دومین همایش روز میانکاله در حالی امروز پنجشنبه با حضور معاون رییس جمهوری در تنها ذخیرگاه زیست کره مازندران برگزار شد که طرح نگرانی از انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی محور اصلی دغدغه های زیست محیطی شرکت کنندگان بود.
کد خبر: ۷۰۴۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵ 17 January 2019

در این همایش که رییس سازمان محیط زیست کشور به همراه استاندار مازندران، جمعی از مسئولان استانی و شهرستان های شرق مازندران و همچنین دوستداران محیط زیست و نمایندگان تشکل های مرتبط حضور داشتند، عیسی کلانتری بر خلاف روال معمول و کلیشه ای اعلام کرد که در این مراسم سخنرانی نمی کند و ترجیح می دهد دردل و دغدغه های دوستداران محیط زیست را بشنوند.
نمایندگان تشکل های زیست محیطی هم با استفاده از این فرصت به طرح دغدغه های خود پرداختند، دغدغه هایی که انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی در صدر آنها قرار داشت.
** سمنان هم از انتقال آب خزر زیان می بیند
مسعود مولانا از اعضای تشکل های زیست محیطی مردم نهاد مازندران در این مراسم با اعلام اینکه اکنون انتقال آب خزر به سمنان از دغدغه های مهم همه دوستداران محیط زیست است، گفت: تاکنون در هر کجای کشور طرح انتقال آب اجرا شده بی نتیجه بوده و مشکلات بیشتری به بار آورده است.
وی با طرح این پرسش که اساسا چرا باید برای انتقال آب خزر به سمنان که توجیه ندارد، بودجه اختصاص یابد، افزود: ما معترض انتقال آب خزر به سمنان هستیم و این اعتراض ما مدنی و مسالمت آمیز است.
این دوستدار محیط زیست گفت: البته با انتقال آب خزر به سمنان به خاطر خود سمنان مخالفیم، چرا که انتقال این آب برای آن منطقه هم مشکلات متعددی در پی خواهد داشت .
مولانا افزود: نجات سمنان از خشکسالی و رفع مشکل کم آبی در گرو صرفه جویی است و تنها با 10 درصد صرفه جویی در بخش آب کشاورزی، سمنان می تواند مشکلات کمبود آب شرب را حل و فصل کند.
این عضو تشکل های مردم نهاد مازندران با تشریح خواص عناصر چهارگانه آب، خاک، هوا و آتش در زندگی بشر، یادآور شد: همه زندگی ما با این عناصر در ارتباط است و باید به توسعه به این عناصر توجه شود.
وی گفت: تغییرات اقلیمی در سال های اخیر کاملا لمس شده است و خشکی، سیلاب، باران های سیل آسا، نبود برف و باران های بی موقع مشکلات انسان ساختی است که به دست خود انسان به وجود آمده است و موجب نابودی محیط زیست شده است.
مولانا آسیب های وارد شده به محیط زیست مازندران را بیشتر از ظرفیت آن ارزیابی کرد و توضیح داد: جنگل های هیرکانی که یادگار ژنتیک و موزه جهان در شمال کشور است به خاطر بی توجهی ها و به بهانه توسعه نابود شده است.
وی افزود: آمارها نشان می دهد که از سه هزار و 600 هکتار جنگل هیرکانی اکنون تنها حدود یکهزار و 800 هکتار باقی مانده است و بقیه به نام توسعه و اشتغال دود شده است.
او ادامه داد: در 50 تا 60 سال اخیر به نام توسعه در ایران، تنها تخریب و نابودی بخش وسیعی از آب و خاک و جنگل سهم ما بوده است و باید همگان برای حفظ این آب و خاک و جنگل اقدام کنیم.
این فعال زیست محیطی گفت: امروز نه تنها جنگل های ما نابود شده است، بلکه رودخانه زنده هم نداریم و نابود شده است و باید به داد محیط زیست رسید و اجازه ندهیم با انتقال آب دریای خزر، این داشته شمال کشور هم از بین برود.
وی از طرح تنفس جنگل به عنوان یکی از طرح های خوب حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست یاد کرد و افزود: متاسفانه اجرای این طرح هم در گیر و دار اعتبارات مانده است و اگر برای آن بودجه اختصاص یابد می توان به نجات جنگل های هیرکانی امیدوار بود.
** میانکاله ، قربانی دستبرد زدن به سهم آبی خزر
داریوش عبادی، دبیر تشکل های زیست محیطی مازندران هم یکی از عوامل اثرگذار بر وضعیت نامناسب شبه جزیره میانکاله در شرق مازندران را جلوگیری از سهم بری دریای خزر از آب شیرین رودخانه ها دانست و گفت: وضعیت میانکاله در 30 سال گذشته بسیار بهتر از زمان فعلی بود و اکنون وضعیت خوب و مثبتی در میانکاله حاکم نیست و باید برای نجات این پناهگاه حیات وحش و ذخیرگاه زیست کره تلاش کرد.
وی افزود: قرار بود یک پنجم میانکاله به عنوان منطقه امن معرفی شود که این اتفاق نیفتاد و مشکلات اجتماعی مانع این کار شد.
این دوستدار محیط زیست بیان داشت: هرساله آتش سوزی های متعدد در منطقه داریم و این به نفع جنگل های هیرکانی نیست و حفاظت منطقه میانکاله و جنگل های هیرکانی در گرو ارائه تجهیزات لازم و اختصاص هلی کوپتر برای حفاظت بیشتر است.
** تبدیل مازندران به اکوپارک
دبیر سمن های منابع طبیعی و زیست محیطی مازندران گفت: مازندران می تواند به یک اکوپارک تبدیل شود و این ظرفیت در این استان وجود دارد و تنها باید حمایت شود.
عبادی، حضور کنترل نشده گردشگران در میانکاله را از معضلات این منطقه عنوان کرد و افزود: باید این وضعیت کنترل و از دور تسلسل در منطقه جلوگیری شود و برای نجات میانکاله، تلاش همگانی لازم است.
اجرای موسیقی سنتی، برپایی نمایشگاههای طبیعت گردی، عرضه مستقیم ماهی دریایی، محصولات دامی منطقه ، صنایع دستی و محیط زیست به همراه تور گردشگری از جمله برنامه های روز میانکاله بود.
دومین همایش میانکاله را فرمانداری، شهرداری و شورای شهر بهشهر، خلیل شهر و رستمکلا با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران برگزار کردند.
اولین همایش روز میانکاله سال 94 برگزار شد و قرار بود هر ساله روز 27 دی که روز میانکاله نامگذاری شده تکرار شود ولی در سال های 95 و 96 بنا به عللی این مراسم برگزار نشده بود.
شبه جزیره میانکاله در شرق مازندران و در محدوده جغرافیایی شهرستان بهشهر واقع شده و تالاب میانکاله بخشی از شبه جزیره میانکاله است که 44 هزار هکتار از مساحت 68 هزار و 800 هکتاری آن را تشکیل می دهد.
تالاب میانکاله اولین تالاب بین‌المللی ثبت شده در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر است.
این منطقه به خاطر میزبانی از صدها گونه پرنده مهاجر زمستان گذران و بهار گذران در مقایسه با 10 ذخیرگاه زیست کره دیگر ایران دارای اهمیت ویژه و شاخص است.
جمعیت پرندگان این منطقه اعم از بومی و مهاجر از بیش از یک میلیون و 200 هزار قطعه در سال 84 به حدود یک سوم در سال های اخیر کاهش یافته است.
تغییرات اقلیمی در کنار ایجاد آب بند و استخر پرورش ماهی بر روی رودخانه های منتهی به تالاب، آتش سوزی های زنجیره ای و تجاوز به حریم پناهگاه توسط کشاورزان و دامداران به همراه ورود و خروج سیل آسا و بی برنامه گردشگران سبب شده است تا توان اکولوژیک این منطقه بشدت فرسوده شود به گونه ای که در یک دهه گذشته دستکم 10 هکتار از مساحت تالاب میانکاله خشک شده است.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار