هر سال با فرا رسیدن ایام تعطیلات نوروزی مردم شمال کشور با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان می‌شوند. آنان روزهای زیادی را با سیلی از خودروهای مسافرانی سپری می‌کنند که حتی کوچه‌های منتهی به خیابان‌های اصلی را به تصرف خود درمی‌آورند. ترافیک عذاب‌آور در برخی از این شهرها گاهی آنقدر طولانی و کلافه‌کننده می‌شود که برخی از ساکنان بومی این شهرها نمی‌توانند برای ضروری‌ترین کارهای روزمره خود از خانه‌هایشان بیرون بیایند.
کد خبر: ۷۱۵۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ 17 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ شاید یکی از بزرگترین مشکلات ترافیکی در محدوده شهر سلمانشهر به متل قو باشد؛ جایی که در سال‌های گذشته چند پروژه بزرگ تجاری مثل قارچ سر برآورده و باعث شده تا حجم بالایی از خودروها برای عبور ازمقابل این مجموعه‌ها درگیر ترافیک شوند. خیابان‌های این مناطق به هیچ عنوان جوابگوی این همه برج‌سازی نبوده و باعث شده تا حتی ایجاد راه‌های دسترسی انحرافی نیز نتواند بر ترافیک ایجاد شده فائق آید. تازه بعد از گذر از این خوان سخت و طاقت‌فرسا، خودروهای عبوری با سد ترافیکی بزرگ دیگری در منطقه عباس‌آباد روبه‌رو می‌شوند؛ جایی که پل عبوری موجود باریک بوده و باعث می‌شود تا خودروها گاهی اوقات ساعت‌ها برای عبور از این دهنه باریک در صف بمانند. پس از آن مسافران به عروس شهرهای ایران (رامسر) می‌رسند؛ شهری که خیابان‌هایش در تمام روزهای تعطیلات نوروزی به پارکینگ خودرو‌ها تبدیل می‌شود.

حجم بالای خودروها درتعطیلات نوروز

به جرأت می‌توان گفت که خیابان‌های شهرهای غربی مازندران به هیچ‌وجه برای پذیرش از حجم مسافرانی که هر سال تعداد خودروهایشان افزایش می‌یابد آمادگی ندارد. سال‌های طولانی از زمانی که وعده ساخت آزادراه غرب به شرق مازندران از سوی دولتمردان داده شده بود، می‌گذرد. اما تاکنون تنها چند کمربندی در حاشیه برخی از شهرها ایجاد شده و از عینیت یافتن این آزادراه خبری نیست. در چشم برهم زدنی یک ماه و اندی باقی مانده به ایام نوروز سال 98 هم سپری شده و بار دیگر سیل مسافرانی که برای گذران تعطیلات راه شمال و سواحل دریای خزر را در پیش می‌گیرند فرا می‌رسد؛ روزهایی که بنا بر اعلام مسئولان امر بیش از ده‌ها میلیون گردشگر و مسافر وارد مازندران می‌شوند.

رفع ترافیک با فکر اساسی

گویا امسال قرار است، برای رفع ترافیک رنج‌آور شهرهای غرب مازندران فکر اساسی صورت گیرد؛ این روزها ساکنان غرب مازندران چشم انتظار تدابیری از سوی مسئولان استان مرتبط با این موضوع هستند. شاید «مجید حسین‌زادگان» استاندار مازندران با درک همین درخواست‌ها و انتظارات بود که در جریان سفر یک روزه‌اش به شهرستان تنکابن بر این مهم تأکید کرد که رفع معضل ترافیک در غرب مازندران را به‌صورت جدی پیگیری خواهدکرد.

شهریور ماه امسال بود که «حسن خیریا‌ن‌پور» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران طی سخنانی درباره رفع ترافیک در غرب استان گفت که مازندران با داشتن سواحل و جنگل‌های زیبا، زمینه‌های لازم برای حضور گردشگران را دارد، اما بحث ترافیک معضلی است که باید رفع شود و برای رفع این چالش با پیگیری جدی کمربندی شهرهای غرب استان مصوب شده و شهرداران به‌صورت جدی باید پیگیر حل مشکل و ایجاد کمربندی شوند، اما انگار از آن زمان تاکنون اتفاق جدی در این باره را شاهد نبودیم.

وعده‌های عملی نشده

ابتدای سال 97 بود که مقامات ارشد استان از اختصاص اعتبارات خوبی برای طرح تعریض جاده‌ها و اجرای کمربندی شهرهای هچیرود، کلارآباد، سلمانشهر، عباس‌آباد، نشتارود و شیرود خبر داده و اعلام کردند که در این باره اقدامات خوبی در حال انجام است، اما اکنون که مدت طولانی از آن وعده‌ها می‌گذرد، انگار باز هم برای رفع این چالش که پاشنه آشیل گردشگری مازندران شناخته می‌شود، باز هم باید منتظر روزهای پیش‌رو بود.

فاصله با وضعیت ایده‌آل

«احمد آفرین محمدزاده» مدیرکل راهداری مازندران در گفت و گو با «ایران» بر این باور است که از زمان آغاز طرح چاره‌جویی برای رفع مشکلات ترافیک استان اقدامات خوبی انجام شده؛ از جمله این اقدامات می‌توان به راه‌اندازی کمربندی بابل، محمودآباد و... اشاره کرد. اما هنوز تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل راه زیادی باقی مانده است. چرا که 60درصد جاده‌های استان درون شهری هستند و نبود آزادراه درون استانی باعث بروز مشکلات زیادی در ایام اوج ترافیک می‌شود. وی ادامه داد: در ایام تعطیلات جاده‌های مازندران شاهد بالاترین تردد خودرویی در کشور هستند. این آمار گاهی تا 10درصد میزان ترددهای رخ داده در کل کشور را شامل می‌شود. این در شرایطی است که برخی از جاده‌های بین شهری در استان دارای قدمت طولانی است و نیاز به بازسازی و تعریض دارد.

«محمد اسلامی» که تا چندی قبل استاندار مازندران بود و امروز ردای وزارت راه و شهرسازی را بر تن دارد، بیش از هر کسی بر این مشکلات واقف است. او خود زمانی که نماینده عالی دولت در مازندران بود قول داده بود که با دو برنامه‌ریزی بلند مدت و کوتاه مدت برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی شود. او گفته بود که در برنامه کوتاه مدت، احداث کمربندی برای 4 شهر غرب مازندران و همچنین اصلاح گذرها برای رفع موانع ترافیکی در دستور کار قرار دارد.همچنین احداث راه‌آهن در مسیر کناره (ساحلی) برای برقراری ارتباط ریلی با گیلان، گسترش آزادراه‌ها در غرب و شرق استان و فعال‌تر شدن فرودگاه‌ها را از برنامه‌های بلند مدتی بود که وزیر کنونی راه و شهرسازی مد نظر داشت. اما انگار تقدیر بر این واقع شده که این مشکلات ادامه‌دار همچنان با نام مازندران عجین باشد. شاید عملیاتی شدن این طرح‌ها و ایجاد خطوط ریلی میان مازندران و گیلان و همچنین بهبود شرایط مسافرت با وسایط نقلیه عمومی بتواند تا حدی از بار ترافیک در شهرهای شمالی بکاهد؛ یا به قول محمد اسلامی استاندار سابق مازندران مهم‌ترین بستر مورد نیاز توسعه استان هم توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به‌صورت توأمان اعم از حمل و نقل دریایی، هوایی، جاده‌ای و ریلی است، اما متأسفانه تاکنون تنها به حمل و نقل جاده‌ای توجه شده است.

 *روزنامه ایران 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار