وزیر راه و شهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی افزود: مکانیزه کردن سیستم‌های تخلیه و بارگیری از اهمیت زیادی برخوردار است که می‌تواند زمان توقف کشتی‌ها را کاهش دهد. سیستمی که الآن وجود دارد توان تخلیه 10 هزار تن در روز برای دانه‌های روغنی و غلات را دارد که یک کشتی 60 هزار تنی را در 6 روز به راحتی تخلیه می‌کند.
کد خبر: ۷۰۴۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹ 16 January 2019

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بازدید از بندر امام خمینی(ره) با اشاره به اهمیت تأمین اقتصادی برای بندرها، اظهار کرد: تولید بار در بندرها درجهت ترانزیت کالاها و تولید و اشتغال مؤثر است. همچنین در بهبود و ارتقای اقتصادی کشور، منطقه و به‌ویژه خوزستان نقش‌آفرین است.

به گزارش"تابناک"؛ وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدید از شرکت فرآوری دانه‌های روغنی، عنوان کرد: در بندر امام خمینی(ره) حدود 11 هزار هکتار پس‌کرانه وجود دارد که یک هزار و 300 هکتار آن زیر پوشش قرار گرفته است و شرکت‌های فعال مختلف در این بندر برای انبارداری، نقل‌وانتقال بار و ایجاد ظرفیت فرآوری درحال کار هستند.

وی افزود: مکانیزه کردن سیستم‌های تخلیه و بارگیری از اهمیت زیادی برخوردار است که می‌تواند زمان توقف کشتی‌ها را کاهش دهد. سیستمی که الآن وجود دارد توان تخلیه 10 هزار تن در روز برای دانه‌های روغنی و غلات را دارد که یک کشتی 60 هزار تنی را در 6 روز به راحتی تخلیه می‌کند.

اسلامی با اشاره به اهمیت اتصال شبکه ریلی کشور به بندرها، اظهار کرد: با اتصال شبکه ریلی به بندرها قدرت جابه‌جایی بار در کشور و قیمت تمام شده برای فعالان اقتصادی کاهش پیدا می‌کند. همچنین بار سنگین جابه‌جایی که در جاده‌ها وجود دارد را کاهش می‌دهد.

وی گفت: از طرح‌ انبارهای بتن‌آرمه در بندر امام خمینی(ره) بازدید شد که در این طرح انبارها با یک سیستم مکانیزه به سیستم مکش کشتی متصل می‌شود و می‌تواند تحرک متفاوتی برای تخلیه و بارگیری باشد. همچنین سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در اسکله نفتی صورت گرفت که در ترانزیت نفت و فرآورده‌های نفتی اهمیت زیادی دارد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در این بازدید، اظهار کرد: پس‌کرانه بندر امام خمینی(ره) یکی از نمونه‌های موفق است. در این زمینه ظرفیت‌های بیشتری هم وجود دارد که که با مذاکرات با محیط زیست به تدریج پس‌کرانه‌های بیشتری را فراهم می‌کنیم.

وی افزود: در تلاش هستیم شرایط سرمایه‌گذاری و رونق بیشتری را برای بندر امام خمینی(ره) فراهم کنیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: بندر امام خمینی(ره) اولین بندر غلات کشور است که درحال حاضر با رونق پروژه‌های جدید درحال پیشرفت است. درحال حاضر هیچ مشکل خاصی برای واردات و صادرات نهاده‌های مختلف از این بندر وجود ندارد.

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در بازدید از بندر امام خمینی(ره)، اظهار کرد: امروز 8 پروژه با مبلغ بیش از 700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیدند و برخی نیز عملیات اجرایی آن‌ها شروع شد.

وی افزود: بندرهای کشور نباید صرفاً نقاطی برای تخلیه و بارگیری کالا باشند بلکه برنامه داریم فعالیت‌های ارزش‌افزوده تولیدی در پس‌کرانه‌های بندرها شکل بگیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور عنوان کرد: بندر امام خمینی(ره) توانست از نظر سرمایه‌گذاری‌های روبنایی، تجهیزاتی و صنایع تولیدی جایگاه بسیار خوبی در بین بندرهای کشور به خود اختصاص دهد و مورد توجه و استقبال بخش خصوصی قرار گرفت.

وی گفت: سارمان بنادر و دریانوردی برنامه دارد که با ایجاد مشوق‌های لازم زمینه‌ را برای سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر بخش خصوصی در پس‌کرانه‌های امام خمینی(ره) فراهم کند که موجب افزایش رقابت‌پذیری و ایجاد شغل در این بندر شود و رونق اقتصادی در منطقه را به همراه داشته باشد.

راستاد گفت: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پس‌کرانه‌های بندرها در حدود 12 هزار میلیارد تومان است که بیشتر مربوط به روبناها، تجهیزات بندری و صنایع است. میزان سرمایه‌گذاری در بندر امام خمینی(ره) و بندر امیرآباد استان مازندران نسبت به بقیه بندرها بیشتر بود.

وی افزود: برنامه ما این است که با توسعه پس‌کرانه‌های بندرها به خصوص در بندرهای شهید رجایی و بندر چابهار زمینه را برای ایجاد الگو مشابه بندر امام خمینی(ره) در آن‌ها فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار