نماینده های مناطق سیل زده مازندران فقدان مدیریت منابع آبی و کوتاهی در کنترل آب های سطحی را به عنوان بزرگ ترین مشکل استان های شمالی به خصوص مازندران عنوان کردند و خواستار اجرایی شدن وعده های دولت برای جبران خسارت مردم شدند.
کد خبر: ۷۲۸۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶ 24 March 2019

نماینده های مناطق سیل زده مازندران فقدان مدیریت منابع آبی و کوتاهی در کنترل آب های سطحی را به عنوان بزرگ ترین مشکل استان های شمالی به خصوص مازندران عنوان کردند و خواستار اجرایی شدن وعده های دولت برای جبران خسارت مردم شدند.

روز یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران که با حضور معاون اول رئیس جمهوری ، وزیران نیرو ، اقتصاد و جهاد کشاورزی و همچنین مسئولان استانی در ساری برگزار شد نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی به انتقال مشکلات مردم حوزه انتخابی خود پرداختند.
گلایه نمایندگان بیشتر شامل ، فقدان لایروبی رودخانه ها، حریم خواری ، فقدان حضور به موقع نیروهای امدادی، نبود تجهیزات سنگین و امدادی در مناطق سرشاخه ای و بالادست و همچنین طرح های بر روی زمین مانده مدیریت آب همچون سد سازی بود.
سید علی ادیانی یکی از 2 نماینده مردم قائمشهر و سیمرغ در این نشست گفت: تکرار وقوع حوادثی مانند سیل در استان مازندران ، اینگونه حوادث را از غیر مترقبه بودن خارج کرده و نمی توان بهانه ای برای کمبود تجهیزات و مدیریت آب ارائه داد.
وی افزود: شمال کشور نیاز به ردیف بودجه ای ملی برای مهندسی آبراهه های سه استان شمالی کشور دارد و نمی توان فقط با تصویب چند مصوبه آن را اجرایی کرد.
نماینده مردم قائمشهر و سیمرغ راه برون رفت از این مشکل را اجرای طرح های عملیاتی و اختصاص منابع مالی واقعی دانست و افزود: شرایط مالی محدود دولت بر کسی پوشیده نیست ، اما انتظار مردم استان این است که دولت وعده ای دهد که به آن عمل کند.
ادیانی همچنین تاکید کرد: باید کسانی که در این سیل کوتاهی کردند بازخواست شوند و این بحران ها در آینده تکرار نشود.
علی محمد شاعری نماینده شرق مازندران نیز افزود: سیل اخیر نشان از این است که حال منابع طبیعی مازندران خوش نیست و نشانگر رفتار نامناسبی است که دهه های گذشته با طبیعت شمال و کشور شده و روند تصاعدی تخریبی که ادامه دارد.
وی افزود: برآوردهای خسارت سیل اخیر در شرق و مرکز مازندران حدود 12 هزار میلیارد ریال بود که از این میزان پنج هزار و 500 میلیارد ریال در بخش کشاورزی ، سه هزار میلیارد ریال در بخش مسکن و باقی نیز در دیگر بخش ها بود.
به گفته او ، در صورت درست بودن این آمار باید دولت برای جبران آن پای کار بیاید زیرا متاسفانه در سیلی که سال گذشته در منطقه غرب استان رخ داد تنها 10 درصد از میزان تخریب زیربنایی کمک مالی شد که کفایت هیچ خسارتی را نمی دهد.
حسین نیاز آذری نماینده مردم بابل نیز اظهار داشت: از حرکت و اقدامات مسئولان گله ای نیست زیرا از ابتدای سیل تا به امروز هیچ کوتاهی صورت نگرفت ،اما انتظار مردم این است که ببینند تا چه برنامه و راه حلی برای جلوگیری این گونه خسارت وجود دارد.
وی افزود: خسارات روانی سیل بیش از خسارات مادی بود و باید راه حلی اتخاذ شود تا اینگونه مشکلات نه تنها برای مردم مازندران بلکه برای هیچ یک از هموطنان ایجاد نشود .
ولی الله نانوا کناری نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس نیز افزود : سیل احیر با اجرای برنامه های پیشگیرانه کاملا قابل جلوگیری بود که هزینه های به مراتب کمتری نسبت به جبران آن داشت.
وی گفت: حوادث ناشی از سیل اخیر کاملا قابل پیشگیری بود و مسئولان استانی می توانستند با برنامه ریزی و لایروبی رودخانه ها و آب بندها از سیل جلوگیری کنند.
یوسف نژاد نماینده مردم ساری و میاندرود نیز فقدان تخصیص تجهیزات به بخشداری ها و دستگاههای مستقردر بالادست را از کمبودهای مناطق سیل خیز استان دانست.
وی اظهار کرد که کنترل و مدیریت منابع آبی باید در اولویت استان مازندران قرار بگیرد و سد سازی نیاز فوری رودخانه های استان است .
رضیان نماینده دیگر قائمشهر نیز افزود مردم مازندران چشم به راه تامین نیاز ها و حل مشکلات خود هستند و بهترین دوای درد آنها دادن وعده های عملی است که بتوان انها را عملیاتی کرد.
وی با بیان اینکه مصوبات بیهوده و غیر کاربردی فقط مردم را ناراضی و ناراحت می کند، گفت، تاسیسات زیر بنایی مازندران باید استاندارد شوند،زیرا برخی از تاسیسات زیربنایی استان غیر استاندارد بوده و با شرایط اقلیمی سازگار نیست.
گفتنی است که در این نشست به راه کارهای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی پرداخته شد و مسئولان نیز گزارش عملکرد و فعالیت خود را به معاون اول رئیس جمهور دادند.
بارش شدید و درعین حال طغیان رودخانه ها در واپسین روزهای سال 97 ، شهرها و روستاهای مازندران را غرقابی و برخی مناطق استان را بحرانی کرد.
بارندگی شدید و همراه با وزش باد همان گونه که هواشناسی از هفته گذشته پیش بینی کرده و از عصر روز یکشنبه در مازندران شروع شد بسرعت تمامی مناطق استان را در بر گرفت.
میزان بارندگی به حدی بود که برابر اظهارات کارشناسان هواشناسی طی 30 سال گذشته بارندگی آخر زمستانه با این میزان سابقه نداشت و به همین دلیل هم زیرساخت های موجود بویژه در روستاهاو شهرها تاب تحمل از دست داد. خسارت این وضعیت در شهرهایی مانند سوادکوه ، سیمرغ و میاندورود بیشتر از سایر مناطق بود.
همچنین بارش سنگین برف در مناطق کوهستانی بخصوص ارتفاعات سوادکوه و کیاسر منجر به آسیب به زندگی افراد محلی و گرفتار شدن خودروها در برف شد.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار