نماینده ملایر در مجلس با اشاره به وضعیت نامطلوب قانون‌گذاری در مجلس و قوه مقننه تصریح کرد: هم اکنون که کمتر از دوسال است که از برنامه پنجم توسعه گذشته است می‌بینیم کمتر از ۳۰ درصد این برنامه اجرایی و ۷۰ درصد آن هنوز روی زمین مانده است.
کد خبر: ۶۸۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳ 30 November 2018
حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند تقویت بخش نظارتی مجلس است، گفت: تصویب قوانین متعدد و عدم اجرای دقیق آن توسط قوه مجریه کاری بی‌فایده است.

 به‌گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام آزادی‌خواه در جلسه بررسی عملکرد اقتصادی مجلس دهم در دانشگاه ملایر با اشاره به اینکه وظیفه نمایندگان در مرحله اول قانون‌گذاری و مرحله دوم نظارت بر حسن اجرای قانون است، گفت: قانون زمانی زیبا جلوه می‌کند که اجرا شود، اینکه دائم قانون‌گذار قانون مصوب و مجری اجرا نکند قطعا بی‌فایده‌است.

آزادی‌خواه به عنوان نمونه بیان کرد: در نامه‌ای در مورخ پنجم آبان ماه ۱۳۹۵ از معاونت قوانین مجلس خطاب به هیئت رئیسه مجلس در دوره نهم مطرح شده که فقط ۲۳ فقره قانون به علت استنکاف رئیس جمهور از اقدام قانون به صورت رسمی توسط رئیس مجلس انجام شده که این یک نمونه از صد‌ها مورد وضعیت نامطلوب قانون‌گذاری ما است.

وی در موردی دیگر به استیضاح وزرای سه گانه در سال ۹۷ اشاره کرد و افزود: اینکه سه وزیر راه و شهرسازی، اقتصاد و کار و رفاه اجتماعی را به دلیل نا‌کارآمدی می‌خواهیم استیضاح کنیم و در این مورد هر سه فراکسیون هم رای هستند، اما در ساعت‌های پایانی رای گیری و گام پایانی مجلس که وضعیت را تعداد آراء مشخص می‌کند کار به درستی انجام نمی‌شود نیز یکی دیگر از موارد نامطلوب بودن وضعیت قانون‌گذاری در مجلس‌است.

نماینده مردم ملایر در مجلس دهم اظهار داشت: قانون می‌گوید دولت هر سال باید لایحه بودجه مبتنی بر بودجه برنامه ۵ ساله بیاورد و مجلس تصویب کند و این سند شود برای کل امور مالی، محاسباتی، اقتصادی و برنامه کشور، چون این لایحه توسط خود دولت ارائه شده اگر دولت خارج آن اقدامی انجام دهد خلاف برنامه است.

وی با اشاره به اینکه در این لایحه دولت قیمت پیشنهادی دلار را ۳۵۰۰ هزار تومان در اسفند ماه پیشنهاد کرده و مجلس نیز تصویب کرده، اما در فروردین سال بعد دولت نرخ دلار را به ۴۲۰۰ هزار تومان تغییر می‌دهد، گفت: این چه برنامه‌ریزی است؟ آیا این تخلف از برنامه نیست؟

آزادی‌خواه با اشاره به اظهارات رئیس جدید بانک مرکزی در خصوص گرانی‌های دلار و اینکه آقای همتی در مورد تحریم‌های اعلام شده آمریکایی‌ها در ۱۳ و ۱۴ آبان می‌گوید گرانی‌های دلار هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد، ابراز کرد: البته در مواردی که کشور ما صادرات محور باشد و درآمد ارزی کشور افزایش یابد گرانی دلار یک فرصت و به سود کشور است.

وی ادامه داد، اما زمانی که کشور ما واردات محور است و از آنجایی که بخش عمده‌ای از صادرات کشور نیز ربطی به تحریم‌ها ندارد و کشور ما صادرات محور هم نیست آیا افزایش قیمت دلار باعث بی‌برنامگی و وضعیت افسار گسیخته اقتصاد کشور نمی‌شود و طبق محاسبات مابه تفاوت دلار ۳۵۰۰ تومانی و ۴۲۰۰ تومانی به جیب چه‌کسانی به غیر از دولت می‌رود.

 سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم بیان کرد: اینکه در شرایطی که با تلاش‌های مدافعان حرم و سربازان میهن اسلامی کشور سوریه امن شد و رئیس جمهور این کشور از ما برای سرمایه‌گذاری اقتصادی در این‌کشور دعوت می‌کند و دولت ما می‌گوید ما که نمی‌خواهیم ابرقدرت منطقه شویم بنابراین نه پایگاه نظامی می‌خواهیم و نه در این کشور کار اقتصادی انجام می‌دهیم به قانونگذاری ضعیف و عدم کارآمدی دولت بر می‌گردد.

وی در پاسخ به سؤالی که این وضعیت نابسامان اقتصاد کشور چه میزان مسئولیت به عهده وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت سمت است گفت: طبق اصل قانون اساسی کلیه مسئولیت اجرای قانون اساسی و مسئولیت کلیه اجرائیات کشور به جزء بخش نیرو‌های مسلح با شخص رئیس جمهور است ابراز کرد: امروز قطعا مشخص است عمده مشکلات و مسائل قانونی که ما در کشور داریم هم به حوزه اجرا و بخشی نیز به حوزه قانون گذاری برمی‌گردد و مجلس باید بعد نظارتی خود را تقویت کند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون که حدود دو سال از برنامه شسم توسعه نیز می‌گذردو نیمی از آیین نامه‌ها به عنوان مثال مشخص شدن ریز حقوق مقامات و ... هنوز بررسی و اجرایی نشده است، تصریح کرد: ما باید شفاف سازی کنیم که البته توسط بعد نظارتی مجلس انجام شده و از رئیس جمهور برای پاسخگویی به نمایندگان در مجلس دعوت شد، سئوالاتی نوشته شد، اما بار‌ها این لیست به بهانه‌های مختلف عوض شد و آقای روحانی برای پاسخ‌گویی حاضر نشد تا جای که مجلس باید استیضاح رئیس جمهور را انجام می‌داد، اما برای مرحله اول ۹۰ امضاء می‌خواهد و در مراحل بعد دو سوم آراء و همه نمایندگان همراهی نکردند.

نماینده ملایر در مورد سؤال یکی از دانشجویان که این موارد که شما تقصیرات را گردن دولت و برخی نمایندگان می‌اندازید به چه درد ما می‌خورد، راهکار ارائه کنید، نیز گفت: متأسفانه مشکل اصلی ما همین است که فکر می‌کنیم مجلس و دولت دو نفرند، اما این دوئیت بین مجلس و دولت وجود ندارد یعنی الان مجلس همان دولت شده است که کاملا اشتباه است.

در بخش قانونگذاری همه نمایندگان مجلس همراه نیستند

آزادی‌خواه بیان کرد: مجلس نباید در عین حالی که ضد دولت باشد حامی دولت هم باشد بلکه باید حامی و همراه ملت باشداما متأسفانه اینگونه نیست بیان‌کرد: ما نمایندگان چه باید می‌کردیم که نکردیم آیا کار اجرایی وظیفه نماینده‌است یا دولت؟ کار اصلی نماینده نظارت، تحقیق و تفحص، سئوال و مطالبه از رئیس جمهور و وزارت و استیضاح و ... است که نوکران شما انجام دادند من در دولت قبل از دولت آقای روحانی هم منتقد بودم، اما چه کنیم که در بخش قانون‌گذاری هم مشکلاتی وجود دارد و همه‌نمایندگان همراه نیستند.

وی خطاب به جوانان گفت: حق با شما جوانان است طبق قانون اساسی ایجاد اشتغال، مسکن، بیمه و نیاز‌های اساسی جزء حقوق اولیه شهروندی است‌که یک‌کشور باید برای مردمش انجام دهد و من به عنوان عضو فراکسیون ولایت و نماینده مردم تا جایی که توان دارم شفاف سازی کرده و مسائل و مشکلات را بیان می‌کنم. امید است که گوش شنوایی باشد شنیده و اجرا شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار