احتمال افزایش تعرفه آب و برق مشترکان پرمصرف که وزیر نیرو، امروز اعلام کرد و احتمالا با تصویب هیات وزیران تا رسیدن فصل گرما نهایی می‌شود، یکی از اخبار مهم امروز بود؛ هم‌چنین نرخ ارز و سکه هم امروز مثل روزهای قبل کاهش یافت.
کد خبر: ۶۹۱۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۹ 17 December 2018

در حال حاضر، طرح افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده و در نوبت طرح در هیات وزیران است. وزیر نیرو، امروز با اعلام این خبر گفت که این طرح در بخش برق در فصول گرم سال اجرایی می‌شود، لذا چند ماه زمان گذاشته‌ایم تا بعد از تصویب اطلاع‌رسانی کامل صورت گیرد. اردکانیان، هدف از اجرای این طرح را تشویق مشترکان به خوش مصرفی عنوان کرده است. به گفته وی برای این مساله نیز نرم‌افزار مناسبی تهیه شده است که مشترکان از میزان مصرف و هزینه وسایل برقی خود مطلع شوند.

خبر دیگر حوزه انرژی این‌که امروز مهلت ثبت‌نام کارت سوخت المثنی تمدید شد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که مهلت ثبت نام کارت سوخت المثنی به مدت یک هفته تا شنبه یکم دی‌ماه تمدید شد. مالکان می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی www.mob.gov.ir، اپلیکیشن خدمات دولت همراه و کد دستوری #۴* و خودروهای عمومی و دولتی نیز به دفاتر پلیس ۱۰+ برای ثبت درخواست کارت سوخت خود مراجعه کنند.

امروز هم‌چنین در گزارشی به «جزئیات برداشت ایران از پارس‌جنوبی تا پایان سال» پرداختیم. میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی که بین ایران و قطر مشترک است، در طرف ایرانی و به‌طور کلی در ۲۷ فاز برای توسعه تعریف شده است که ۲۱ فاز تا سال گذشته به مدار آمده و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال جاری، سه فاز دیگر در دریا و چهار فاز در خشکی به مدار خواهند آمد و سه میلیارد فوت مکعب (۸۵ میلیون مترمکعب) به تولید پارس جنوبی افزوده خواهد شد.

دلار و سکه باز هم پایین آمد

روند کاهشی قیمت ارز، طلا و سکه هم‌چنان ادامه دارد. امروز دلار به محدوده ۹ هزار تومان وارد شد و بانک‌ها دلار را ۹۹۰۵ تومان خریدند. هر عدد سکه تمام بهار طرح جدید نیز به سه میلیون و ۴۲۰ هزار تومان رسید. آخرین قیمت ارز، سکه و طلا را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

پس از ایجاد نوسانات شدید در بازار ارز، بانک مرکزی با اتخاذ سیاست‌های جدید به دنبال کنترل بازار و جلوگیری التهاب در این بازار بود که درنهایت توانست بازار را آرام کرده و رفته رفته قیمت ارز را کاهش دهد. با این حال صراف‌ها می‌گویند که در شرایط فعلی مشتری‌های خود را از دست داده‌اند. امروز در گزارشی به اوضاع و احوال این روزهای بازار ارز پرداخته‌ایم. سخنگوی کانون صرافان ایرانیان گفت: حدود ۶۵۰ صرافی‌ها در کشور مشغول به کار هستند که هرکدام از این صرافی‌ها اگر بخواهند روزانه چند دلار ارز بفروشند، قطعا از پس هزینه‌های خود برنمی‌آیند.

چه عواملی بازار ارز را متعادل کرد؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به عرضه ۶٠ میلیون یورویی روز گذشته در سامانه نیما، گفت: بازار ارز به سمت و سوی متعادل شدن حرکت کرده است. به دنبال آن ورود صادرکنندگان به عرضه ارز بسیار کمک خواهد کرد و این دو در کنار یکدیگر، علاوه براین که به افزایش عرضه کمک می‌کنند، تقاضای مصنوعی و کاذب ارز را هم کنترل کرده و تعادل را به بازار برمی‌گردانند.

سرعت رشد مسکن در آذرماه کم شد

در روزهای اخیر گزارش‌هایی را از پایان رونق و تلاطم بازار مسکن ارسال کردیم. امروز هم و در شرایطی که هنوز آمار رسمی بانک مرکزی از معاملات شهر تهران در آذرماه ارایه نشده، اوضاع بازار مسکن را در ۲۴ روز ابتدای آذرماه ۱۳۹۷ رصد کردیم. بر اساس داده‌های یک سامانه ملکی، در ۲۴ روز ابتدای آذرماه ۱۳۹۷ شاخص قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران به ۹ میلیون و ۲۹۹ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳.۳ و ۸۸.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که بر اساس معیارهای همین سامانه رشد قیمت مسکن پایتخت در آبان ماه ۵.۶ درصد بوده که در آذرماه سرعت رشد آن ۲.۳ درصد کاهش یافته است.

چله‌نشینی چقدر آب می‌خورد!؟

با توجه به بررسی‌ها، یک خانواده چهار نفره باید برای این شب حداقل ۱۲۴ هزار تومان هزینه کند. گزارش میدانی ایسنا حکایت از آن دارد که آجیل مخلوط شب یلدا در اکثر واحدهای عرضه‌کننده وجود دارد، اما هر واحد با توجه به کیفیت آجیل قیمت خاصی را برای خود انتخاب کرده که هر کیلو آجیل مخصوص شب یلدا که اکثرا با پوست است، قیمتی در حدود ۹۰ تا ۱۳۰ هزار تومان دارد.

در کنار این نوع آجیل، قیمت آجیل چهار مغز کیلویی ۱۸۰ تا ۲۱۵ هزار تومان و آجیل چهار فصل (آجیل با پوست) ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. در رابطه با حال و هوای خرید آجیل برای شب یلدا یک فروشنده آجیل و خشکبار به ایسنا گفت: بازار حال و هوای شب یلدا را به خود گرفته و مردم برای رفع نیاز به بازار ورود کرده‌اند، اما حجم خرید نسبت به سال‌های گذشته افت قابل ملاحظه‌ای به ثبت رسانده و می‌توان مدعی شد خریدهای کم جایگزین خریدهای کیلویی شده است.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار