وزیر آموزش و پرورش از تدوین آیین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس خبر داد و گفت: این آیین‌نامه در مرحله هماهنگی با سازمان امور اداری و استخدامی است و به‌زودی و طی روزهای آینده ابلاغ می‌شود.
کد خبر: ۷۲۴۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۹ 11 March 2019

اولین همایش ملی تبیین برنامه ویژه مدارس(بوم) در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد.

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه این برنامه در جمع خبرنگاران گفت: آموزش مهارت در دوره آموزش و پرورش با مسائل و مشکلات عدیده‌ای مواجه است اما با جدیت دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی از آموزش مهارت، در دوره آموزش و پرورش عمومی است که بچه‌ها انس و الفت با کارهای یدی و مشاغلی که در جامعه وجود دارد، پیدا کنند و این نگرانی از دل‌شان خارج شود که تنها امید دانشگاه نیست و البته هدف مستتری هم این آموزش دارد که وقتی بچه‌ها با مهارت‌ها آشنا شوند، شور و اشتیاق برای یادگیری افزایش می‌یابد و مدرسه به محیطی شاد و با نشاط تبدیل می‌شود؛ امیدواریم با روش ‌هایی که پیش گرفته‌ایم تحت عنوان «ایران مهارت» و «بوم» در این مسیر حرکت کنیم.

خبر خوش برای معلمان حق التدریسی

بطحایی از تدوین آیین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس خبر داد و گفت: مجلس قانونی را به تصویب رساند که نحوه استخدام نیروهای حق‌التدریس و نهضت سوادآموزی را روشن کرده بود؛ در آن قانون مشخص شده بود آیین‌نامه‌ای به صورت مشترک با همکاری سازمان اداری و استخدامی و آموزش و پرورش تدوین شود و با نظارت ۲ نماینده مجلس باشد که این آیین‌نامه در مرحله هماهنگی با سازمان اداری و استخدامی است و به‌زودی و طی روزهای آینده ابلاغ می‌شود.

بطحایی در پاسخ به این پرسش که «آیا تکلیف تمام حق‌التدریس‌ها در سال آینده مشخص می‌شود؟»، افزود: بر اساس مفاد قانون، این نیروها در ۲،۳ بخش تقسیم شدند که برخی باید آزمون ورودی بدهند و دوره آموزشی یکساله را بگذارند و بسته به گروه‌های مخاطب، عمل خواهد شد و از بلاتکلیفی با ابلاغ آیین‌نامه در خواهند آمد.

وی درباره آموزش ادبیات قومی و محلی در آموزش و پرورش اضافه کرد: بر اساس قانون اساسی، آموزش ادبیات قومی و محلی می‌تواند در کنار تدریس سایر درس‌ها که به زبان فارسی صورت می‌گیرد، انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص آموزش ادبیات قومی و محلی، افزود: با موافقت ریاست جمهوری پیشنهادی را تهیه کردیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستادیم که امیدواریم در دستور کار قرار گیرد و بتوانیم به صورت آزمایشی در برخی مدارس اجرا کنیم و به تدریج بتوانیم پایه‌گذاری درستی برای این مهم داشته باشیم.

وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم آموزش زبان فارسی در دوره ابتدایی بسیار حائز اهمیت است و از خانواده‌ها می‌خواهیم مراقبت کنند بچه‌ها در آموزش و پرورش به ویژه در دوره ابتدایی تسلط کافی به زبان فارسی داشته باشند.

بطحایی درباره آموزش زبان‌های خارجی به دانش‌آموزان گفت: ما مشکلی برای آموزش زبان خارجی نداریم اما استقبال بچه‌ها صرفا زبان انگلیسی است؛ کاش یک روز زبان‌هایی غیر از انگلیسی را نیز در دستور کار قرار دهیم و اتکا بر سایر زبان‌ها باشد که ۵ زبان را شورای عالی آموزش و پرورش برای تدریس تصویب کرده است.

وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت حقوق حق‌التدریس ‌ها و نیروهای خرید خدمات گفت: شرمنده حق‌التدریس‌ها و نیروهای خرید خدمات هستیم و امیدواریم تا پایان سال بخشی از حق الزحمه آنها پرداخت شود؛ البته رقمی نمی‌توانم اعلام کنم زیرا رقم تخصیص زیاد است اما متناسب با مقدورات خزانه پرداخت می‌شود.

وی در خصوص آخرین روز آموزش در سال جاری اظهار کرد: بخشنامه شده است مدارس تا آخرین روز کاری سال جاری کارشان را ادامه دهند اما برخی والدین سفرهای‌شان را زودتر هماهنگ می‌کنند و در مدارس مشاهده می‌کنیم نیمی از دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌آیند و در نتیجه معلم وقتی کلاس به حدنصاب نمی‌رسد، نمی‌تواند درس دهد؛ به همین دلیل از خانواده ‌ها می‌خواهیم بچه‌ها تا آخرین روز مدرسه سر کلاس بروند.

وی درباره تدریس والدین در مدارس گفت: تدریس والدین در مدارس تخلف است و این کار درست نیست؛ اگر انجمن اولیا و مربیان با چنین تخلفی مشاهده شد،گزارش دهند.
فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار