رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران با بیان اینکه مهمترین مشکلی که کارخانه‌های استان را زمین‌گیر کرده است روانه‌شدن 50 درصد از محصولات برنج استان به استان همجوار گیلان است؛ گفت: دلالان و کارخانه‌داران گیلانی، برنج‌های پرمحصول مازندران را خریداری و به استان گیلان برده و آن‌جا با تخلیط این برنج‌ها با برنج‌های محلی، اقدام به فروش می‌کنند.
کد خبر: ۶۸۵۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷ 30 November 2018

سیدتقی جعفریان امیری در گفت‌وگو با بلاغ، اظهار کرد: بیش از یک‌هزار و 400 شالیکوبی در استان مازندران مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: از این میزان تنها 30 درصد از شالیکوبی‌ها، مدرن و مابقی سنتی هستند که تأثیر بسزایی در میزان ضایعات برنج استان دارد.

رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران خاطرنشان کرد: دولت بودجه‌ای برای نوسازی شالیکوبی‌ها ندارد و بانک‌ها هم تسهیلات مناسبی برای این امر در اختیار کارخانه‌داران قرار نمی‌دهند.

جعفریان در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص مهمترین مشکلات و مطالبات حال حاضر شالیکوبی‌داران استان بیان کرد: اولین مشکل آنکه غالب کارخانه‌های شالیکوبی استان قدیمی‌اند و عمر برخی از آن‌ها به 80 سال هم می‌رسد.

وی افزود: نزدیک به 80 درصد شالیکوبی‌ها به روش سنتی در حال فعالیت هستند که جدا از افزایش میزان ضایعات برنج، صرفه اقتصادی آن نیز پایین است.

رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین مشکلی که کارخانه‌های استان را زمین‌گیر کرده است روانه‌شدن 50 درصد از محصولات برنج استان به استان همجوار گیلان است.

جعفریان اعلام کرد: دلالان و کارخانه‌داران گیلانی، برنج‌های پرمحصول مازندران را خریداری و به استان گیلان برده و آن‌جا با تخلیط این برنج‌ها با برنج‌های محلی، اقدام به فروش می‌کنند و این در حالی‌است که جدا از اقدام ناپسند و غیرقانونی، این امر موجب بیکاری بسیاری از کارخانه‌های استان شده است.

به گفته وی، طی سال‌جاری با توجه به نوسانات ازری، برنج قیمت خوبی پیدا کرده و این امر بر میزان ورود دلالان در بازار برنج افزوده است.

رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران در پایان در خصوص نرخ شالیکوبی‌ها طی سال‌جاری گفتَ: امسال نرخ دستمزد شالیکوبی‌داران 246 تومان به ازای هر کیلو است.

گفتنی است بنا بر این اظهار نظر، نرخ دستمزد شالیکوبی‌ها در مقایسه با نرخ سال قبل، رشد 15 تا 20 درصدی را نشان می‌دهد.

با این اوصاف، دلالان گیلانی که از مدت‌ها قبل در کمین برنج مازندران بودند، با هدایت 50 درصد از دست‌رنج کشاورزان استان، جدا از تخلیط برنج‌های پرمحصول استان با برنج‌های محلی که با هدف سودآوری بیشتر در حال انجام است، موجب بیکاری کارگران شالیکوبی‌ها و نیز زیان کارخانه‌داران استان شده و بدین ترتیب این سود برنج مازندران است که به جیب دلالان گیلانی می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار