مدیرکل پدافند غیر عامل استان مازندران گفت: دولت تدبیر و امید در نخستین گام جهت آماده سازی استان در پدافند غیرعامل تاکنون حدود 280 میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده است.
کد خبر: ۶۸۹۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶ 10 December 2018

حسین منفردی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد:برغم اینکه حدود 10 سال از تصویب آیین نامه و قانون پدافند غیر عامل می گذرد و در برنامه های متعدد توسعه نیز به آن اشاره شد اما عملا تا سال 96 هیچ اعتباری به این بخش اختصاص نیافت.
او گفت: امسال با دستور دولت و استاندار مازندران برای اجرای برنامه پدافند غیر عامل در استان با 57 دستگاه اجرایی موافقتنامه هایی عقد شد و از محل اعتبارات تخصیص یافته بند 'ز' تبصره 12 قانون بودجه سال گذشته، تاکنون مبلغ 278 میلیارد ریال از اعتبارات تخصیص یافته در دستگاه های اجرایی دارای زیر ساخت در جهت مصون سازی و کاهش آسیب پذیری ها در حوادث غیرطبیعی هزینه شد.
گفتنی است، بر اساس بند 'ز' تبصره 12 قانون بودجه سال 96، به منظور پیشگیری از حوادث غیر طبیعی ناشی از تهدیدات و آسیب پذیری های موجود، تمامی دستگاههای اجرایی و شرکت های دولتی و غیر دولتی که بنا به تشخیص سازمان پدافند غیر عامل کشور دارای زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم می باشند مکلف بودند تا یک درصد از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای تخصیص یافته خود را برای برنامه های اجرایی مصون سازی هزینه کنند.
وی افزود: اقدامات انجام شده در 4 فرمانداری، 20 شهرداری و 33 دستگاه اجرایی استان صورت پذیرفته که منجر به افزایش ضریب ایمنی و امنیتی زیرساختها شده و ارائه خدمات را مناسبتر نموده است.
مدیرکل پدافند غیر عامل مازندران گفت: استاندارد سازی و تجهیز اتاق سرورهای دستگاههای اجرایی، ارتقاء سیستم اطفاء حریق در سطح استان، نصب و راه اندازی سیستم های پایش تصویری در سطح شهرها، روستاها و محور های مواصلاتی، تقویت و گسترش حراست فیزیکی از زیرساخت های مهم استان از جمله اقدامات در زمینه پدافند غیر عامل در مازندران است.
منفردی همچنین خرید دیزل ژنراتور و UPS برای دستگاههای اجرایی به منظور فعالیت بهتر و پاسخگویی در شرایط بحران، هیدرومتری و باران سنجی برای پایش سیلاب در بالادست و رود های مهم ، تکمیل و تقویت پایگاه امداد هوایی، تعمیرات ابنیه ی مراکز مهم، توسعه عملیات مبارزه و کنترل بیماری های واگیر و انگلی دام و کنترل و مبارزه با آفات شب پره شمشاد در سطح استان را از دیگر اقدامات پدافندی در مازندران عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی ساختارهای زیربنایی استان از حداقل های پدافند غیر عامل برخوردارند، گفت: در حوزه پدافند غیر عامل در مازندران هنوز ابتدای راه قرار داریم و تا رسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی را در پیش داریم.
او تاکید کرد که تقویت در حوزه پدافند غیر عامل نقطه 100 ندارد زیرا تهدیدات متناسب با تغییر شرایط تغییر خواهند کرد.
گفتنی است که با حذف بند 'ز' تبصره 12 در لایحه بودجه سال 97 ، سازمان برنامه و بودجه ماده 58 ، 109 و بند 'پ' ماده 106 را جایگزین آن کرد.
بر اساس ماده۵۸ دولت مکلف است نسبت به رعایت اصول پدافند غیرعامل در مطالعه، طراحی و اجرای طرحهای حساس و مهم و نیز تأسیسات زیربنایی و ساختمان‌های حساس و شریان‌های اصلی و حیاتی کشور و آموزش عموم مردم توسط دستگاههای اجرائی موضوع ماده(۵) قانون مدیریت خدمات کشوری به‌منظور پیشگیری و کاهش مخاطرات ناشی از سوانح غیرطبیعی و ایجاد سامانه پایش، هشدار، خنثی‌سازی درخصوص تهدیدات نوین در مراکز مذکور اقدام کند.
علاوه بر این در ماده ۱۰۹ نیز آمده که دولت مکلف است مطابق مصوبات شورای عالی فضای مجازی و هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل اقداماتی از جمله ایجاد سامانه پدافند سایبری در سطح ملی و ارتقای قدرت رصد، پایش، تشخیص و هشداردهی، مصونسازی و افزایش توان مقابله با پیامدهای ناشی از وقوع احتمالی تهدید با بهره گیری از ظرفیت دستگاه های استانی و نیروهای مسلح با هدف مصون سازی و یا بی اثرسازی اینگونه تهدیدات بر سرمایه های ملی انجام دهد.
همچنین در بند 'پ' ماده 106 قانون بودجه سال 97 آمده است که به منظور کاهش آسیب‌پذیری زیرساختها و ارتقای پایداری ملی، کلیه دستگاههای اجرائی ملزم به رعایت سیاست‌های پدافند غیرعامل و انجام اقدامات لازم در این بخش هستند.
علاه و بر این در حوزه ساختمان نیز، 21 مبحث تحت عنوان مقررات ملی ساختمان تدوین شده است که آخرین مبحث آن به پدافند غیرعامل می پردازد.
این مبحث از 6 فصل تشکیل شده است که فصول این مقررات شامل کارکرد پدافند غیرعامل مقررات ملی ساختمان، تهدیدات و طبقه بندی ساختمان، ملاحضات معماری نظیر طراحی معماری، طراحی محوطه فضا های امن و پناهگاه، مشخصات مکانیکی و دینامیکی مصالح، سیستم های سازه ای مقاوم در برابر انفجار و ملاحضات مختلف تاسیسات برقی و مکانیکی می باشد که سازمان نظام مهندسی وظیفه ی نظارت برای اجرای دقیق 21 مبحث مقررات ملی ساختمان را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار