استاندار مازندران با اشاره به ظرفيت توليد گل و گياه در استان بر ضرورت رفع مشکل بزرگ ترين پايانه گل و گياه کشور در غرب مازندران تاکيد کرد و گفت: پايانه گل و گياه عباس آباد بايد هر چه زودتر فعال شود.
کد خبر: ۷۱۳۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷ 08 February 2019

احمد حسين زادگان عصر جمعه در حاشيه بازديد از جشنواره گل ارکيده در باغ اکولوژي نوشهر در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: مازندران ظرفيت زيادي براي پرورش گل و گياه زينتي، شاخه گل بريده و درختچه ها دارد که بايد از اين ظرفيت در جهت توسعه صادرات استفاده کرد.
وي به پايانه صادراتي گل و گياه مازندران با هدف تسهيل در صادرات توليد اشاره کرد و ادامه داد: بايد هر چه زودتر مشکل پايانه گل و گياه عباس آباد که با سرمايه گذاري بخش خصوصي و حمايت دولت در پرداخت تسهيلات در مراحل پاياني رسيده بر طرف شود.
نماينده عالي دولت در مازندران گفت: در اين راستا با جديت در حال پي گيري رفع اختلافات حقوقي بين بانک ها و سرمايه گذار بخش خصوصي هستيم تا در کمترين زمان با بهره برداري از پايانه صادراتي گل و گياه شمال کشور شاهد رونق اقتصادي در منطقه و استان باشيم.
استاندار مازندران ساخت پايانه گل و گياه را مهم ترين بخش در حوزه صادرات آن بر شمرد و افزود: با توجه به تعامل خوبي که با کشورهاي آسياي ميانه و همسايه داريم از طريق سفير و سرکنسول آنها پي گير برقراري ارتباط در حوزه اقتصادي هستيم.
وي گفت: در اين راستا اتاق بازرگاني استان نقش بسزايي بر عهده دارد تا با فراهم کردن ارتباط مناسب بين سرمايه گذاران گل و گياه و کشورهاي همسايه در مرحله نخست، توجيه اقتصادي توليدات را ايجاد کند.
حسين زادگان به نگاه ويژه دولت تدبير و اميد به حوزه پرورش گل و گياه در مازندران اشاره کرد و اظهار داشت: دولت با پرداخت تسهيلات حمايتي در قالب خود اشتغالي و روستايي بويژه در چند سال اخير گام هاي خوبي در جهت پرورش گل و گياه برداشته است.
وي همچنين با اشاره به برگزاري جشنواره گل ارکيده در نوشهر افزود: به تمامي فرمانداران اعلام شده که برحسب ظرفيت هاي هر شهرستان يا حتي بخش جشنواره هاي مرتبط همچون جشنواره گل نرگس در جويبار و ارکيده در نوشهر اولويت کار قرار دهند.
استاندار مازندران گفت: با توجه به ظرفيت هاي غرب مازندران بويژه نوشهر با داشتن گلخانه هاي بزرگي که از گذشته در اين منطقه وجود داشت، جشنواره ها گل ارکيده به لحاظ اقتصادي توجيه داشته و فرصتي براي عرضه محصولات در اين حوزه و نمايش محصولات است.
وي به استقبال مردم از اين جشنواره اشاره کرد و افزود: هرچند چهارمين جشنواره در فضايي زيبا برپا شد ولي بايد براي سال هاي آينده در وسعت بيشتر و تنوع بيشتر مورد توجه قرار گيرد.
پايانه صادراتي گل و گياه مازندران با هدف تسهيل در بهره گيري از ظرفيت توليد هفت ميليون تني و ارزش 2 ميليارد دلاري محصولات کشاورزي استان با گذشت حدود 13 سال از آغاز عمليات اجرايي، به بهره برداري نرسيد.
تاکنون يکهزار و 400 ميليارد ريال براي ساخت پايانه گل وگياه عباس آباد هزينه شد که 70 درصد آن از سوي بخش خصوصي اعم از فروش سهام و آورده متقاضي و30 درصد نيز با اعتبار دولتي تامين شده است.
در حالي که اين پروژه همچنان در بلاتکليفي است، سهام آن در تالاربورس اوراق بهادار با 74 ميليون سهم به قيمت هر سهم 1400 ريال در سال 96 فروخته شد.
پايانه گل و گياه عباس آباد افزون بر 500 ميليارد ريال بدهي سررسيد شده به يکي از بانک هاي عامل استان دارد که براي دريافت تسهيلات جديد بايد بدهي معوقه اش تعيين تکليف شود. قرار شد اين مشکل با واگذاري زمين به صورت تهاتري انجام شود که به لحاظ حقوقي دچار مشکل شده است و استاندار مازندران دستور داده است که اين مشکل هم در کمترين زمان حل شود.
استان مازندران يکهزار و 33 هکتار اراضي باغي زير کشت گل و گياه دارد و سالانه حدود 430 ميليون گياه آپارتماني،21 ميليون گلداني،226 ميليون گل شاخه بريده، 85 ميليون درخت ودرختچه و 53 ميليون بدنه گل توليد مي شود.
در وضعيت فعلي طبق آمار سالانه حدود 2 ميليون شاخه گل از مازندران به خارج کشور صادر مي شود.
/ ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار