هفت سناتور ارشد از هر دو حزب برجسته آمریکا طرح جدیدی را برای منع فروش تسلیحات به عربستان سعودی و وضع تحریم علیه این کشور معرفی کردند.
کد خبر: ۷۱۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۶ 08 February 2019

ایرنا به نقل از تارنمای خبری یو‌‎اس ‌ای ‌تودی، این طرح را «باب منندز» دمکرات و نماینده ارشد عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پنجشنبه (به وقت محلی) ارائه داد.
6 نماینده دیگر از هر دو حزب آمریکا از جمله «تاد یانگ»، «کریس مورفی» و «سوزان کالینز» نیز این طرح را مورد حمایت قرار داده‌اند.
نمایندگان کنگره آمریکا چند ماه پیش با استناد به قانونی حقوق بشری، از وزارت خارجه آمریکا خواسته بودند که تا هفت فوریه (18 بهمن) نقش سران عالی‌رتبه سعودی در قتل خاشقچی را بررسی و در گزارشی اعلام کند.
اما با وجود اتمام موعد مقرر، به نظر نمی‌رسد دولت آمریکا قصد تغییر موضع منفعلانه خود و اقدام علیه ریاض را داشته باشد.
در همین راستا منندز روز پنجشنبه پس از معرفی طرح خود در بیانیه‌ای نوشت: از آن‌جایی که دولت ترامپ قصد پافشاری برای مسئول دانستن قاتلان آقای خاشقچی را ندارد، زمان آن رسیده است که کنگره وارد عمل شود.
سنای آمریکا سال گذشته (میلادی) نیز طرحی را با هدف توقف حمایت از عربستان سعودی در جنگ یمن به تصویب رسانده بود؛ اما آن طرح در مجلس نمایندگان وقت که در دست جمهوریخواهان حامی دولت بود، به تصویب نرسید.
اکنون اما با شکل‌گیری مجلس جدید نمایندگان که اکثریت کرسی‌های آن را دمکرات‌ها در اختیار دارند، گمانه‌زنی‌ها درخصوص امکان تصویب طرح یاد شده قوت گرفته است.
همزمان چند طرح قانونی دیگر نیز از جمله برای بررسی وضعیت حقوق بشری عربستان سعودی معرفی شده است.
خاشقچی که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، مهرماه در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه به قتل رسید.
با وجود چشم‌پوشی دولت آمریکا از این جنایت با هدف حفاظت از قراردادهای هنگفت تسلیحاتی با ریاض، شمار حامیان عربستان در کنگره آمریکا از آن زمان ریزش قابل توجهی داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار