مدیر جهاد کشاورزی:
یزد - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: از ابتدای سال 1397 تاکنون، در 500 هکتار زمین های زراعی و باغی شهرستان طرح‌های آبیاری نوین (تحت‌فشار و کم‌فشار) برای بهره ‌وری بیشتر در مصرف آب در بخش کشاورزی با 30 میلیارد ریال کمک‌های بلاعوض دولت اجرا شده است.
کد خبر: ۷۱۷۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ 20 February 2019

مهدی غیب الهی افزود: برای این طرح‌ها 35 میلیارد ریال هزینه و سرمایه‌گذاری شد که بخشی از آن توسط کشاورزان تامین و پرداخت شد.
وی اظهار داشت: با اجرای طرح‌های آبیاری نوین (تحت‌فشار 70 درصد) و آبیاری (زیرسطحی تا 84 درصد) راندمان آبیاری در هر هکتار افزایش‌ می یابد.
این مسئول بخش کشاورزی ابرکوه یادآور شد: تاکنون برای استفاده بهینه از آب در این حوزه با کمک بهره‌برداران ، حمایت‌ها و کمک‌های بلاعوض دولت چهار هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی شهرستان از سال 1370 تاکنون به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.
غیب الهی ادامه داد: جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح ، از مزایای اجرای این طرح‌هاست.
این مسئول اضافه کرد: منابع آبی 15 هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی شهرستان طی 10ماه با استحصال از چاه های کشاورزی و 11رشته قنات 140 میلیون متر مکعب تأمین می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه تصریح کرد: منابع آب‌های زیر زمینی ابرکوه از حوزه شمال فارس تغذیه می‌شود که به دلیل برداشت بی‌رویه در بالادست توسط کشاورزان استان فارس خطر کم ‌آبی و بی‌آبی کشاورزی شهرستان را تهدید می‌کند .
وی با اشاره به اینکه ابرکوه از کم بارانترین شهرستان‌های کشور و استان یزد است افزود: بخش کشاورزی به خاطر تداوم خشکسالی‌ با مشکل کمبود آب روبروست ، لذا کشاورزان اجرای طرح‌های آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت را بیش از پیش در دستور کار خود قرار دهند.
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.
سطح زیر کشت محصول زراعی و باغی شهرستان ابرکوه 15 هزار هکتار است که سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود .
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار