامعه و دین کردن. از تمامی این دنیا دست کشیدند تا به ما دنیارا تقدیم کنند)

جانباز:آن کسی جانباز است که تکه‌ای از وجود خودش را در راه انقلاب از دست داده و تا الان پای انقلاب مانده است.

آستان قدس رضوی:پناهگاه تمامی انسان‌ها

سرلشکر قاسم سلیمانی:عزت و اقتدار جمهوری اسلامی

سرلشکرمحسن رضایی:از ذخایر نظام و انسانی قابل تحسین. در ۸ سال دفاع مقدس جنگ را مدیریت کرده است. ان چیزی را که او دیده است نه کسی دیده و نه خواهد دید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار