زلزله ۳.۳ اولین زلزله مهم روز ۱۹ بهمن ماه بود که در ۱۲ کیلومتری چالوس، ۱۳ کیلومتری نوشهر و ۱۸ کیلومتری کلار آباد استان مازندران در عمق ۸ کیلومتری به ثبت رسید.
کد خبر: ۷۱۳۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱ 09 February 2019

در هفته گذشته ۱۴ زلزله بزرگتر از ۳ به ثبت رسید که از این تعداد ۸ زلزله در دو استان کرمانشاه و فارس رخ داده است ضمن آنکه چالوس استان مازندران زلزله ۳.۳ را تجربه کرد.

 ایسنا، در هفته گذشته از ۱۴ زلزله بیش از ۳، ۴ زلزله در استان فارس و ۴ زلزله در استان کرمانشاه به ثبت رسید. ضمن آنکه در چالوس استان مازندران نیز زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ گزارش شد.

بررسی مهمترین زمین‌لرزه‌های مازندران در تاریخ حدود ۱۰۰۰ ساله اخیر این استان، نشان می‌دهد که بیشتر این زمین‌لرزه‌ها در بخش‌های شرق البرز مرکزی در "فریم" و منتهی الیه غربی آن در "طالقان" ثبت یا گزارش شده است.

لرزه‌خیزی مازندران بیشتر تحت تأثیر گسل "البرز شمالی" و گسل "مازندران" در بخش‌های مرکزی "نور" و "بلده" و گسل "شمال البرز مرکزی" و همچنین گسل "بهشهر" و قطعه شرقی گسل "البرز شمالی" در بخش‌های شرقی البرز مرکزی است. بر این اساس مهمترین مناطق با پتانسیل خطر بالای رخداد یک زمین‌لرزه بزرگ در مازندران عبارتند از مناطق مرکزی و تلاقی گسل‌های "بهشهر" و "مازندران" در جنوب "ساری" و "بابل" و منطقه مرکزی "البرز مرکزی" که پتانسیل رخداد زمین‌لرزه با بزرگای ۷.۵ در آنها بر پایه زمین‌لرزه‌های تاریخی و شواهد گسلش و ریخت زمین‌ساختی سطحی وجود دارد.

به گفته دکتر مهدی زارع عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، مهمترین گسل‌های لرزه‌زا در منطقه البرز مرکزی شامل گسل‌های "شمال البرز"، گسل "خزر" (مازندران)، گسل "لاریجان"، گسل "لار"، گسل "مشا"، گسل "کندوان" و گسل "بلده" می‌شود.

وی ادامه داد: گسل خزر (مازندران) از حدود ۱۲ کیلومتری جنوب شهر نور و در مرز بین کوه و دشت "مازندران" موجب تغییر شکل و واژگونی آبرفت‌های جوان شده است. در کیلومتر ۲۳ جاده "رویان –بلده" مقطع گسل "شمال البرز" که از روستای "وازک" عبور می‌کند، با ایجاد یک زون خرد شده به پهنای حدود ۱۰۰۰ متر مشهور است.

زارع خاطرنشان کرد: این گسل زلزله ۸ خرداد ۱۳۸۳ "فیروزآباد کجور" با بزرگای ۶.۵ را موجب شد که با ۲۷ کشته همراه بود و در منطقه‌های "بلده" و "کجور" به شدت احساس شد.

این محقق حوزه زلزله همچنین یادآور شد: بخش شرقی این گسل همان گسل مسبب رخداد زمین‌لرزه ۱۱ تیر ۱۳۳۶ (۲ ژوئیه ۱۹۵۷) "سنگچال" (جنوب آمل) است که حدود ۱۲۰۰ نفر کشته بر جای گذاشت. بزرگای زلزله سنگچال در مقیاس امواج سطحی Ms- از ۶.۸ تا ۷.۵ گزارش شده است.

وی تاکید کرد: از این رو گسل شمال البرز، گسل مهمی است که پتانسیل لرزه‌زایی مهمی نیز دارد، به گونه‌ای که این گسل در سال‌های اخیر در ۲۱ شهریور سال ۹۲، سه زمین‌لرزه کوچک را در جنوب غرب موجب شده است.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۳ بهمن

در تازه آباد استان کرمانشاه زلزله ۲.۶، بهبهان استان خوزستان دو زلزله ۲.۹ و ۲.۵ ریشتری و در سردشت استان خوزستان زلزله ۲.۷، گزیک استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۵ رخ داد و

همچنین در این روز علامرودشت استان فارس با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۱ کیلومتری لرزید و کانون این زمین‌لرزه در ۱۵ کیلومتری علامرودشت، ۱۵ کیلومتری محمله و ۲۴ کیلومتری وراوی این استان بوده است.

زلزله ۳.۵ چلگرد استان چهارمحال و بختیاری از دیگر زلزله‌های مهم روز ۱۳ بهمن بود که در عمق ۱۱ کیلومتری و ۲۷ کیلومتری چلگرد استان چهارمحال وبختیاری و ۳۹ کیلومتری فریدون شهر و ۴۶ کیلومتری افوس استان اصفهان به ثبت رسید. زلزله ۳.۱ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

محمله استان فارس با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۵ کیلومتری و کانون رومرکز آن در ۷ کیلومتری محمله، ۱۴ کیلومتری علامرودشت و ۲۸ کیلومتری مهر این استان بوده است.

یکشنبه ۱۴ بهمن

در وراوی استان فارس زلزله ۲.۷، سومار استان کرمانشاه زلزله ۲.۵، سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله ۲.۶، کهنوج استان کرمان زلزله ۲.۹، دامغان استان سمنان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

بندر گناوه استان بوشهر زلزله‌ای با بزرگی ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری تجربه کرد. کانون این زمین‌لرزه در ۳۷ کیلومتری بندر گناوه، ۴۰ کیلومتری امام حسن و ۴۴ کیلومتری بندر ریگ این استان گزارش شد.

دوشنبه ۱۵ بهمن

در خور استان اصفهان زلزله ۲.۷، گیلانغرب استان کرمانشاه زلزله ۲.۹و کنار تخته استان فارس زلزله ۲.۹ رخ داد.

سه‌شنبه ۱۶ بهمن

در لنده استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۹، زایلی استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۵، بهاباد استان یزد زلزله ۲.۶ گزارش شد.

چهارشنبه ۱۷ بهمن

در درب بهشت استان کرمان زلزله ۲.۹، شوئیشه استان کردستان زلزله ۲.۶، ساوه استان مرکزی زلزله ۲.۸، افرز استان فارس زلزله ۲.۸، علی‌آباد استان گلستان زلزله ۲.۷ و خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

در منطقه سرگز استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ رخ داد که عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۱۸ کیلومتری ساوه، ۳۳ کیلومتر تفرش و ۳۵ کیلومتر غرق آباد این استان بوده است.

همچنین در نورآباد استان فارس زلزله‌ای به بزرگی ۳.۶ در عمق ۹ کیلومتری رخ داد. کانون این زمین‌لرزه در ۱۳ کیلومتری نورآباد، ۲۲ کیلومتری قائمیه و ۲۵ کیلومتری بابامنیر این استان بوده است.

زلزله ۳.۳ در محمله استان فارس از دیگر رخدادهای مهم روز ۱۷ بهمن ماه بود که در عمق ۹ کیلومتری و در ۱۳ کیلومتری محمله، ۱۹ کیلومتری علامرودشت و ۲۹ کیلومتری وراوی این استان گزارش شد.

یکه سود استان خراسان شمالی با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۶ لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۸ کیلومتری و کانون رومرکز آن در ۲۸ کیلومتری یکه‌سود و ۳۵ کیلومتری گرماب استان خراسان شمالی و ۴۴ کیلومتری مراوه تپه استان گلستان بوده است.

سرپل استان کرمانشاه زلزله ۳.۶ را در عمق ۱۰ کیلومتری و در کانون ۲۲ کیلومتری سرپل ذهاب، ۲۶ کیلومتری تازه آباد و ۲۹ کیلومتری کرند این استان تجربه کرد.

پنج‌شنبه ۱۸ بهمن

در دانسفهان استان قزوین زلزله ۲.۶، در خانه زنیان استان فارس زلزله ۲.۹، در منطقه شهداد استان کرمان زلزله ۲.۸، در کوزان استان کرمانشاه زلزله ۲.۶، ساوه استان مرکزی زلزله ۲.۹ و بوئین سفلی استان کردستان زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

در گیلانغرب استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگی ۳.۵ در عمق ۹ کیلومتری به ثبت رسید که کانون آن در ۲۷ کیلومتری گیلانغرب و ۲۷ کیلومتری سومار استان کرمانشاه و ۳۵ کیلومتری خانقین عراق بوده است. زلزله‌های ۳.۵ در عمق ۹ کیلومتری و ۳.۶ در عمق ۸ کیلومتری و ۲.۵ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در هجدک استان کرمان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۶ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد. این زمین لرزه در ۴۰ کیلومتری هجدک ،۴۷ کیلومتری شهداد و ۵۱ کیلومتری چترود این استان گزارش شد.

محمله استان فارس زلزله‌ای به بزرگی ۳.۲ در عمق ۱۵ کیلومتری را تجربه کرد. این زلزله در ۱۶ کیلومتری محمله، ۱۷ کیلومتری علامرودشت و ۲۵ کیلومتری وراوی این استان رخ داد.

جمعه ۱۹ بهمن

زلزله ۳.۳ اولین زلزله مهم روز ۱۹ بهمن ماه بود که در ۱۲ کیلومتری چالوس، ۱۳ کیلومتری نوشهر و ۱۸ کیلومتری کلار آباد استان مازندران در عمق ۸ کیلومتری به ثبت رسید.

در علامرودشت زلزله ۲.۶ رخ داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار