فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت که این یگان در شرایط فعلی با کمبود 62 درصدی نیروی انسانی بر اساس چارت اداری مواجه است.
کد خبر: ۶۸۷۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱ 06 December 2018

سرهنگ جمشید محبت خانی پنجشنبه شب در نشست تخصصی تبین حقوق محیط زیست و حفاظت از تالاب ها در ساری افزود: بر اساس چارت سازمانی و استاندارد، نیاز نیرویی ما حدود هشت هزار و 500 نفر است که 38 درصد از این نیروها تاکنون به استخدام درآمدند و برای رسیدن به استاندارد نیاز به پنج هزار و 300 نیروی جدید داریم.
وی خالی ماندن پاسگاههای محیط بانی را یکی از تبعات کمبود نیرو در یگان حفاظت برشمرد و گفت که هم اکنون از 600 پاسگاه محیط بانی کشور حدود یکصد پاسگاه به دلیل نبود نیرو تعطیل است و 200 پاسگاه نیز تنها با یک نفر نیرو فعالیت می کند.
فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست کشور مجوز به کارگیری نیرو در این یگان را کند ارزیابی کرد و افزود: ما برای کمبود نیرو در حوزه محیط بانی بر اساس مجوز سالانه 300 نیروی جدید را استخدام می کنیم که برای دوره پنج ساله برنامه توسعه حدود یکهزار و 500 نفر می شود.
محبت خانی از تلاش محیط زیست برای احیای طرح همیار محیط زیست پس از چند سال توقف با هدف جبران کمبود نیرو خبر داد و گفت که به کارگیری سرباز محیط زیست هم راهکار دیگری است که می توان از آن استفاده کرد.
** حق شلیک، چالش محیط بابان
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور مشخص نبودن حق شلیک برای محیط بانان را از چالش های اصلی این بخش در حفاظت از محیط زست برشمرد و گفت که در شرایط فعلی با وجود مسلح شدن محیط بانان، حق شلیک به آنها داده نشده است و این کار باعث شده تا بر اثر درگیری با شکارچیان و متخلفان، محیط بانان مورد تعرض قرار بگیرند.
وی افزود: در شرایط فعلی محیط بانان تنها در صورت حمله مسلحانه به آنها توسط متعرضان به محیط زیست می توانند با سلاح از خود دفاع کنند.
محبت خانی با اشاره به شهادت چهار محیط بان طی یک سال گذشته در درگیری با شکارچیان و متخلفان زیست محیطی، گفت که
مشخص نبودن شرایط استفاده از سلاح باعث شده تا یکی از محیط بانان در همدان با حکم اعدام مواجه شود.
وی با تاکید بر این که در صورت تایید در دیوانعالی کشور این حکم باید اجرایی شود، نسبت به تبعات اجرای چنین احکامی برای محیط زیست و فعالیت محیط بانان هشدار داد.
این مسئول محیط زیست انجام کار فرهنگی را در کنار برخورد قهری و قضایی برای کاهش تعرض به محیط زیست موثر دانست و تاکید کرد: باید در کنار برخورد قهری و قضایی با متخلفان و معارضان محیط زیست، فرهنگ سازی و سایر فعالیت های اشتغالزایی برای خانوارهایی که از قبل شکار ارتزاق می کنند. در دستور کار قرار گیرد.
مازندران 507 هزار هکتار اراضی حفاظتی و 530 گونه جانوری دارد.
با این که 22 درصد وسعت این استان را اراضی حفاظتی تشکیل می دهد، ولی در حال حاضر 250 محیط بان از این اراضی حفاظت می کنند.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار