مازندرانی‌ها با گروه «زندگی»، شب پرشور، بانشاط و شادی‌بخشی را در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر رقم زدند، اما آذری‌ها با مخاطبی کم و قطعاتی نه چندان گرم، نتوانستند سالن سوره را در اختیار بگیرند.
کد خبر: ۷۱۵۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷ 14 February 2019

در حالی که مخاطبان جشنواره موسیقی فجر از برنامه‌های این جشنواره در تالارهای بزرگ و پرظرفیت تهران استقبال کرده بودند، سالن سوره حوزه هنری با اندک مخاطبانش به استقبال اجرای موسیقی دو گروه شهرستانی رفت که مجموعه‌ای از سنت‌ها و آیین‌های نواحی کشور را از طریق ساز و نوای موسیقی به مردم ارائه می‌کردند.

در جایی که بهنام بانی در «برج میلاد» مورد استقبال گسترده دوست‌دارانش قرار گرفته بود و جشنواره در نخستین شب خود در سالن‌های مختلف، پذیرای هزاران نفر از علاقه‌مندان شده بود، گروه موسیقی «راست موغام تبریز» در اولین شب تالار سوره با خوانندگی شهریار صدیق، قطعاتی از موسیقی آذری را به اجرا درآورد که قطعه شادمانه «عروسی» یکی از آن‌ها بود. صدیق که جمعی از جوانان نوازنده همراهی‌اش می‌کردند، در خلال اجراها اشاره کرد که این برنامه در پی زنده نگه داشتن موسیقی فاخر و پرافتخار آذربایجان و ایجاد نشاط در بین مردم است.

او با یادی از محمد اراز و جهانگیر جهانگیراف، قطعاتی را خوانندگی کرد، اما با وجود آمدن تعدادی از هموطنان آذری‌زبان به تالار سوره، این گروه نتوانست شوری در آن‌ها ایجاد کند. غم‌انگیزی ملودی‌ها در اجرای یک ساعته گروه «راست موغام تبریز» و آواز حزین شهریار صدیق، موجب شد تا او در مخاطبش احساس خستگی کند و از آن‌ها بپرسد: «خسته که نشدید!»

 

تک‌خوانی یک نوجوان در اجرای موسیقی گروه زندگی

 

در ادامه اما، گروه «زندگی» مازندران به سرپرستی علی حسن‌پور با ترکیبی از جوانان، نوجوانان و خردسالان، شبی بیادماندنی برای مخاطبان رقم زد و آنان را با قطعاتی شاد و شورآفرین به آیین‌های مازندران برد.

اجرای گروه «زندگی» با پوشش مردان و زنان روستایی شمال که با رقص محلی در آیین‌هایی مانند عروسی همراه بود، حدود یک ساعت و نیم ادامه داشت و با استقبال گسترده حاضران همراه شد.

تک‌خوانی نوجوانان و کودکان، رقص با چوب و به‌کارگیری سازهایی چون سرنا، شعفی در مخاطبان به وجود آورد که پس از پایان برنامه، با اهدای دسته‌های گل به گروه «زندگی» از آنان تقدیر کردند.

 

گروه «زندگی» به سرپرستی علی حسن‌پور

 

با این وجود، نداشتن تبلیغات شهری و بی‌اطلاعی مردم از برگزاری جشنواره موسیقی فجر، یکی از ضعف‌های جشنواره در دوره سی و چهارم است که حتی با ارائه بلیت ارزان قیمت، تنها نیمی از سالن سوره پر می‌شود.
فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار