به عنوان مثال همه می‌دانند که حسن خمینی از هواداران استقلال است. نوه امام خمینی که اشراف بسیار زیادی نسبت به وقایع فوتبال ایران دارد و زیاد هم با ورزشکاران نشست و برخاست می‌کند، بیشتر به رنگ آبی علاقه‌مند است. در نقطه مقابل بعد از درگذشت مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، روزنامه گل برای اولین بار در گفتگو با فدا حسین مالکی، رییس اسبق هیات‌مدیره سرخپوشان خبر پرسپولیسی بودن هاشمی را منتشر کرد.
کد خبر: ۷۲۸۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۴ 24 March 2019

حضور سرزده محمود احمدی‌نژاد در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و العین امارات، بار دیگر بحث علاقه سیاسیون ایرانی به تیم‌های فوتبال را داغ کرده است. همیشه حرف و حدیث‌های زیادی در مورد علایق رنگی سیاسیون وجود داشته که برخی از آنها پرتکرارتر هستند. به عنوان مثال همه می‌دانند که حسن خمینی از هواداران استقلال است. نوه امام خمینی که اشراف بسیار زیادی نسبت به وقایع فوتبال ایران دارد و زیاد هم با ورزشکاران نشست و برخاست می‌کند، بیشتر به رنگ آبی علاقه‌مند است. در نقطه مقابل بعد از درگذشت مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، روزنامه گل برای اولین بار در گفتگو با فدا حسین مالکی، رییس اسبق هیات‌مدیره سرخپوشان خبر پرسپولیسی بودن هاشمی را منتشر کرد. در این میان اما حکایت دلدادگی احمدی‌نژاد به استقلال، جدی‌تر از همه اینهاست و به دفعات از سوی منابع گوناگون مورد تایید قرار گرفته است. به علاوه احمدی‌نژاد از دوستان نزدیک فرهاد مجیدی است؛ تا جایی که به روایت داوری، مشاور رییس دولت سابق، جلسات نسبتا مرتبی بین طرفین برگزار می‌شده است. از این نظر، احمدی‌نژاد معمولا با رییس دولت اصلاحات مقایسه می‌شود. او هوادار پرسپولیس بود و یک بار در بازدید از نمایشگاه مطبوعات، توقفی کوتاه در غرفه روزنامه هواداری این باشگاه داشت. مشهورترین نمونه از تعلق خاطر رییس دولت اصلاحات به پرسپولیس، مربوط به مداخله او در پرونده شکایت السد قطر از سرخپوشان ایرانی به خاطر تخطی از قرارداد انتقال علی دایی می‌شد؛ جایی که قرمزها از سوی فیفا محکوم به پرداخت غرامتی سنگین به باشگاه السد شدند، اما چون پولی در بساط نبود، رییس‌جمهور وقت مداخله کرد و در حاشیه دیدارش با امیر قطر با ذکر یک جمله به ماجرا فیصله داد. به هر حال طبیعی است که سیاسیون هم مثل شهروندان عادی به یک تیم خاص علاقه داشته باشند، اما مساله کلیدی اینجاست که آنها نباید بعد از رسیدن به مسوولیت، از قدرت‌شان در جهت تبعیض به سود تیم خودی و تخریب تیم حریف استفاده کنند. این اتهامی است که معمولا به روسای دولت «رنگی» زده می‌شود؛ اما حرف و حدیث‌هایی از این دست چقدر می‌تواند صحت داشته باشد؟

افتخارات سرخابی‌ها در دولت اصلاحات

دولت اصلاحات در ایران از نیمه نخست سال 76 آغاز شد و تا نیمه نخست سال 84 به طول انجامید. در این دوران حال هر دو تیم سرخابی پایتخت خوب بود. در سال نخست استقرار دولت اصلاحات، این استقلال بود که قهرمان لیگ آزادگان شد. آنها سه سال بعد در فصل 80-79 هم این قهرمانی را تکرار کردند، اما تا پایان دولت دوم اصلاحات دیگر جام قهرمانی لیگ را بالای سر نبردند. همچنین استقلال در این سال‌ها دو بار هم قهرمان جام حذفی شد. در نقطه مقابل پرسپولیس در سال‌های 77، 78 و 81 سه بار قهرمان لیگ سراسری شد و یک قهرمانی حذفی هم به دست آورد. پس هر دو تیم سرخابی در دوران اصلاحات 4 جام به دست آوردند؛ پرسپولیس سه لیگ و یک حذفی، استقلال هم دو لیگ و دو حذفی.

افتخارات سرخابی‌ها در دولت مهروزی

دولت مهرورزی به ریاست محمود احمدی‌نژاد از نیمه نخست سال 84 شروع شد و تا نیمه نخست سال 92 ادامه یافت. در این دوران استقلال معمولا از نظر در اختیار داشتن مهره‌های طراز اول در وضعیت مناسبی به سر می‌برد. استقلال بلافاصله در اولین سال دولت احمدی‌نژاد نخستین قهرمانی لیگ برتری‌اش را به دست آورد. آنها دو بار دیگر هم در سال‌های 88 و 92 این عنوان را تکرار کردند. در این بازه زمانی، استقلال دو قهرمانی جام حذفی هم به دست آورد تا مجموعا پنج عنوان قهرمانی در دولت مهرورزی داشته باشد. در نقطه مقابل اوضاع برای پرسپولیسی‌ها چندان خوشایند نبود. این تیم طی دوران 8 ساله صدارت احمدی‌نژاد، تنها یک بار در سال 87 قهرمان لیگ برتر شد و البته دو بار متوالی هم جام حذفی را به دست آورد.

بانک ورزش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار