چندی است که در سایه کم توجهی و غفلت مسئولان فرهنگی و ورزشی شاهد گسترش روز افزون تورهای گردشگری غیرمجاز با تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی به صورت مختلط هستیم که متاسفانه گاه همراه با پدیده شوم کشف حجاب همراه می‌شود.هیچ کس مخالف پبشرفت استان و شهرستان نیست و همه با جان و دل خواهان پیشرفت همه جانبه دیارمان هستیم؛
کد خبر: ۶۹۳۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳ 23 December 2018

چندی است که در سایه کم توجهی و غفلت مسئولان فرهنگی و ورزشی شاهد گسترش روز افزون تورهای گردشگری غیرمجاز با تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی به صورت مختلط هستیم که متاسفانه گاه همراه با پدیده شوم کشف حجاب همراه می‌شود.هیچ کس مخالف پبشرفت استان و شهرستان نیست و همه با جان و دل خواهان پیشرفت همه جانبه دیارمان هستیم؛ اما آیا بی‌عفتی پیشرفت است؟! ترویج لاابالی گری فرهنگی پیشرفت است؟
 بدون شک توریسم یکی از ارکان درآمدزایی هر شهر و کشوری است و با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، می‌توان از آن برای آبادانی شهر و شهرستان و کشور استفاده کرد.

اندر فواید توریسم و گردشگری
معرفی مناطق دیدنی و بکر و ارائه صنایع دستی و تولیدات داخلی و... بستر مناسبی برای اشتغالزایی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی است.

اما در کنار همه محاسنی که این صنعت دارد، معایبی نیز هست که عدم توجه به آنها و نداشتن اهتمام برای رفع این معایب، می‌تواند بنیان فرهنگی منطقه هدف توریسم را به نابودی بکشاند.

چندی است که در سایه کم توجهی و غفلت مسئولان فرهنگی و ورزشی شاهد گسترش روز افزون تورهای گردشگری غیرمجاز با تبلیغات
هدف از توریسم و گردشگری معرفی شاخص‌های فرهنگی و تمدنی و درآمدزایی و پیشرفت است، نه گسترش فساد و بی‌بند و باری.
گسترده در شبکه‌های اجتماعی به صورت مختلط هستیم، که متاسفانه گاه همراه با پدیده شوم کشف حجاب همراه می‌شود.

وقتی وجوه منفی گردشگری مورد تبلیغ قرار می‌گیرد
تبلیغات گسترده‌ای این روزها فضای مجازی را پُر کرده است و همراه با تصاویری است که جوانان را به سمت خودشان جذب می‌کند؛ تبلیغاتی همچون اردوهای دانشجویی، تورهای دانشجویی، تورهای گردشگری، تورهای طبیعت‌گردی،تورهای ورزشی و...

عناوینی هستند که به شدت در فضای مجازی تبلیغ می‌شوند آن هم بصورت کاملاً آزاد فعالیت غیرمجازی که هیچ گونه نظارتی بر روی آن نیست و به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در راستای تخریب فرهنگ و ارزش‌ها فعالیت می‌کنند.

تبلیغات منفی غالب بر تبلیغات مثبت
تبلیغات این تورهای گردشگری غیر مجاز اغلب در شبکه‌های اجتماعی همراه با ارایه شماره تماس و آدرس دفاتری است که مبادرت به تدارک و سازماندهی این اردوهای عمدتاً غیر مجاز می‌کنند.

به نظر می‌رسد که عده‌ای از این طریق درصدد هستند تا برای رسیدن به مقاصد اقتصادی و غیر اقتصادی خود، فرهنگ ولنگاری و بی بندوباری را در میان جوانان گسترش داده و با قبح شکنی روابط خارج از عرف و شرع را عادی سازی کنند.

حسن روشنی‌فرد،
به نظر می‌رسد عده‌ای از طریق گردشگری درصددند تا برای رسیدن به مقاصد اقتصادی و غیر اقتصادی خود، فرهنگ ولنگاری و بی بندوباری را در میان جوانان گسترش داده و با قبح شکنی روابط خارج از عرف و شرع را عادی سازی کنند.
ساکن یکی از مناطق گردشگری مازندران، اوضاع کنونی گردشگری را غیرقابل تحمل می‌داند و می‌گوید: "ما کمتر شاهد حضور توریست خارجی هستیم، اکثر آنانی که به این منطقه خوش آب و هوا با مناظر زیبای جنگلی می‌آیند، از داخل کشور و مخصوصاً از دانشگاه‌ها و دانشجویان هستند که اغلب این اردوها مختلط و با رفتارهای فوق‌العاده غیراخلاقی و غیرشرعی است.

چرا باید عطایش را بر لقایش ببخشند؟!
وی این نوع از اردوها را تنها تفریحی و غیراقتصادی ذکر کرد و افزود: حضور این گروه‌ها برای اهالی منطقه هیچ دستاورد اقتصادی ندارد که حتی اگر هم می‌داشت، ما عطایش را به لقایش می‌بخشیدیم چراکه مهم‌ترین سرمایه ما، که زن و فرزندان‌مان هستند، دچار آسیب‌های جدی اخلاقی و رفتاری شده‌اند.

بی‌توجهی به مسائل فرهنگی برای برگزارکنندگان تورهای گردشگری ظاهراً امری عادی است و آنها برای کسب درآمد بیشتر، حاضرند بسیاری از قوانین و مقررات و هنجارهای اجتماعی را زیر پا بگذارند، اما مسئولان در برابر این هنجارشکنی‌ها چه کرده و می‌کنند؟.

داخلی‌ها هنجارشکن‌ترند
میرعماد فیضی، که سن خود را 64 سال ذکر کرده و ساکن یکی از مناطق توریستی غرب مازندران است، می‌گوید: "حدود 20 درصد گردشگران این منطقه را غیرایرانی و بیشتر عرب‌ها تشکیل می‌دهند. اگر ما از خارجی‌ها انتظار چندانی نداشته باشیم، که آنها هم باید تابع مقررات و اعتقادات ما باشند و یا حداقل با احترام‌گذاری، رعایت بکنند، از هم‌وطنان خودمان که توقع رعایت داریم.

این هم‌استانی در ادامه به گروه‌های مختلط اشاره کرد و گفت: واقعاً نمی‌دانیم که چرا مسئولان جلوی بی‌بندو باری
چندی است شاهد گسترش روز افزون تورهای گردشگری غیرمجاز با تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی به صورت مختلط هستیم.
را نمی‌گیرند. این گروه‌ها به بهانه گردشگری از جاهای دیگر کشور به این مناطق می‌آیند و با توهین به اعتقادات‌مان هر کاری را که بخواهند انجام می‌دهند و می‌روند و تاثیرات غلط و بدآموزی‌های خود را برای‌مان می‌گذارند.

آیا برگزاری تورهای مختلط و بعضاً همراه با کشف حجاب توریست‌ها، خلاف قانون و هتک حرمت جامعه اسلامی نیست؟ پاسخگوی این حرمت شکنی‌ها چه کسی است؟

وقتی که پدیده‌ای از هدف خود دور می‌افتد، نابودکننده خواهد بود
هدف از توریسم - همانگونه که گفته شد- درآمدزایی و پیشرفت است، اما به چه قیمتی؟! آیا پیشرفت در کشف حجاب و برگزار کردن تورهای مختلط است؟

هزینه این هنجارزدایی‌ها را مردمی خواهند داد که با خون دل کسب درآمد می‌کنند و از سفره گردشگری، جز اندکی نصیب‌شان نخواهد شد.

بارها به مسئولان و نمایندگان مجلس، که به تبلیغ توریسم می‌پرداختند و همچنان نیز می‌پردازند، آسیب‌ها تذکر داده شد و راهکارهایی نیز ارائه شد ولی کسی توجهی نکرد و همچنان نیز این بار زمین مانده است.

شاید زمان آن باشد که برخی مسئولان که ادعا می کردند "عده اندکی، شاید در گوشه‌ای از فضا سوءاستفاده کنند" بیایند و پاسخگوی بی‌توجهی
بی‌توجهی به مسائل فرهنگی برای برگزارکنندگان تورهای گردشگری ظاهراً امری عادی است و آنها برای کسب درآمد بیشتر، حاضرند بسیاری از قوانین و مقررات و هنجارهای اجتماعی را زیر پا بگذارند.
خود باشند.

تخریب و تحریف فرهنگ بومی مازندران، که فرهنگ دینی و اهلبیتی است بویژه در برخی از مناطق این استان همچون سوادکوه که به اقرار دوست و دشمن دارای فرهنگی غنی است، با ندانم کاری و فرار از مسئولیت مسئولان رو به فزونی نهاده و کسی هم پاسخگو نیست، نحوه استقبال از گردشگران خارجی نمونه بارز آن بود که هیچ کس پاسخی به این تحریف فاحش فرهنگی نداد و مجری آن در حاشیه امن، به کارش ادامه داده و می‌دهد.

لطفاً منطقی و غیراحساسی برخورد کنید
این نوشتار به‌شدت معتقد به همه وجوهات مثبت توریسم و گردشگری است و اعتقاد دارد که مناطق مختلف با رویکردهای غالب فرهنگی و سنتی خود باید مورد برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری قرار گیرند تا با حفظ ساختارهای مثبت و سرمایه‌ای فرهنگی و سنتی خود، مواهب منطقه خویش را در معرض استفاده دیگران نیز قرار دهند و با خلق ظرفیت جدید، هم مروج شاخصه‌های فرهنگی و آداب و رسوم خوب خود باشند و هم، از این مسیر به اقتصاد سالم حوزه گردشگری دست یابند بدون آنکه دچار وادادگی و تهی‌شدن فرهنگی و فسادهای اخلاقی و اجتماعی گرفتار آیند.

بدین جهت، متهم‌سازی این اندیشه و ایجاد جو روانی علیه سالم‌اندیشان نه تنها به اوضاع گردشگری مازندران سایر نقاط کشورکمکی نمی‌کند، که موجب از دست دادن فرصتها و بروز آسیب‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی می‌شود. زیان اصلی و اساسی، از بین رفتن نیروی انسانی و فضای سالم کار و تلاش سازنده خواهد بود.

استدعا بر اقدام سازنده استاندار و مسئولان مربوطه است
اکنون
تخریب و تحریف فرهنگ بومی مازندران با ندانم کاری و فرار از مسئولیت مسئولان رو به فزونی نهاده و کسی هم پاسخگو نیست.
باید منتظر پاسخ مسئولان باشیم که چرا درمقابل این بی‌فرهنگی‌ها که به نام فرهنگ انجام می‌شود، سکوت کرده و پاسخی نمی‌دهند؟ چرا سخن دلسوزانی را که تبلیغ و انجام گردشگری بی ضابطه را گوشزد کرده بودند، توجهی نکرده و اکنون نیز چاره‌ای نمی‌اندشند؟

هیچ کس مخالف پبشرفت استان و شهرستان نیست و همه با جان و دل خواهان پیشرفت همه جانبه دیارمان هستیم؛ اما آیا بی‌عفتی پیشرفت است؟! ترویج لاابالی گری فرهنگی پیشرفت است؟

با کج گناه و فساد هیچگاه به منزل مطلوب نمی‌رسد
انجام تورهای مختلط و ایجاد فضای گناه و فساد پیشرفت است؟!و...

در بسیاری از موارد برگزاری چنين تورهای هنجار شکن، که با آلودگی‌های زيست محيطی نيز همراه است، موجب خشم و اعتراض مردم بومی روستاهای محل برگزاری اين تورها شده‌است.

از لحاظ امنیتی نیز گروه‌های منحرف فکری و سياسی نيز در پوشش برگزاری چنين تورهايی اقدام به جذب نيرو و اشاعه افکار و مرام‌های منحرف خود می‌کنند.

اکنون زمان پاسخگویی و نگاه هوشمندانه‌تر به این مقوله است، امید است که مسئولان استان مازندران و در رأس آنان استاندار محترم خود را در برابر خدا، دین، قانون و مردم مسئول بدانند و به این مورد چالش‌آفرین رسیدگی جدی و عملی بعمل آورند.

بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار