رئیس مرکز تحقیقات بیماری ‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به شیوع چاقی و اضافه وزن در سال‌های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که استان‌ های مازندران با 32.6 درصد، اردبیل 29.8 درصد و سمنان با 29.4 درصد بالاترین شیوع چاقی در کشور را دارند.
کد خبر: ۷۰۰۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲ 07 January 2019

پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌ های غیرواگیر (STEPs) در سال 1395 با حضور 30500 شرکت کننده در گروه سنی 18 سال و بالاتر در استان های مختلف انجام شده و نتایج آن نشان دهنده شیوع چاقی در برخی از استان های کشور است.
دکتر فرشاد فرزادفر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: استان‌ های گلستان با 29.3 درصد، آذربایجان غربی با 28.2 درصد، گیلان با 27 درصد و البرز با 26.6 درصد رتبه‌ های بعدی بالاترین شیوع چاقی در کشور را دارند.
وی به شیوع کم چاقی در برخی از استان ها اشاره کرد و گفت: کمترین میزان شیوع چاقی در استان های سیستان و بلوچستان 11.7 درصد، هرمزگان 12.4 درصد و ایلام 13.1درصد مشاهده می شود.
رئیس مرکزتحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غددومتابولیسم ادامه داد: بر طبق نتایج مطالعه میزان بار بیماری ‌ها و عوامل خطر(نسباد) در سال 1369 استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان کمترین میزان شیوع چاقی و استان ‌های اردبیل، تهران و مازندران بیشترین میزان شیوع چاقی را داشتند.
وی، مهمترین عوامل چاقی را تمایل به شیوه زندگی غلط، مصرف فست فودها و کم تحرکی اشاره کرد و گفت: 23 درصد جمعیت ایران چاق (شاخص توده بدنی بالای 30) هستند.
شاخص توده بدنی (BMI) نشان دهنده وضعیت وزن افراد است که اگر تا 24.9 باشد وزن سالم بوده، اگر بین 25 تا 29.9 باشد نشان دهنده اضافه وزن، بین 30 تا 39.9 چاقی و همچنین این شاخص بالاتر از 40 باشد بیانگر چاقی مفرط است.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم اظهار امیدواری کرد که با رعایت اصول صحیح در تغذیه و فعالیت فیزیکی بتوان جلوی رشد بی رویه چاقی در کشور را گرفت.

** 64 درصد بیماران دیابتی ایرانی درمان موثر دریافت نمی‌کنند.
وی به نحوه درمان موثر بیماران دیابتی اشاره کرد و گفت: براساس تحقیقات انجام شده ، 64 درصد بیماران دیابتی در کشور تحت پوشش درمان موثر نیستند که آمار خوبی نیست.
فرزادفر با اشاره به اینکه این آمار در سال‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است، اظهار داشت: کیفیت کنترل دیابت طی سال‌های اخیر در کشور خیلی بهتر شده و در حال حاضر بیش از 36 درصد افراد بیمار درمان موثر دریافت می کنند.
وی اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته این عدد حدود 60درصد است که ما خیلی پایین تر از آن‌ها هستیم و علیرغم اقدامات انجام شده در کشور، هنوز فاصله نسبتا زیادی با کشورهای پیشرفته داریم.
فرزادفر به ارتباط چاقی و دیابت اشاره کرد و گفت: برای پیشگیری از دیابت مردم باید وزن خود را کاهش دهند، نباید بگذاریم وزن ایرانی‌ها از میزان طبیعی بالاتر برود و بعد از آن به دنبال برطرف کردن مشکل باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار