معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه اکنون 26 درصد از جمعیت کشور معادل 22 میلیون نفر در روستاها زندگی می کنند، گفت: با اتخاذ تدابیر لازم نرخ مهاجرت روستائیان به شهرها کاهش می یابد.
کد خبر: ۷۲۴۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۶ 10 March 2019

 

محمد امید شامگاه یکشنبه در نشست شورای اشتغال در استانداری البرز افزود: آمار نشان می دهد که در چهار دهه اخیر بخشی از جمعیت روستایی کشور روانه مناطق شهری شده اند هر چند که در اوایل انقلاب جمعیت روستایی کشور 22 میلیون نفر بوده است .
وی گفت: در این سال ها بخشی از جمعیت جوان روستایی به شهرها مهاجرت کرده اند.
امید گفت: یکی از خدمات بزرگ دولت تدبیر و امید تامین تسهیلات پایدار و اشتغال روستایی بوده که در طی چهار دهه اخیر در کشور بی سابقه است، این تسهیلات فوق العاده حساس و مهم است و باید از آن برای توسعه اشتغال در روستاها استفاده کرد.
وی با بیان اینکه برای توجه هر چه بیشتر به این بخش در کنار کارگروه ملی وزارت کشور نیز سه کارگروه مرتبط تشکیل شده است ،بیان داشت: وزارت کشور به صورت جدی به مسایل اقتصادی روستاها ورود کرده که اثرات آن را نیز می بینیم.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به پیش بینی 180 هزار میلیارد ریال برای توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و محروم کشور از سوی دولت گفت: در صورتی که این تسهیلات به خوبی و در جای خود به کار گرفته شود حداقل 300 هزار فرصت شغلی روستایی در کشور ایجاد می شود.
امید افزود: انتظار ما از فرمانداران و دستگاه های مربوطه این است که در چارچوبی که کارگروه ملی تصویب کرده نظارت داشته باشند تا بتوانیم نتیجه این اقدام را به خوبی ببینیم.
وی ادامه داد: با حساسیت های مقام معظم رهبری، دولت و مجلس درخصوص توسعه روستاها دارند در صورتی تسهیلات به خوبی و در جای خود استفاده شود، باز هم می توانیم از این تسهیلات بهره مند شده و بارقه های آن را در کشور می بینیم.
امید با بیان اینکه آمارها گویای این است که خدمات رسانی به روستاها در تمام زمینه ها طی چهار دهه گذشته بی سابقه بوده است، اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که این توسعه یافتگی در روستاها باید متوازن باشد، اگر زیر ساختی ایجاد می شود باید به فکر اشتغال روستایی نیز باشیم.
وی گفت: تبدیل شدن بسیاری از روستاها طی سال های گذشته به شهراز مهم ترین عواملی است که سبب شده تا جمعیت روستایی کاهش یابد.
امید ادامه داد: البته در چهار دهه اخیر کارهای زیادی در زمینه توسعه و اشتغال انجام شده اما کافی نبوده است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه باید به سمت اشتغال هر چه بیشتر در روستاها برویم گفت: امروز اگر به سمت کشت های گلخانه ای برویم حداقل تولید را می توانیم 10 برابر کنیم.
وی با بیان اینکه در زمینه های مختلف از جمله گردشگری و صنعت نیز می توان در روستاها بیشتر از آن چیزی که هست فعالیت کرد، خاطر نشان کرد: امسال بوم گردی در کشور از 300 واحد به 2 هزار واحد رسیده که کار بزرگ و ارزشمندی است.
امید گفت: همچنین به طور یقین نرخ مهاجرت روستاییان به شهرها نیز کاهش می یابد و از سال آینده با استفاده درست از تسهیلات می توانیم شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها باشیم.
در ادامه معاون رئیس جمهوری با اعتبار یک هزار میلیارد ریالی پیشنهادی استاندار البرز برای توسعه اشتغال در روستاهای البرز موافقت کرد.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار