اجرای نمایش«یاغی های عاشق» که از آن به عنوان نمایش کمدی درام یاد می شود از 18 دی در سالن سلمان هراتی ارشاد در مرکز مازندران آغاز و تا 28 دی ماه ادامه دارد.
کد خبر: ۷۰۰۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱ 07 January 2019

ایلنا،این روزها بر تابلوهای تبلیغاتی شهرهای مازندران، نمایشی با نام «یاغی‌های عاشق» جلب توجه می‌کند که خبر از اجرای آن در روزهای پیش رو می‌دهد.

«یاغی‌های عاشق» را سینا دلشادی نوشته است و قرار است به کارگردانی تورج زایدلی با هنرمندی هنرمندان اهل مازندران به روی صحنه رود.

این نمایش از بین 24 اثری که وارد جشنواره استانی شد جزء 4 اثر برتر بوده که راهی جشنواره شد، از اینرو برای معرفی بیشتر این نمایش با عوامل این اثر برجسته به گفتگو می نشینیم .

تورج زایدلی کارگردان این نمایش که پیش تر از این او را در مقام کارگردانی آثار مختلف هنری در صدا و سیمای مرکز مازندران دیده ایم ،این بار در تجربه دیگرش نمایش " یاغی های عاشق " به نویسندگی سینا دلشادی را در سالن سلمان هراتی ارشاد اسلامی مازندران در ساری بر روی صحنه می برد.

زایدلی در توضیح محتوای نمایش یاغی های عاشق گفت: این نمایش بومی آمیخته ای از فرهنگ و سنن مردم مازندران است که برای نخستین بار با 40 بازیگر بصورت کمدی درام بر روی صحنه اجرا می شود.

وی افزود: این نمایش از 18 تا 28 دی ماه ساعت 18:30 در سالن سلمان هراتی ارشاد اسلامی مازندران واقع در میدان امام ساری بر روی صحنه می رود.

کارگردان نمایش یاغی های عاشق گفت: در این نمایش انقلابی از بازیگران پیشکسوت و هنرمندان جوان مازنی بهره گیری شده است ضمن اینکه بزودی در تهران نیز بر روی صحنه می رود.

زایدلی افزود: هوشنگ رضایی ،احمد کاظمی، فاطمه سجادی، قاسم رجبی، علی عظیمی،رویا افضلی، محمد جواد رحمانی ،عسگری وفایی نژاد ،سهیلا خزائی از جمله هنرمندانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

سینا دلشادی نویسنده نمایش نامه " یاغی های عاشق " گفت: محور مهم این نمایش نامه پرداخت غیر مستقیم به شخصیت «هژبر سلطان» است، او فردی آزادیخواه از خطه سوادکوه مازندران و همطراز با میرزا کوچک خان جنگلی است که در مقابل ظلم سر خم نمی کندبا روش خود سعی می کند احقاق حق کرده و روحیه حقیقت طلبی را در میان مردم زنده نگه دارد .

اسدالله خان هوژبر سلطان باوند سردار دلاور به سال 1266 هجری شمسی در سواد کوه به دنیا آمد. او سومین و آخرین فرزند اسماعیل خان امیر موید بود.

پدرش در زمان محمد علی شاه درجه امیر تومانی رئیس قشون مازندران بود. از همان دوران کودکی در قشون پدر با تعلیمات نظامی آشنا شد. ابتدا لقب ایلخانی داشت.

پیش از 1289 به شجاعت ها و رشادت هایش در مقابل نیروهای متجاوز روسیه لقب هوژبر سلطان گرفت. به فرمان وثوق الدوله نخست وزیر وقت ،ظهیر الملک حاکم مازندران دست به خلع سلاح عمومی زد. هوژبر و دیگر پسران امیر موید از تحویل سلاح خودداری کردند و به مبارزات مسلحانه خود علیه قرار داد 1919 تا سقوط وثوق الدوله و لغو قرارداد ننگین ادامه دادند.

نویسنده نمایشنامه یاغی های عاشق ادامه داد: این نمایشنامه پرداخت آداب و رسوم مازندران و آمیزه ای ازعشق ،عرفان،حماسه و معرفت شناسی است .

دلشادی با تاکید بر اینکه مازندران یک گنجینه فرهنگی است که کمتر به آن پرداخت شده است ،گفت: مسئولین بومی آنطور که باید به این فرهنگ غنی ایرانی اسلامی نپرداخته اند ،به نظرم جای جای این فرهنگ قابلیت برجسته کردن دارد.

وی افزود: بسیاری از رفتارها با کارکردهای اجتماعی قابلیت بازتولید دارد و می تواند در جامعه گره گشایی کند ،تحقق و ترویج این فرهنگ غنی با زبان هنر میسر است بنابراین با زبان هنر می توان آداب ،رسوم و سنن مازندران را به خوبی معرفی کرد.

رشید بابازاده ،نویسنده و بازیگر پبشکسوت تئاتر و تلویزیون مازندران ضمن قدردانی از مسئولان حوزه هنری مازندران بهره گیری از هنرمندان پیش کسوت را در این نمایش، کاری ارزنده دانست و گفت: حضور هنرمندان پیش کسوت در کنار جوانان هنرمند بر زیبایی این نمایش افزوده است.

وی بیان کرد: به نظرم هنرمندان " یاغی های عاشق " یاوران عاشقی هستند که فرهنگ پربار مازندران را پاس داشته و یاری رسانی کرده اند.

این خواننده و بازیگر مطرح مازندران ادامه داد : در این نمایش از فرهنگ سراسر مازندران استفاده شده و عرفان،عشق،ادب، رسوم و باور نیز در این نمایش گنجانده شده است.

افشین رشیدی دیگر نویسنده و کارگردان مازنی درباره این نمایش گفت: این نمایش مخلوطی از یادگاران ماندگار تئاتر بازیگری در کنار یکدیگر است.

وی افزود: این نمایش آمیخته از مفاهیم فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی است که چاشنی خوبی در کنار این اثرکمدی است.

محمد جونیان سرپرست گروه تئاتر فخ ،بکارگیری هنرمندان پیشکسوت و جوان را از مزیتهای مهم این نمایشنامه دانست و گفت: نمایشنامه علاوه بر معرفی یکی فرد آزادیخواه مازندرانی فرهنگ ،آداب و رسوم مردم استان را نیز معرفی می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار