ناتر نزدیک به ۲۵۰۰ سال است که در میان کوهستان جا خوش کرده است اما هنوز هم می شود تازگی را در اینجا لمس کرد و آنچه شنیده می‌شود سکوت کوهستان و نوای پرندگان خوش آواز است.
کد خبر: ۷۲۵۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ 14 March 2019

ناتر نزدیک به ۲۵۰۰ سال است که در میان کوهستان جا خوش کرده است اما هنوز هم می شود تازگی را در اینجا لمس کرد و آنچه شنیده می‌شود سکوت کوهستان و نوای پرندگان خوش آواز است.

ایسنا: روستای ناتر پنهان شده در دل کوهستان مرزن آباد حس ناب آرامش را به انسان هدیه می‌دهد. روستایی که از آن به بهشت پنهان کوهستان تعبیر می‌شود. اگر به این روستا سفر کنید سادگی و زیبایی را با مردمانی باصفا در کنار هم می بینید.

این روستا به واسطه داشتن جنگل، کوه و آب فراوان از مناطق پر جاذبه گردشگری در مازندران به حساب می‌آید. یونجه‌زارها، علف‌زارهای باغی و جالیزها، این روستا را محاصره کرده و درختانی چون گردو، سیب، فندق، اجا، بید، صنوبر، تبریزی و… دور نمای ناتر را خوشتر جلوه می‌دهد.

 

اگر به سمت شمال روستای ناتر در حرکت باشید، مقصد شما احتمالا یکی از روستاهای “بیجدنو، فشکور” و کمی دور تر “تله” است. در سمت جنوبی و با حد فاصل یک یال کشیده شمالی- غربی با روستاهای نکرس، چاکبزه الیت و در جنوب غربی با دلیر همسایه است و چشم انداز غربی ناتر شما را به یک زیبایی منحصر به فرد راهنمایی می‌کند، بخشی که از هیچ آبادی و روستایی خبری نیست و تا چشم کار می‌کند مرتع دیده می‌شود.

برای رسیدن به روستای زیبای ناتر باید راهی پر پیچ و خم را در دل کوهستان چالوس طی کرد تا به این بهشت رسید.

برای رفتن به روستای ناتر، راهیِ جاده چالوس شوید، در محور چالوس کرج در چهار کیلومتری مرزن آباد و در محور کرج – چالوس چهار کیلومتر پس از مرزن آباد وارد جاده آسفالت و کوهستانی خواهید شد، طول این جاده حدود ۳۵ کیلومتر است و درختان سوزنی برگ در دو طرف آن به چشم می‌خورند.

روستاهای طویر، کوتر، مرس، مکار، عالیرو، فشکور، خارس و بیجده نو نیز از این جاده قابل دسترسی هستند. پیش تر از این، ناتر، آخرین روستای منطقه کوهستانی به شمار می‌آمد اما با احداث جاده مرتعی امکان ادامه مسیر تا روستای دلیر و الیت هم وجود دارد.

ناتر یکی از ۳۳ روستای با ارزش کشور است که با تمام قابلیت‌های گردشگری مانند بسیاری از روستاهای دیگر، آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. سر درآوردن خانه های نوین در این روستا می‌تواند زنگ خطری برای تخریب بافت باستانی این روستا باشد.

طالقان

*روستای ناتِر بهشت پنهان کوهستان

به مقصدمان نزدیک و نزدیک تر می شویم و این را می شود از استشمام هوای پاک، که هر لحظه بیشتر به اعماق جانمان می رود فهمید.

هرچه به ناتر نزدیک‌تر می شوید بیشتر غرق زیبایی و سادگی این روستا خواهید شد. خانه هایی که با معماریِ قدیمی و از کاهگل، سنگ و چوب ساخته شده و رنگی از اصالت را به روستا پاشیده اند.

یونجه زارها و جالیزها، این روستا را در آغوش گرفته اند و درختانی چون گردو، سیب، فندق، اجا، بید، صنوبر و تبریزی در جای جای آن دیده می‌شوند و هر آنچه که به چشم می‌آید جلوه هایی از سادگی و تازگی را به نمایش می‌گذارد.

ناتر نزدیک ۲۵۰۰ سال است که در میان کوهستان جا خوش کرده است اما هنوز هم می‌شود تازگی را در اینجا لمس کرد و آنچه شنیده می‌شود سکوت کوهستان و نوای پرندگان خوش آواز است.

*دیدنی‌های روستای ناتر

منطقه های خوش آب و هوای بارینگتون و کندیچال با آن مراتع سرسبز، بساط خود را در مجاورت با کوهستان و نزدیکی روستای ناتر پهن کرده اند و طبیعت را با خود آراسته‌اند.

جنگلی که در جنوب روستا است درختان خود را در نهایت زیبایی به نمایش گذاشته، چشمه های روستا، آب گوارایی را به ساکنان زمین هدیه می دهند. قلقله چشمه، ککی چشمه و چشمه لنار با آب خنک و گوارا به این روستا زندگی بخشیده‌اند. چشمه شفابخش داریو در منطقه کندیچال از آن دسته چشمه های گازدار است که بیماری هایی همچون سنگ کلیه را بهبود می بخشد.

امامزاده فضل فاضل سایه رحمتش را بر روستا گسترانیده و جای خاصی در ایمان و قلب مردمان این منطقه دارد. همه ساکنان اعتقاد زیادی به این امام زاده و معجزاتش دارند. بقعه این امام‌زاده بزرگوار بر بالای کوهی واقع شده است، بنای این بقعه دارای پلانی هشت ضلعی است و گنبد دو پوش با نمای داخلی نیم دایره و نمای بیرونی هرمی به صورت هشت ضلعی بر روی بنا استوار است.

با ذوب شدن برف کوهستان در برفچال های تمار ( محلی که برف را در آن انبار می‌کنند) منطقه کندیچال، رودخانه آیسورار جریان پیدا می‌کند و به سمت شرق پیش می رود.

آبشارِ بارینگتون در فاصله ۳ کیلومتری غرب روستا موسیقی آب می‌نوازد

این رودخانه در مکانی به نام مکارود به رودخانه چالوس می‌ریزد و در مسیر پرفراز و نشیبش حیات را در منطقه، جاری می‌سازد. آبشارِ بارینگتون در فاصله ۳ کیلومتری غرب روستا، موسیقی آب را می‌نوازد و صدایش در منطقه طنین انداز است.

کوهستان با قله های مسمور، تخت سلیمان، کرچم و حمم کر، شکوهش را به رهگذران می‌نمایاند. با ورود به روستای ناتر محو تماشای زیبایی‌های این روستا خواهید شد.

قدم زدن در کوچه های روستا و تماشای معماری خانه‌ها، لذت کم نظیری را برایتان به ارمغان می‌آورد، با کمی گشت و گذار متوجه می‌شوید که در یکی از بهترین مکان ها برای عکاسی هستید پس ثبت تصاویر را ازدست ندهید.

اگر علاقه‌مند به کوهنوردی هستید این منطقه کوهستانی با قلل سر به فلک کشیده‌اش لحظات خوبی را برای شما می‌سازد. به نزدیکی رودخانه و آبشار بروید و لذت آب بازی را تجربه کنید تا خستگی از تنتان بیرون برود.

پیاده روی در مناطق سرسبز و کوهستانی و استشمام هوای پاک، خاطرات خوبتان را تکمیل خواهد کرد. اگر در فصل بهار و تابستان راهی ناتر شدید، چیدن و جمع آوری گیاهان داروییِ با ارزش این منطقه را فراموش نکنید. اگر به دنبال آب و هوایی مطبوع در فصول گرم سال هستید این روستا را به شما پیشنهاد می کنیم چرا که هوای آن خنک‌تر از حد معمول است.

معماری روستا، ترکیبی از معماری سنتی و مدرن است که در کنار هم وجود دارند. معماری قدیمی، شامل ساختمان های متراکم شده است که به دلیل ساختار ویژه و روش به کارگیری مصالح در مقابل عوامل طبیعی از قبیل سرما، گرما، باد و بوران، طوفان و از همه مهم تر زلزله استحکام خود را حفظ می کند.

این خانه ها دارای سازه هایی با سنگ، چوب و ملاتی از خاک رس هستند که ابتدایی ترین نوع ساخت و ساز را به نمایش می‌گذارند. استفاده از سنگ در سازه ها و شیوه معماری لته سر در مناطق کوهستانی به وفور دیده می شود و ناتر نیز از این قضیه مستثنی نیست.

قدمت ناتر را ۲۵۰۰ سال می دانند و می گویند که مردمانش از منطقه خرم آباد تنکابن (شهسوار) مهاجرت کرده و در این مکان کوهستانی ساکن شده اند. امروزه این روستا دارای سه محله اتر (بافت قدیمی و باستانی)، پشتالو، علی گاسر (محله تازه تأسیس و قشلاق نشین) است.

در گذشته این روستا از مسیر دلیر (روستایی در جنوب غرب ناتر)، به وسیله رشته راهی فرعی به طالقان نیز منتهی می شد؛ این راه، قدیمی ترین مسیر ارتباطی روستاهای شمالی کوهستان غرب با طالقان به حساب می‌آید؛ این مسیر کوهستانیِ صعب العبور از نیمه دوم بهار تا نیمه پاییز با پای پیاده قابل دسترسی بود اما با تلاش یکی از اهالی ناتر در مرمت آن، قابلیت عبور چارپایان از قبیل اسب و قاطر نیز امکان پذیر شد.

جنگل ها، مراتع، سبزه زارها، گلزارها، مزارع و علفزارها در جای جای این منطقه زیبا به چشم می خورند. در این میان، گیاهان دارویی این روستا نیز از اهمیت و شهرت خاصی برخوردارند، از میان آنها می‌توان به آیشم، باریجه، پر سیاوشان، ترم، تشی گزر، ترش اساگ، جرن، زرشک، زمنج، سیر کوهی، سوسن، شماقل، شقایق، فشکی واش، کوچای، لاری، مهر اساگ، ولزلفک، نسترن کوهی و هلاله سر اشاره کرد.

بافت البسه از قبیل جوراب پشمی، پیراهن پشم بافت، چوقا، جاجیم ازار، شالکه، دستکش پشمی، کلاه خود پشمی، کلا، شولا، کلک، نمد، قالی، لوازم چاروداری، ساختن کچه یا قاشق چوبی، کترا یا ملاقه چوبی، کجلز یا کفگیر چوبی، گالدم یا پیمانه چوبی برای شیر، برپاچ یا همان سینی بزرگ چوبی لیفا، پارو، دسته تبر و دسته فنداره و… همگی سابقا در ناتر تولید می‌شدند و کاربرد داشتند اما اکنون به دلیل غیر کاربردی شدن، تولیدشان نیز متوقف شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار