وقوع سوانح رانندگی، ترافیک بغرنج ، آثار سوء روحی، روانی و نیز آلودگی صوتی و زیست محیطی ناشی از نصب کاهنده سرعت غیراستاندارد در جاده های مازندران معضلی که سال ها گردشگران، مسافران و اهالی این مناطق گردشگرپذیر را رنج می دهد .
کد خبر: ۷۰۴۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸ 16 January 2019

کارشناسان و صاحب نظران سرعت گیرهای موجود در جاده های ارتباطی درون شهری و برون شهری این استان را منطبق با استانداردهای جهانی، اصول فنی و ایمنی شبکه های حمل و نقل نمی دانند.
آنان معتقدند نصب کاهنده سرعت به جای آنکه ابزاری برای کنترل سرعت خودروها و پیشگیری از وقوع تصادفات باشد کارکرد دست انداز را دارد و هم اکنون چنین مشکلاتی برای مردم این منطقه مساله ساز شده است .
آنان، آموزش و ترویج فرهنگ رانندگی، نحوه نصب درست و کاملا کارشناسی شده سرعت گیرهای مجاز منطبق با استانداردها در نقاط حادثه ساز جاده ها ، تجهیز شبکه های حمل و نقل جاده ای به دوربین های سرعت سنج هوشمند را راهکاری مناسب برای حل چنین معضلاتی توصیه کردند.
از سوی دیگر شماری از اهالی ، مسافران و رانندگان مسافربری غرب مازندران با اشاره تبعات سوء ناشی از سرعت گیرهای غیراستاندارد در سطح جاده های این شهرستان های گردشگرپذیر از مسئولان ذیربط خواستند تا نسبت به جمع آوری این سرعت گیرهای غیرمجاز تدابیر ویژه ای بیندیشند.
'رضا موسوی ' یکی از رانندگان مسافربر مسیر چالوس - تنکابن گفت : سرعت گیرهای بتنی نصب شده با ارتفاع زیاد و شیب تند نه تنها شبیه کاهنده سرعت خودروها نیستند بلکه بیشتر شبیه دست اندازهای جاده های خاکی هستند که اینجا به جای چاله، ارتفاع دارند.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : در این مسیر شاید بیش از 40 سرعت گیر نصب شده و باعث بروز تصادف بویژه در شب ها و هنگام بارندگی برای آن دسته از مسافرانی می شود که آشنایی با موقعیت این جاده ندارند.
این راننده اظهار داشت :‌ صرف نظر از خسارت به خودروها ،در برخی اوقات دیده شده که بعضی رانندگان به علت از بین رفتن علائم رنگی روی سرعت گیرها به محض نزدیک شدن به این موانع ترمز ناگهانی می گیرند و در نتیجه تعدادی از خودروهای به شکل زنجیره ای برخورد می کنند.
موسوی افزود : بارها این موضوع به اطلاع مسئولان ذیربط رسانده شد اگرچه نسبت به برچیدن تعداد اندکی از سرعت گیرها در برخی از جاده ها اقدام کردند، ولی این اقدامات کافی نیست .
یک استاد یار دانشگاه آزاد نوشهر نیز گفت : نصب سرعت گیر در نقاطی از جاده ها با توجه به اهمیتی که در ایمنی و امنیت جان رانندگان و سرنشینان خودروها دارد بسیار ضروری است منتهی نصب آن باید منطبق با استانداردهای لازم بوده و نکته مهم تر آنکه در جانمایی مناسب ، ارتفاع ، عرض و نوع مواد سازنده سرعت گیرها نیز بسیار حائز اهمیت است .
حسن دیواندری افزود: چشم پوشی به این مسائل نتیجه اش آن شد که امروز آثار سوء آن مشکلات فراوانی را برای مردم ، مسافران و گردشگران این منطقه به همراه داشته است و مشاهده شده حدود 90 درصد خودروهای سنگین که از این مسیرهای فاقد کمربندی آمد و شد دارند باعث معضل ترافیک و نیز بروز عوارض روحی و روانی برای مردم و حتی ساکنان ، اصناف حاشیه این محورها شده اند.
مدیر گروه راه و ترابری دانشگاه آزاد نوشهر تاکید کرد: بررسی ها نشان داده که نصب سرعت گیرها متاسفانه در مناطقی از جاده ها بویژه راههای روستایی سلیقه ای بوده است و زمانی که این اقدامات غیرکارشناسی صورت می گیرد نه تنها باعث کاهش خطرات نمی شود بلکه ایجاد خطر می کند.
دیواندری در عین حال نصب دوربین های سرعت متوسط در جاده ها را راهی مناسب برای برون رفت از چنین مشکلاتی معرفی کرد و ادامه داد : مجهز کردن جاده ها به چنین سامانه ای نقش تعیین کننده ای در تعیین سرعت خودروها از ابتدا تا انتهای مسیر ها دارد و مساله مهم تر آنکه در هزینه کردها و اتلاف سرمایه های ملی جلوگیری می کند.
به گفته وی، از شیوه های نوین نظیر نقاشی سه بعدی به جای نصب فیزیکی کاهنده سرعت در خیابانها برای کنترل سرعت خودروها می توان استفاده کرد.
* کاهنده های سرعت استاندارد نیست
رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران هم گفت : امروز یکی از دغدغه های اصلی مسئولان حوزه ترافیک و نیز کمیته ایمنی حمل و نقل جاده ای همین مشکل است .
اسماعیل پولادی سوادکوهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این موضوع در نشست های مختلف شورای ترافیک استان مطرح و در سال های گذشته نیز نامه نگاری های فراوانی با مسئولان مرتبط بویژه معاون دفتر فنی استانداری، پلیس راهور و حتی شهرداران انجام گرفت و از آنان خواسته شد نسبت به برچیدن سرعت گیرهای غیرمجاز در معابر شهری وی برون شهری اقدام کنند.
وی گفت:‌ برابر کنوانسیون ترافیک راهها (کنوانسیون وین ) دست اندازهای حدود 25 سانتی متر ، صخامت حدود 2/5 سانتی متر و طول حدود 10 متر خلاف اصول فنی و ایمنی جادهها است و متاسفانه عمده سرعت گیرهای موجود در جاده های به این شکل نصب شده است .
طبق استانداردهای موجود ارتفاع بلندترین نقطه یک سرعت گیر، حدود 3 تا 4 اینچ (7 تا 10 سانتی متر ) و طول آن نیز حدود 30 سانتی متر است و تاکید شده بیشتر در توقفگاه ها یا مراکز خرید این سرعت گیرها نصب و مورد استفاده قرارگیرد.
وی اضافه کرد : نکته دیگر آنکه توسعه استان مازندران خطی به معنای آنکه مرز مشترک روستاها از گلوگاه تا رامسر مشخص نیست و همین عامل باعث شده تا دسترسی به روستاها به آسانی میسر نباشد .
** نصب کاهنده سرعت بدون کارشناسی
رئیس اداره ایمنی و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران گفت : در راههای روستایی نیز طبق بررسی ها به عمل آمده مشاهده شده است که دهیاران و شوراهای اسلامی بدون توجه به مسائل فنی و ایمنی راهها اقدام به نصب سرعت گیر می کنند یعنی هرجا که آبادی بوده اقدام به نصب کاهنده سرعت کرده اند .
پولادی سوادکوهی افزود :‌ در حوزه شهری نیز شهرداری ها نقش اثر بخشی دارند و به جای استفاده از سرعت گیر، باید از دوربین های کنترل سرعت استفاده کنند و با وجود آنکه در این حوزه نشست های متعددی برگزار و حتی نامه نگاری هم شد ولی برخی از مدیران شهری تمکین کردند و برخی دیگر چشم پوشی نمودند .
وی گفت : مساله دیگر نصب سرعت گیر در حقیقت بد آموزی دارد درحالی که نقش آموزش اثر بخشی آن بیشتر بوده و حتی در کتابچه آئین نامه رانندگی نیز آمده که رانندگان در معابر درون شهری و برون شهری میزان سرعت آن ها باید چه میزان باشد .
پولادی افزود: از آنجایی که بیشتر شهرستان های این استان فاقد کمربندی می باشد استاندار مازندران نیز برجمع آوری سرعت گیرهای غیرمجاز تاکید داشته اند و باید بزودی جمع آوری شود برای آنکه راههای ارتباطی این استان بیشتر عملکرد ترانزیتی دارند .
وی گفت : دادستان مازندران نیز در سال های گذشته و امسال بر تحقق این مهم تاکید دارند و خوشبختانه سرعت گیر راههای ارتباطی برخی از شهرستان های شرقی و غربی استان در سال گذشته جمع آوری شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تصب انواع علائم و تابلو ها ،رعایت حریم ، ایجاد شانه خاکی و استاندارد شیب جاده را در ارتقای ایمنی جاده های موثر دانست.
مازندران با برخورداری از حدود 10 هزار و 700 کیلومتر راه اصلی و فرعی جزو یکی از استان های گردشگرپذیرشمال کشوربوده و از حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت مازندران حدود 57 درصد در 22 شهرستان و 58 شهر زندگی می کنند و علاوه بر این شهر های مازندران به دلیل گردشگر پذیر بودن استان و میزبانی از حدود 50 میلیون نفر شب اقامت گردشگر در اکثر زمان سال با افزایش حجم تردد و ترافیک مواجه هستند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار