معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استمرار گردشگری انبوه در کشور را دارای تبعات منفی دانست و تاکید کرد: کشور باید با عبور از گردشگری انبوه به گردشگری پایدار برسد تا از منابع این صنعت بهره مند شویم .
کد خبر: ۷۲۴۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹ 12 March 2019

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استمرار گردشگری انبوه در کشور را دارای تبعات منفی دانست و تاکید کرد: کشور باید با عبور از گردشگری انبوه به گردشگری پایدار برسد تا از منابع این صنعت بهره مند شویم .

ایرنا: ولی تیموری در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران در ساری افزود: همه دستگاه های فرهنگی باید برای عبور از این مرحله کمک کنند؛ اگر گردشگری انبوه به همین شکل ادامه یابد، با مخالفت های جدی جوامع محلی مواجه خواهد شد.
وی یکی از مشکلات گردشگری انبوه را خلاصه شدن گردشگری در ایام خاصی از سال مانند تعطیلات نوروزی دانست و تاکید کرد که در این گونه گردشگری، برنامه ریزی برای تامین نیازهای گردشگران با مشکل مواجه می شود.
تیموری به عنوان مثال به سفر انبوه گردشگران به مازندران در تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: نوروز فصل پررونق گردشگری مازندران است و این استان مقصد گردشگری بسیاری از هموطنان است به طوری که گویا در کشور سفر با کلمه مازندران و شمال عجین شده است.
معاون سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: اقبال بیشتر از ظرفیت در سفر به شمال و مازندران طی نوروز سبب شده تا موضوع سفرهای نوروزی در این مناطق با نگاه بحران دیده شود، در حالی که باید در این استان ها رویکرد ساماندهی سفر تغییر کند.
وی نگاه بحرانی به سفرهای نوروزی را در کنار خصلت مهمان نوازی ناهمخوان توصیف کرد و گفت: باید در این زمینه تغییر رویکرد دهیم چون سفر مقوله اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است و برای راضی بودن گردشگران باید خدمات خوب ایجاد کنیم تا از قبال سفر، منافعی برای جامعه محلی کسب کنیم.
تیموری با اشاره به حجم گردشگران ورودی به مازندران و مشکلاتی که در زمینه ترافیک پیش می آید، افزود: مجموعه اقدامات باید به سمتی پیش برود که نشاط و رفع خستگی از دستاوردهای سفر باشد.
وی یکی از اشکالات موجود در ساماندهی و برنامه ریزی سفرهای نوروزی و سفر در دیگر مقاطع سال را نبود برنامه ریزی برای مسیر سفر دانست و گفت: برای این که جامعه محلی از سفر گردشگر منتفع شود باید تردد مسافر به توقف تبدیل شود.
معاون سازمان میراث فرهنگی توضیح داد: مسیر هم بخشی از سفر است و با اجرای بزنامه های اقتصادی باید علاوه بر نفع رساندن به جوامع محلی، آسیب های اجتماعی این جوامع را هم کاهش دهیم.
وی نقش شهرداران و دهیاران را در این زمینه مهم توصیف کرد و افزود: برنامه های فرهنگی و جشنواره ها می تواند فضای ترافیک و تردد را منعطف کند.
تیموری همچنین تعامل دستگاه های خدمات رسان به گردشگران را در ارائه خدمات مطلوب تر و کامل تر و رفع نواقص، مهم دانست و گفت: یکی از دلایل برگزاری نشست های ستاد سفر این است که میزان تعامل بین دستگاه ها افزایش یابد و مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور هم در ایامی که تعطیل است، در کنار مردم قرار دارند و با حضور در ستادهای سفر دغدغه های مردم را رفع می کنند.
وی همچنین بر ضرورت نظارت مستمر و دقیق بر نحوه خدمات دهی به مسافران نوروزی تاکید کرد و افزود: نظارت ها باید مستمر باشد تا دغدغه های مردم کاهش یافته و مانع از فعالیت سوءاستفاده گران شویم.
تیموری با تاکید بر این که میراث فرهنگی فقط بحث ابنیه و اماکن تاریخی نیست، گفت: آداب و رسوم محلی هم بخشی از میراث ماست و در برنامه هایی مانند نوروز باید به این مسائل توجه ویژه شود.
معاون سازمان میراث فرهنگی همچنین با تاکید بر ضرورت هوشیاری و آگاهی گردشگران در سفر به مناطق مختلف کشور و آشنایی با آداب و رسوم مقصد سفر، تمامی مسافران و گردشگران را به رعایت نکات لازم در باره حفظ محیط زیست، پاسداشت میراث فرهنگی و تاریخی و مطالبه حقوق شهروندی فراخواند.
تیموری گفت: سامانه ۰۹۶۲۹ سازمان میراث فرهنگی به صورت شبانه روزی پاسخگوی نیازهای مردم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار