برنامه ریزی برای راه اندازی قطار گردشگری شرق مازندران، امید فعالان صنعت گردشگری این منطقه را برای رونق بیش از پیش این صنعت درآمدزا افزایش داده است.
کد خبر: ۷۱۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶ 06 February 2019

جمعه گذشته ، 12 بهمن و همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، نخستین قطار گردشگری شرق مازندران به صورت آزمایشی از ساری تا اینچه برون در استان گلستان، سفری یک روزه و تفریحی را با ارائه برنامه های تفریحی برای تعدادی از مسافران رقم زد.
طرح قطار گردشگری چند سال است که در مسیر ریلی شمال و منطقه سوادکوه از سوی اداره کل راه آهن شمال اجرا می شود. برخی آژانس های گردشگری فعال در تهران نیز طرح قطار گردشگری را در این مسیر زیبای شمال اجرا می کنند، اما تا کنون قطار گردشگری در مسیر راه آهن شرق مازندران و استان گلستان حرکت نکرده بود.
**ورود بخش خصوصی به گردشگری ریلی
مدیرکل راه آهن شمال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که فعالیت قطارهای گردشگری باید به بخش خصوصی واگذار شود، گفت که این اداره کل اجرای طرح را با هدف تشویق بخش خصوصی به منظور ورود به این حوزه آغاز کرد و نتایج خوبی به همراه داشت.
' یوسف گران پاشا ' افزود: قطار گردشگری را ابتدا با برپایی سفری یک روزه در مسیر سوادکوه برای خانواده کارکنان همین مجموعه آغاز کردیم و پس از آن نیز خانواده کارکنان نیروی انتظامی و سازمان بازنشستگی کشور را وارد این قطار کردیم که استقبال بسیار خوبی از این طرح شد.
وی ادامه داد: پس از چندین نوبت اجرای طرح قطار گردشگری، استانداری خواستار جدی گرفته شدن این طرح در استان شد و این بار طرح قطار گردشگری شرق مازندران در مسیر ساری-اینچه برون برای نخستین بار توسط سرمایه گذار بخش خصوصی با حضور خانواده تعدادی از کارکنان استانداری اجرا شد.
** جذابیت قطار گردشگری
این مسئول با بیان این که استقبال از طرح قطار گردشگری بسیار چشمگیر بود، اظهار داشت: در حال حاضر سازمان ها و نهادهای زیادی در استان متقاضی استفاده از تور یک روزه قطار گردشگری مازندران هستند.
مدیرکل راه‌ آهن شمال گفت: با راه اندازی مسیر جدید قطار گردشگری در شرق مازندران و استان گلستان تا اینچه برون، امکان این که در ماه های سرد سال نیز قطار گردشگری در مازندران فعال باشد میسر خواهد شد.
گران پاشا با بیان این که استقبال خوب از سفرهای یک روزه با قطار گردشگری شده است، افزود: نه تنها در کشور، بلکه در مازندران هم افراد بسیار زیادی هستند که تا کنون قطار سوار نشده اند و سفر یک روزه با قطار برای آن ها می تواند لذتبخش و خاطره انگیز باشد.
این مسئول درباره امکان افزایش تعداد سفر قطارهای گردشگری گفت: در حال حاضر چهار ریل باس در راه آهن شمال مشغول فعالیت است و فعلا تصمیم بر این است که در روزهای جمعه به خاطر کم بودن مسافران قطارهای بین شهری، یک قطار را به گردشگری اختصاص دهیم، اما در صورت استقبال از قطار گردشگری قطعا پیگیری خواهیم کرد که یک ریل باس دیگر به مازندران بیاوریم تا تعداد سفرها به بیشتر از یک بار در هفته برسد. قطار اضافه شده نیز تمام وقت در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی و شرکت های فعال در این حوزه خواهد بود.
** فرصتی برای گردشگری ارزان
طرح قطار گردشگری شرق مازندران که در امتداد پروژه قطار گردشگری شمال طراحی و راه اندازی شده، حاصل پیشنهاد و پیگیری یکی از فعالان باسابقه صنعت گردشگری در مازندران است.
هوشنگ مرادی که مدیر یکی از آژانس های گردشگری در مازندران است و نزدیک به 2 دهه فعالیت در زمینه گردشگری و برپایی تورهای داخلی و خارجی را در کارنامه دارد، به منظور تقویت صنعت گردشگری، طرحی را با استفاده از زیرساخت راه آهن ارائه کرد و به مرحله اجرا رساند که به اعتقاد او هم به رونق گردشگری در شرق استان کمک خواهد کرد و هم شرایط سفرهای یک روزه را برای اقشار مختلف جامعه با سطح درآمدی متوسط و متوسط رو به پایین نیز فراهم می کند.
این فعال گردشگری درباره اجرای طرح قطار گردشگری به خبرنگار ایرنا گفت: طرح قطار گردشگری را در مازندران اداره کل راه آهن شمال انجام می دهد، اما این طرح ها باید توسط بخش خصوصی اجرا شود و اداره کل راه آهن به عنوان یک نهاد دولتی باید در حوزه نظارت و کمک به اجرای چنین طرح هایی حضور داشته باشد. معتقدم کم کاری بخش خصوصی حوزه گردشگری مازندران در اجرای این گونه طرح های تفریحی سبب شد که اداره کل راه آهن شمال مستقیم برای راه اندازی قطار گردشگری ورود کند.
مرادی با بیان این که افزایش نشاط اجتماعی از مسائل مهم و مورد تأکید مسئولان کشور و استان است، اظهار داشت: پیش از این هم طرح هایی را برای رونق گردشگری در استان و جذب مسافران خارجی به مازندران انجام دادیم، اما این طرح با توجه به هزینه اندکی که دارد و زمان کمی که از افراد می گیرد، می تواند تأثیر بسیار زیادی در گردشگری شرق مازندران داشته باشد.
وی افزود: مازندران مسیر ریلی بی نظیری از نظر زیبایی و جاذبه های تاریخی دارد. مسیر ریلی سوادکوه یکی از زیباترین خطوط ریلی است. وجود مناظر طبیعی کم نظیر و بناهای تاریخی و پل ورسک در این مسیر در کنار جاذبه های فرهنگی مورد استقبال مسافران قطار گردشگری شمال قرار گرفته است.
**رونق گردشگری شرق مازندران
این فعال گردشگری گفت: جاذبه های گردشگری شرق مازندران در سال های اخیر کمتر مورد توجه مسافران و گردشگران قرار گرفت. دلیل این وضعیت هم این است که کمتر برای معرفی این جاذبه ها و اجرای طرح های مناسب جذب گردشگر گام برداشته شد.
مرادی با تأکید بر این که طرح قطار گردشگری شرق مازندران یک طرح گردشگری ارزان قیمت و مناسب برای همه اقشار است، افزود: پس از طراحی این ایده، با اداره کل راه آهن شمال وارد مذاکره شدیم که مسئولان از این طرح استقبال کردند. نخستین سفر قطار گردشگری شرق مازندران هم روز 12 بهمن با حضور تعدادی از کارکنان استانداری مازندران و دستگاه های دولتی استان انجام شد که مورد استقبال قرار گرفت.
این فعال صنعت گردشگری با بیان این که برای رونق این طرح در شرق استان، به همکاری همه فعالان بخش گردشگری در حوزه های مختلف و مسئولان نیاز است، گفت: پا گرفتن این پروژه می تواند به تمام منطقه سود اقتصادی برساند. اجرای آزمایشی طرح موفقیت آمیز و امیدوار کننده بود و بزودی تا پیش از پایان سال برای اجرای مجدد آن برنامه ریزی خواهیم کرد.
مرادی یادآور شد: طرح قطار گردشگری در برخی نقاط ایران مانند شمال غرب کشور اجرا می شود، اما کمتر دیده شده که سفرهای یک روزه قطار گردشگری در کشور انجام شود که با توجه به موقعیت مازندران و امکانات موجود و جاذبه ها، این فرصت در مازندران وجود دارد.
وی گفت: کمتر پیش می آید که خانواده ها و مسافران از قطار برای مسافرت های کوتاه مدت استفاده کنند، در حالی که این بسته های سفر با قطار، هزینه بسیار کمی برای هر نفر دارند. طبق محاسبات انجام شده، هزینه سفر با قطار گردشگری برای هر نفر با احتساب پذیرایی و ترنسفر و بازدیدها، کمتر از صد هزار تومان است.
مجری طرح قطار گردشگری شرق مازندران با بیان این که دستگاههای دولتی، مجموعه های خصوصی و حتی مدارس می توانند از این طرح برای سفری یک روزه استفاده کنند، اظهار داشت: قطار گردشگری شرق مازندران در دو مسیر طراحی شده است. یک مسیر از ساری به سوادکوه و تا گدوک است و یک مسیر هم که مسیر جدید محسوب می شود، از ساری به سمت استان گلستان و با نقطه پایانی اینچه برون است. این سفرهای یک روزه از صبح آغاز می شوند و تا عصر به نقطه مبدأ برمی گردند.
مرادی ایجاد ذائقه های مختلف در گردشگری را وظیفه بخش خصوصی دانست و گفت: باید برای اقشار مختلف برنامه داشته باشیم تا گردشگری چندجانبه ای را در مازندران رقم بزنیم. در مقابل انتظار داریم که مسئولان و مردم نیز از اجرای این طرح استقبال کنند.
وی افزود: تمام تلاش من و دوستانم این است که قطار گردشگری را در تعطیلات نوروز راه اندازی کنیم. در صورت استقبال از اجرای این طرح، تعداد سفر قطارها در هر هفته با هماهنگی راه آهن قابل افزایش است. اما هر روز در هر مسیر، فقط یک سفر قطار گردشگری می توانیم داشته باشیم.
این فعال صنعت گردشگری وجود مجموعه های بومگردی و پذیرایی و اقامتی در شرق استان را فرصتی برای افزایش رونق این طرح و همچنین افزایش حضور مسافران در این واحدهای گردشگری دانست و گفت: با ایجاد بسته های مناسب و ارتباط گرفتن با مسئولان واحدهای مرتبط با حوزه گردشگری، تمام تلاش ما این است که مهمانان مقیم در این مجموعه‌ها را هم وارد قطار گردشگری کنیم. وجود مجتمع رفاهی دهها دستگاه دولتی در ساحل ساری فرصت مناسبی برای رونق قطار گردشگری و تعریف بسته های سفر یک روزه با قطار در شرق استان است.
وی اظهار داشت: خوشبختانه با کمک مسئولان و استانداری، گام نخست را خوب برداشتیم و امیدواریم که فصل جدیدی در گردشگری شرق استان برداریم. ما در شرق استان جاذبه های بی نظیری مانند تالاب میانکاله، ساحل آرام، جنگل های انبوه، بناهای تاریخی همچون مجموعه عباس آباد، مجموعه تاریخی فرح آباد و بسیاری از این جاذبه ها را داریم که با قرار گرفتن در یک بسته گردشگری قابلیت تبدیل شدن به هدف سفر مسافران داخلی و خارجی و حتی هم استانی ها را دارند.
مسیر ریلی راه آهن شمال 382 کیلومتر طول دارد که با 95 پل و بیش از 1400 پل از مناطق جلگه ای مازندران و گلستان و همچنین مناطق جنگلی و کوهستانی مازندران می گذرد. این خط ریلی به خاطر جاذبه های فراوان گردشگری معمولا مورد توجه گردشگران خارجی قرار می گیرد.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار