مازندران با داشتن 2 میلیون و 400 هزار هکتار مساحت که حدود یک میلیون و 700 هزار هکتار آن را جنگل و مرتع تشکیل می دهد، در داشتن فضای سبز مجهز شهری از میانگین کشوری عقب تر است.
کد خبر: ۶۹۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱ 16 December 2018

بر اساس استاندارد کشوری سرانه فضای سبز مجهز بین 7 تا 12 مترمربع و سرانه استاندارد جهانی نیز 25 تا 40مترمربع است، ولی استان مازندران با سرانه چهار مترمربع یکی از فقیرترین استان های کشور محسوب می شود.
گزارش های رسمی نشان می دهد در حالی که نگین سرسبز کشور در چرخه فقر فضای سبز مجهز دست و پا می زند، سرانه فضای سبز در استان های اصفهان و تهران به ترتیب با 25 و 17 مترمربع از استاندارد کشوری پیش افتاده و به استاندارد جهانی نزدیک شده است.
بر اساس آمارهای رسمی، مساحت پارک ها و فضای سبز مازندران در حال حاضر حدود 15 میلیون مترمربع است که حدود 10 میلیون متر مربع آن در دولت تدبیر و امید محقق شده و تا پیش از آن تنها حدود پنج میلیون مترمربع بود.
بر اساس برنامه ششم توسعه، سرانه فضای سبز در مازندران باید به 13 متر برسد.
اهمیت فضای سبز مجهز که فضای سبز عمومی نیز نامیده می شود در این است که واحد بازدهی اجتماعی محسوب می شود؛ یعنی عموم مردم برای گذراندن اوقات فراغت، مطالعه و تفریح نیازمند آن هستند و چنین فضایی باید به خدمات و تسهیلات مورد نیاز مجهز باشد.
در کنار فضای سبز عمومی، فضای سبز نیمه ‌عمومی هم وجود دارد که دارای بازدهی ایکولوژیکی است، اما تعداد استفاده‌کنندگان آن محدود است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران در باره وضعیت فضای سبز استان به خبرنگار ایرنا گفت: سرانه فضای سبز مجهز در مازندران هم اکنون حدود چهار مترمربع برای هر نفر است در حالی که این سرانه در سطح کشور به 7 تا 12 متر مربع می رسد.
مفید غلامی راد افزود: در حال حاضر اصفهان با 25 مترمربع و تهران با 17 متر بیشترین فضای سبز مجهز کشور را در بین استان های کشور به خود اختصاص دادند.
وی گفت: برای تعدیل فضای سبز مجهز در مازندران برنامه هایی در دست تدوین است که باید از سوی شهرداری ها با کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی عملیاتی شود.
مازندران حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد که در 58 شهر و بیش از سه هزار روستا سکونت دارند.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار