نماینده مردم قائمشهر در مجلس گفت: استانی شدن انتخابات مشارکت مردم را افزایش می دهد و باعث کاهش هزینه های انتخاباتی می شود
کد خبر: ۷۱۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳ 14 February 2019

سیدعلی ادیانی از طراحان طرح استانی شدن انتخابات روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا، استانی شدن انتخابات را از طرح های مثبتی دانست که از مجلس هشتم پیگیری های جدی برای تصویب آن صورت گرفته است.
نماینده مردم قائمشهر در مجلس اضافه کرد: مخالفان این طرح معتقد هستند که این طرح باعث کاهش مشارکت مردم، کاهش سطح ارتباط مستقیم نمایندگان با مردم حوزه انتخابیه، پیوستن کاندیدا به کانون های قدرت می شود در حالی که این طور نیست.
وی با بیان این که طرح استانی شدن در چهارچوب قانون اساسی است، گفت: این بدان معناست که قانون اساسی ما محدوده حوزه انتخابیه را تعیین می کند از این رو استانی شدن منطبق با قانون اساسی است.
ادیانی اظهار داشت: اگر قرار است نماینده ای به وظایف و اختیاراتش در چهارچوب قانون اساسی به درستی عمل کند حداقل باید تراز استانی و ملی داشته باشد، با استانی شدن انتخابات، کمیت و کیفیت کاری در مجلس ارتقا می یابد و نماینده فرصت پیدا می کند که به مسائل ملی و استانی که حوزه انتخابیه اش است بیشتر برسد
وی افزود: ما امروز با استانداردهای دو گانه رو به رو هستیم در برخی مناطق انتخابات به صورت استانی انجام می شود، انتخابات در شهر تهران شبهه استانی است، اگر استانی شدن بد است چرا در تهران و برخی کلان شهرها این عمل انجام می شود.
نماینده مردم قائمشهر اظهار داشت: استانی شدن، نظام انتخاباتی فعلی را که در آن انتخابات با نظام دو گانه انتخابات صورت می گیرد را از بین می برد، همچنین هزینه ها هم کاهش می یابد.
ادیانی با بیان این که استانی شدن مشارکت مردم در انتخابات را نه تنها کم بلکه افزایش می دهد، گفت: نماینده ای که هم اکنون با پنج هزار رای وارد می شود آن زمان با صد هزار یا دویست هزار رای وارد مجلس می شود از این رو این آرا می تواند پشتوانه قوی برای یک نماینده باشد.
وی با تاکید بر این که استانی شدن، باعث تقویت و پاسخگویی احزاب در کشور می شود گفت: برای مثال بالغ بر صد و پنجاه نفر از نمایندگان فعلی با لیست امید به مجلس آمدند ولی شاهد بودیم زنبیل هایشان را در جناح های مختلف گذاشتند دلیل آن این است که حزب ریشه دار نیست و به همین دلیل لیستی مثل امید فقط برای انتخابات وارد می شود و به اردوگاه جناح های دیگر می رود.
وی تصریح کرد: با استانی شدن انتخابات، افراد با تجربه با سوابق بالا به مجلس راه می یابند که این نکته مثبتی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار