رامسر یکی از پرطرفدارترین مقاصد سفر در شمال کشور بوده و مسافران علاقه خاصی به این خطه نشان می دهند چرا که در آن می توانند در کمترین زمان ممکن هم از تماشای دریا و سواحل لذت برده و هم جنگل هایی انبوه و سرسبز را از نظر بگذرانند. جذابیت و ویژگی منحصر به فرد گشت و گذار غافلگیرانه شما را در میان مه و ابر و نم نم باران در آغوش می گیرد و غرق در آرامش می کند.
کد خبر: ۷۲۴۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱ 12 March 2019

رامسر یکی از پرطرفدارترین مقاصد سفر در شمال کشور بوده و مسافران علاقه خاصی به این خطه نشان می دهند چرا که در آن می توانند در کمترین زمان ممکن هم از تماشای دریا و سواحل لذت برده و هم جنگل هایی انبوه و سرسبز را از نظر بگذرانند. جذابیت و ویژگی منحصر به فرد گشت و گذار غافلگیرانه شما را در میان مه و ابر و نم نم باران در آغوش می گیرد و غرق در آرامش می کند.

جنگل دالخانی، داستان مسیری بهشتی‌ است که شما را با آنچه در رویا ساخته اید روبرو می کند و طبیعت بکر و مه آلود شمال ایران را پیش پای تان می گستراند. جایی که درختان سر به فلک کشیده در پیچ های تو در توی جاده شما را زیر نظر گرفته و مه همچون حریری سپید شما را در آغوش می گیرد.

به گزارش ایسنا مازندران، شمال ایران بواسطه سرسبزی همیشگی، پکیجی کامل از تمامی جاذبه های طبیعی است، به عنوان مثال، رامسر عروس شهرهای شمال ایران، از دیر باز مقصد گردشگری ایرانیان بوده و خود به تنهایی شکوه گردشگری یک استان را معرفی می کند، سرزمینی که به تنهایی می تواند واژه بهشت را به تصویر کشیده و عظمت و قدرت لایزال الهی را نمایان کند.

رامسر یکی از پرطرفدارترین مقاصد سفر در شمال کشور بوده و مسافران علاقه خاصی به این خطه نشان می دهند چرا که در آن می توانند در کمترین زمان ممکن هم از تماشای دریا و سواحل لذت برده و هم جنگل هایی انبوه و سرسبز را از نظر بگذرانند.

جذابیت و ویژگی منحصر به فرد گشت و گذار غافلگیرانه شما را در میان مه و ابر و نم نم باران در آغوش می گیرد و غرق در آرامش می کند.

این بار راهی جنگل سحرانگیز و بکر دالخانی در شهر رامسر می شویم و شما را به تماشای این زیبای بی تکرار دعوت می کنیم. یکی از بکرترین و زیباترین مسیرهای جنگلی در شمال که از قضا از محبوب ترین مناطق جنگل نوردی ایران است.

بهترین تصویر از جنگل شاید همان هوای صاف، آفتابی با آسمانی آبی باشد که دلبرانه ترین لحظات عمر شما را رقم خواهد زد اگر مقصد جنگل دالخانی باشد.

دسترسی به دالخانی

شهرستان رامسر غربی ترین شهرستان استان مازندران بوده و مرز مشترک با استان گیلان دارد. برای رسیدن به جنگل دالخانی باید به سمت شرق رامسر حرکت کنید. در جاده رامسر به تنکابن سراغ سه راهی جنت رودبار را بگیرید شاید به بیان بهتر پس از طی 8 کیلومتر مسیر انحرافی جنگل دالخانی پیش روی شماست. وارد این جاده شوید و راه را تا آخرین روستای نرسیده به دامنه کوه یعنی روستای گالش محله ادامه دهید. هرچند دکه های متعددی در دل جنگل پذیرای مسافران است اما اگر با خود تنقلات و خوراکی های خوشمزه نگرفته اید این روستا آخرین بازارچه دسترسی شماست.

کمی بعد از روستای گالش محله و با شیبی تند جاده شما را در آغوش جنگل کشیده و هر چه پیشتر می رود عمق جنگل و زیبایی های خارق العاده آن نمود بیشتری پیدا می کند. تمام طول مسیر این جاده 2 بانده آسفالت است هرچند در برخی نقاط کیفیت خود را از دست داده اما غنیمتی است تا شما را به عمق اقیانوس جنگلی بی نظیر برده و در نهایتِ زیبایی غرق کند. وسوسه دیدن زیبایی های بیشتر از این جنگل تو در توی بکر، شما را چون عاشقی مجنون، مدهوش خود کرده و شما مانند کسی که مسخ شده باشد بی اختیار پیش می روید. دالخانی در ادامه رویایی ترین لحظات عمرتان را رقم خواهد زد.

توجه داشته باشید که مسیر جنگل دالخانی در بیشتر قسمت ها شیب رو به بالایی دارد پس بهتر است پیش از حرکت وسیله نقلیه خود را به طور کامل چک کنید تا دچار مشکل نشوید. دسترسی به دالخانی با وسیله نقلیه عمومی ممکن نیست. اگر وسیله نقلیه ندارید می توانید از رامسر یا سادات شهر با استفاده از تاکسی های دربست خود را به جنگل برسانید.

جنگل سحرانگیز دالخانی در فاصله 30 کیلومتری جنوب شرقی شهر رامسر جنگلی نیمه کوهستانی است که در ارتفاعات کوهستان البرز و در مسیر جاده ییلاقِ "جنت رودبار" واقع شده و گردشگران را به سوی خود می خواند. این جاذبه در ارتفاع 800 متری از سطح دریا دالانی بهشتی با 600 هزار مترمربع مساحت پوشش متراکم جنگلی به ییلاق های تماشایی "اِکراسَر،‌ گَرِسماسَر و جنت رودبار" می رساند.

مسیر جاده در چند کیلومتر ابتدایی فراز و فرودهایی داشته و از چندین روستای کوچک دامنه کوه عبور کرده تا به ابتدای حوزۀ جنگلیِ متراکم جنگل وارد شود. پیچ و خم های متعدد و فراوان جاده انتظار شما را می کشند و جنگل هر لحظه، جلوه ای تازه از طبیعت بکر خود را در برابرتان به نمایش می گذارد.

یک زیرانداز، چند بطری آب معدنی، تنقلات و خوراکی های خوشمزه، یک گوشه دنج همراه با طعم یک لیوان چای آتشی و کباب خوش عطر در فضا و هوای خوش جنگل دالخانی از آن تجربه هایی ست که هرگز فراموش نمی کنید.

اگر با خانواده سفر می کنید و کودکان و نوزادان با شما هستند بهتر است در کلبه های چوبی و آلاچیق هایی که در قسمت هایی از مسیر وجود دارند اقامت کنید تا هم سرمای زمین شما را اذیت نکند هم مکان مناسبی برای نگه داشتن وسایل تان داشته باشید.

از زیبایی های سد "مِیجَران" غافل نشوید

در ابتدای جاده جنگلی دالخانی مسیری انحرافی در سه راهی روستای "شُستا" به سمت راست وجود دارد که به یکی از زیباترین سدهای ایران می رسد. سدی بکر که محیط و طبیعت اطراف آن منظره ای تماشایی و دیدنی دارد. مسیر رسیدن به سد تا حدی سخت و پر از سربالایی ها و سرپایینی ست؛ اما ارزش رفتن را دارد.

زمانی که به نزدیکی سد می رسید چشم انداز یک دریاچه فیروزه ای در مقابل شما قرار می گیرد که با جنگلی انبوه احاطه شده است، و چه چیزی بهتر از این. راه تان را در جاده سرپایینی به سمت دریاچه ادامه دهید تا به نزدیکی آن برسید. حالا وقت خوشگذرانی ست، از ماشین پایین بیایید و در نزدیکی دریاچه به گشت و گذار بپردازید. اگر ماهیگیر حرفه ای هستید اکنون وقت آن است.

جنگل نوردی را تجربه کنید اما مراقب باشید

اگر اهل جنگل نوردی هستید پیشنهاد می کنیم پیاده دل به جنگل بزنید اما تنها وارد آن نشوید، دقت داشته باشید کوچکترین اشتباه در تعیین مسیر می تواند شما را از راه اصلی دور کند و به سمت شیب ها و دره های خطرناک بکشاند. اگر هم اهل برپا کردن چادر و استراحت در دامن طبیعتید می توانید ماشین تان را کنار جاده گذاشته و در مکان هایی که برای این منظور طراحی شده چادر بزنید و یا حتی کمی در اعماق جنگل رفته و با پیدا کردن مکانی مناسب اتراق کنید. البته در طول مسیر آلاچیق هایی نیز وجود دارد که می توانید از آنها برای شب مانی استفاده کنید.

از جمله گونه های گیاهی بومی که در منطقه جنگل دالخانی مشاهده می شود می توان به درختان ارس در مناطق بالادست و پایین دست، مَندی (کَلهُو)، گوجه سبز جنگلی، ازگیل، زرشک، شاه بلوط، فندق، تمشک، کُوله خاس، ولیک و غیره اشاره کرد.

نکته های مهم

توجه داشته باشید که کوهپیمایی و جنگل نوردی به تنهایی و بدون آشنایی با مسیر و جاده بسیار خطرناک است و شاید عواقب ناخوشایندی برای شما به همراه داشته باشید. برای پیاده روی و کوه پیمایی حتما کفش های عاج دار (و نه با کف صاف) بپوشید تا از سر خوردن و لغزیدن جلوگیری کنید. به هیچ عنوان با کفش سبک جنگل نوردی نکنید زیرا گل و لای به کف آن می چسبد و کار را برای شما سخت می کند.

احتمال بارش باران در جنگل دالخانی همیشه وجود دارد. پس بهتر است همواره قبل از حرکت از شدت و سختی بارش باخبر شوید و به هنگام آماده کردن وسایل هم کاوری برای خود و کوله پشتی تان بردارید.

به همراه داشتن وسایلی مانند طناب، چاقوی تیز، قطب نما و نقشه به کارتان خواهد آمد اگر قصد اقامت در دل جنگل برای مدت زیادی را داشته باشید.

به یاد داشته باشید منابع طبیعی سرمایه کشور محسوب شده و باید در حفظ و حراست از آن کوشا باشیم لذا از ریخت زباله در جنگل خودداری کرده و اگر آتشی برپا کرده اید هنگام ترک محل حتما از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید. محیط جنگل دالخانی بکر و تمیز است و در طول راه سطل های زباله فراوانی به چشم می خورد که می توانید از آنها برای دور ریختن زباله خود استفاده کنید.

موبایل اینجا آنتن نمی دهد

اگر از جمله کسانی هستید که وجودتان به گوشی تلفن همراهتان وابسته بوده و نمی توانید از آن دل بکنید هرگز وارد جنگل دالخانی نشوید. کمتر جایی در مسیر است که آنتن های گوشی شما فرصت مکالمه یا چک کردن پیام های دریافتی را به شما بدهد. بیشمار فرصت های پخش زنده یا همان Live در یانستاگرام پیش روی شما خواهد بود اما صد افسوس! بنابراین با این وسیله و هر آنکه در اوست در ابتدای مسیر خداحافظی کنید.

دوربین عکاسی تنها تکنولوژی کاربردی

در کنار اینها، دالخانی با دیدنی ها و مناظر بدیع و نفسگیر و دریایی از مه شما را مجبور می کند تا هر از گاهی توقف کنید و صحنه های زیبا را در قاب دوربین تان برای همیشه به ثبت برسانید. شاید تنها استفاده کاربردی از یک ابزار مدرن امروزی در چنین مکانی عکاسی با دوربین باشد.

اگر تنها یکبار این مسیر را تجربه کنید خواهید توانست بیشمار قاب مناسب را ثبت کرده و خاطره های خود را ماندگار کنید. به طرفداران اینستاگرام هم این اطمینان را می دهیم که تا بخواهی "استوری" و تا بخواهی "پست" می توانی از جنگل دالخانی به سوغات ببرید آن هم از نوع بکر و بی نظیر آن.

خوراکی های خوشمزه محلی

در طول مسیر جنگل دالخانی به غیر از دیدنی های طبیعی، خوشمزه های محلی مانند انواع ماهی های پرورشی، عسل و میوه های محلی نیز به چشم می خورند که می توانند سوغاتی های خوبی از دالخانی به شمار بیایند. یا اینکه می توانید در دکه های چوبی بین راه توقفی داشته باشید و خود را میهمان یک چای تازه دم محلی، یک کاسه آش داغ یا یک غذای خوشمزه شمالی و دلچسب کنید.

مسیر جنگل دالخانی را اگر تا انتها پیش بروید به دشت های وسیع و سرسبزی می رسید که تعدادی از روستاهای زیبای رامسر را در خود جای داده است. اگر علاقه و وقت کافی برای گشت و گذار دارید می توانید روز بعد در ادامه راه از ییلاق های انتهای مسیر جنگل دالخانی مانند ییلاق گرسماسر و جنت رودبار نیز بازدید کرده و از صفای روستا و طبیعت راه لذت ببرید.

بنای یادبود شهدای ترور یا همان پیچ هفت شهیدان

در نیمه های راه جنگلی سازه ای آرامگاه مانند توجه شما را به خود جلب می کند. بله اینجا آرامگاه شهدای ترور شهرستان رامسر است.

15 خرداد سال 1361 در دل جنگل دالخانی ناگاه صدایی طنین انداز شد. صدایی ناهنجار از رگبار گلوله ها که یک دستگاه خودرو لندرور با 8 تن بسیجی داخل آن را به تیر بسته بود و تمام سرنشیان آن به غیر از یک نفر را به شهادت رساند. عملیاتی که به وسیله گروهک تروریستی منافقین انجام گرفت و یکی از خاطره های تلخ شهر رامسر را رقم زد. امروزه در محلی که این افراد در آن به شهادت رسیده اند، یادبودی ساخته شده است و خیلی ها برای ادای احترام به این مکان سر می زنند. این محل به نام پیچ هفت شهیدان بین مردم شهرت دارد.

روستاهای انتهای مسیر رنگ تازه سفر

در انتهای مسیر جنگل دالخانی از انبوهی درختان کاسته شده و شما رسما وارد ییلاقات شهرستان رامسر خواهید شد. تعدادی روستاها و ییلاق های محبوب که می توانند رنگ تازه ای به سفر شما ببخشند. مسیرهایی انحرافی منشعب شده از جاده اصلی هر یک به سمت روستایی منحصر بفرد هدایت کرده و می توانید با بومیان گپ و گفتی جالب داشته باشید و از فرآورده های محلی نظیر محصولات لبنی متنوع و خوراکی های دست پخت آنان بهره ببرید.

پایتخت گل و گاوزبان ایران

ییلاق جنت رودبار یکی از ییلاق های مهم و محبوب رامسر بوده که به دلیل دشت های گل گاوزبان خود بسیار مشهور شده است. تعداد دشت های گل گاوزبان در این منطقه به اندازه ای است که از آن به عنوان پایتخت گل گاوزبان ایران یاد می کنند و به طور متوسط سالانه از این روستا تا 40 تن از این گیاه دارویی برداشت می شود.

ییلاق جنت رودبار با آب و هوایی کوهستانی، در کنار دشت های زیبا و بنفش گل گاو زبان خود، با پوشش جنگلی انبوه، مزارع تماشایی، آبشارهای متعدد و چشم اندازهای خیره کننده و مه غلیظی که هر از گاهی روستا را در بر می گیرد، از گردشگران و مردم دلبری می کند.

اقامت و امکانات

در ابتدای جاده جنگل دالخانی و همچنین در انتهای مسیر در روستاهای "گرسماسر، لیماک ده، جنت رودبار، چاک، نمکدره، چورته، ایزکی، اکراسر و پلهم جان می توانید اتاق یا ویلا کرایه کنید و شب در آنجا بمانید.

در مسیر جنگل نیز تعدادی کلبه جنگلی وجود دارد که می توانید برای اقامت شبانه از آن استفاده کنید. با توجه به نوع جنگل، سرمای شب هنگام و حیوانات وحشی مانند شغال به شما توصیه می کنیم که تا حد امکان از چادر زدن در میانه جنگل خودداری کنید؛ به ویژه اگر با خانواده به دالخانی سفر می کنید.

در مسیر جنگل نیز کلبه ها، دکه ها و رستوران های مختلفی به چشم می خورند که می توانید در آنها غذا بخورید یا از آنها برای پیک نیک استفاده کنید. اقامتگاه بوم گردی جنت رامسر در روستای جنت رودبار نیز می تواند میزبان متفاوتی برای اقامت شما در این ییلاق کوهستانی باشد.

جنگل دالخانی بهترین گزینه روی میز تعطیلات نوروزی!

جوانه های سبز بهاری، مه و نم نم باران، شکوفه های ریز گل ها که در گوشه گوشه زمین به چشم می خورند از زیبایی های بهار دالخانی هستند. یک پیشنهاد عالی برای ثبت خاطره ای ماندگار گشت و گذار در جنگل انبوه است که بویژه در بهار، سرسبزی آن چشمتان را خیره کرده و تازگی، طراوت و زندگی را در وجودتان لبریز خواهد کرد.

نوای گوش نواز پرندگان در دامن طبیعتی که زندگی مجدد خود را دوباره آغاز کرده در کنار چشمه سارانی که از زیر پایتان خواهند گذشت همواره در طول مسیر با شما خواهند بود تا روحتان تازه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار