تحقیقات میدانی از بازار معاملات ویلا حاکی از افزایش تا دو برابری قیمت‌ها در شهرهای پرمتقاضی و برند به ویژه در استان مازندران است.
کد خبر: ۷۲۶۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹ 19 March 2019

تحقیقات میدانی از بازار معاملات ویلا حاکی از افزایش تا دو برابری قیمت‌ها در شهرهای پرمتقاضی و برند به ویژه در استان مازندران است.

به گزارش ایران پژواک، طی یک سال اخیر رشد قیمت ویلا در شهرهای شمالی بیشتر از رشد قیمت مسکن اعم از آپارتمان و خانه در شهرهای شمالی بوده است. بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار، سهم دو استان گیلان و مازندران از معاملات ملک اعم از ویلا، آپارتمان و خانه از معاملات کل کشور طی سه فصل نخست امسال، ۶ درصد بوده که گفته می‌شود بخش زیادی از این تعداد، ویلا بوده است.

متوسط قیمت ویلا، آپارتمان و خانه در این دو استان شمالی در مقایسه با ۹ ماهه مشابه سال ۹۶ با ۳۰ درصد افزایش روبه‌رو شد و حجم معاملات نیز در این مدت ۴۰ درصد افزایش یافته است. البته این رقم رشد مربوط به خانه، آپارتمان و ویلا و نیز مربوط به تمام شهرهای دو استان مذکور است، در حالی که رقم رشد قیمت ویلا که از تحقیقات میدانی به دست آمده، صرفا مربوط به ویلاهای چند شهر خاص در استان مازندران است. در حال حاضر ویلاهای شمال به لحاظ قیمتی قابل دسته‌بندی در چهار گروه هستند. گروه اول ویلاهای تا ۳۰۰میلیون تومان که به دلیل مشکل سندی و داشتن سند شورایی یا اوقافی یا موقعیت غیرممتاز ملکی به این قیمت عرضه می‌شوند. گروه دوم ویلاهای بیش از ۳۰۰ میلیون تا حدود ۸۰۰ میلیون تومانی هستند که ویلاهای متوسط غیرشهرکی عمدتا در این گروه قرار دارند. سومین گروه، ویلاهای ۸۰۰ میلیون تا ۵/ ۱ میلیارد تومان است که اغلب ویلاهای متوسط در شهرهای برند واقع در شهرک‌ها را شامل می‌شوند. ویلاهای گروه چهارم در واقع ویلاهای فوق لوکس شهرهای شمالی هستند که عمدتا به بهای بالای ۵/ ۱ میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شوند و در شهرک‌های به اصطلاح «تهرانی نشین» لوکس و ساحلی قرار گرفته‌اند.

دلیل مهم افزایش قیمت ویلا در کنار افزایش تقاضا، جهش قیمت مصالح ساختمانی در سال ۹۷ عنوان می‌شود. به اذعان واسطه‌ها بازار خرید و فروشویلا در سالی که گذشت قدری گرم‌تر از سال ۹۶ بوده است. این موضوع هم علت و هم معلول جهش قیمت ویلا در شهرهای شمالی محسوب می‌شود. اما واقعیت این است که متقاضیان ویلا راحت خرید نمی‌کنند؛ خط قرمز آنها قیمت ویلا است و اگر انعطاف قیمتی مشاهده کنند، پای معامله می‌آیند. رشد قیمت ویلا در شهرهای شمالی را نیز میزان تقاضا تعیین می‌کند. در شهرهایی مثل محمودآباد و نمک‌آبرود می‌توان متوسط افزایش را ۶۰ درصد اعلام کرد. به‌عنوان مثال ویلایی که در سال گذشته ۹۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود امسال به بهای یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عرضه شده است، هر چند واسطه‌ها از همان ابتدا اعلام می‌کنند، قیمت‌های اعلامی جای مذاکره دارد. البته جای مذاکره روی قیمت در تمام بازار ملک وجود دارد، اما در بازار ویلا انعطاف قیمتی قدری بیشتر است.

شاید یک دلیل سنتی برای این موضوع، باور فروشنده‌ها و واسطه‌ها به این جمله باشد که «صاحب اول و آخر ویلا، خریدار ویلا است». از دیرباز واسطه‌های قدیمی این جمله را خطاب به خریداران ویلا عنوان می‌کردند و به نظر می‌رسد درست یا غلط، این گزاره در ذهن آنها نشسته است، در نتیجه با خریداران ویلا به خوبی راه می‌آیند. گفته می‌شود اغلب بر اساس شرایط پرداخت (پرداخت نقدی قسمت اعظم بهای ملک) حداقل ۱۰ درصد تخفیف روی قیمت‌ها اعمال می‌شود. قیمت‌های بین ۳۰۰ تا ۵۰۰میلیون تومانی ویلا نیز عمدتا مربوط به مناطقی است که به تازگی زمین‌های آنها به عرصه ساخت شهرک ویلایی تبدیل شده و این یعنی اعتبار برند شهرهای پرتقاضا و مناطق اطراف آن را ندارند. در وضعیت جدید بازار فروش ویلا، در شهرهای مهم و پرتقاضا مثل متل قو و محمودآباد، شرایط اقساطی فروش به شدت کاهش یافته است؛ چراکه ثبات اقتصادی وجود ندارد و فروشنده‌ها به دلیل انتظار تورمی و احتمال رشد قیمت‌ها در سال آینده، حاضر به فروش قسطی ویلا نیستند. همچنین فروش اقساطی یک ساله و بیشتر صرفا مربوط به مناطق درجه دو و سه شهرهای شمالی است و در شهرک‌های برند در شهرهای پرتقاضا، حداکثر مدت بازپرداخت یک‌دوم تا دو سوم باقی‌مانده از بهای ملک، سه تا چهار ماهه و در برخی موارد نادر، شش ماهه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار