بارش شدید باران، تگرگ و برف که از چند روز کشور نقاط مختلف کشور را در بر گرفته، امروز دوشنبه در برخی از استان ها و شهرها باعث تلفات، صدمات و خساراتی به هموطنان شده است.
کد خبر: ۷۲۸۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳ 25 March 2019

براساس گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور، با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی در شماری از استان ها نیز برای مقابله با احتمال سیلاب و وضعیت نامساعد جوی وضعیت آماده باش اعلام شده و به همت مسوولان و گروه های امدادرسان تمهیداتی نیز برای کمک رسانی و کاهش آسیب ها اندیشیده شده است.
از ساعات نخست وقوع سیل در استان های مازندران، گلستان، فارس، لرستان، کرمانشاه و برخی دیگر از استان ها مسئولان و دستگاه های امدادرسان با حضور در مناطق سیل زده اقدام به بررسی جوانب و امدادرسانی کردند.
نشست ستاد مدیریت بحران کشور نیز عصر دوشنبه به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری تشکیل و ابعاد این حادثه را بررسی کرد.
جهانگیری با اشاره به تداوم شرایط بارش ها در 72 آینده از مردم خواست به توصیه ها و هشدارهای دستگاه های مسئول توجه کنند.
وی همچنین نتایج نشست ستاد مدیریت بحران کشور برای مدیریت شرایط و بررسی خسارات و آسیب شناسی و اختصاص اعتبار در این خصوص را تشریح کرد.
جهانگیری با اشاره به آماده باش کلیه دستگاه ها به ویژه دستگاه های امدادرسان، خاطرنشان کرد: به مسوولان دستگاه ها در استان ها تاکید شده که حتما در محل کار خود حضور داشته باشند و حتی برای استراحت نیز محل کار خود را ترک نکنند.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و قائم مقام رئیس شورای عالی مدیریت بحران کشور از استانداران، فرمانداران و مسئولان همه دستگاه ها در استانهای در معرض سیل خواست تا ضمن حضور پیوسته در محل ماموریت تمهیدات لازم را برای مقابله با حوادث احتمالی و خدمت به مردم متأثر از سامانه بارشی اتخاذ و اجرا کنند.
بر اساس اعلام مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بارش باران و برف در 300 محور اصلی و فرعی 28 استان کشور را درگیر کرده است.
سازمان هواشناسی نیز در اخطاریه ای از تداوم بارش های شدید و سیل آسا، طغیان رودخانه ها و احتمال بروز خطر ناشی از سیلاب در استان های مختلف از عصر امروز تا 2 روز آتی (ششم و هفتم فروردین ماه) خبر داد.
معاون اول رییس جمهوری همچنین شایعات مربوط به آسیب به سدهای کشور ناشی از بارش های سنگین را رد کرد و گفت: بر اساس گزارش های وزیر نیرو سدهای کشوردر وضعیت خوبی قرار دارند.

**فارس
مسئولان در استان فارس اعلام کردند: امروز، جاری شدن سیلاب در دروازه قرآن شیراز و برخورد خودروها با یکدیگر در محور ورودی شمال این کلانشهر تاکنون 17 کشته و 74 مصدوم به دنبال داشته است.
از سوی دیگر، اعلام شد که دستور قضایی برای بررسی ابعاد سیل شیراز صادر شده است.
دادستان عمومی و انقلاب شیراز با حضور در دروازه قرآن با بررسی میدانی ابعاد حادثه جاری شدن سیل و خسارات جانی و مالی به هموطنان گفت: موضوع حادثه اخیر نیازمند بررسی کارشناسی است و از این رو، دستورات اولیه قضایی در این خصوص صادر شده است.

**لرستان
صبح امروز جاده خرم آباد به پلدختر بر اثر بارش شدیدباران و طغیان رودخانه 'کشکان' بسته شد.
بارندگی های مستمر از روز گذشته تاکنون و بارش شدید تگرگ صبح امروز دوشنبه، موجب بروز مشکلات شهری و آبگرفتگی وسیع در این منطقه شده است.
همچنین خروش و طفیان کشکان دور از انتظار نیست و احتمال تخریب دیواره ساحلی شهر پلدختر نیز وجود دارد که در آن صورت، حجم بالایی از آب رودخانه به بخش غربی شهر وارد می شود
با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته احتمال وقوع سیل در الیگودرز و سپیددشت نیز وجود دارد
همچنین به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، خط انتقال آب 60 روستای شهرستان های خرم آباد، چگنی و پلدختر آسیب دیده و خسارت هایی به کشاورزی استان وارد شده که میزان دقیق آن باید بررسی و کارشناسی شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان نیز گفت: 77 درصد حجم سدهای این استان پر و سه سد نیز درحال سرریز شدن است.
از سوی دیگر، بخشدار معمولان گفت: بارش شدید باران راه ارتباطی 40 روستای بخش معمولان از توابع شهرستان پلدختر در استان لرستان را قطع کرد.
پل 'چم شهران'، پل 'دمرود افرینه'، پل 'زورانتل' و پل 'کلهر' در اثر طغیان رودخانه کشکان به زیر آب رفته است. همچنین به علت طغیان رودخانه کشکان و زیر آب رفتن مجتمع کوثر، آب 50 روستای این بخش قطع شد.
بخشدار معمولان بیان کرد: در شهر معمولان 100واحد مسکونی و در روستای چم شهران 10واحد مسکونی به زیر آب رفته است.
موسوی اضافه کرد: وضعیت در بخش معمولان بحرانی و دستگاه های امدادی به چادر، پتو و بسته غذایی نیاز دارند.
وی ادامه داد: راه ارتباطی دمرود افرینه، علیا و سفلی و همچنین منطقه طایی قطع است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان نیز گفت: بر اثر بارش شدید باران برق 56 روستای استان همچنان قطع است.
فریدون خودنیا افزود: در حال حاضر سه روستای الشتر، یک روستای بروجرد، 20 روستا در الیگودرز، 2 روستای چگنی و 30 روستای خرم آباد فاقد برق هستند.
بارش شدید باران در روستای 'سرسنگر' شهرستان کوهدشت نیز موجب مرگ یک زن روستایی و مجروح شدن یک نفر دیگر شد.

**کرمانشاه
بارش شدید باران که شب گذشته در گیلانغرب آغاز شد و هم اکنون نیز ادامه دارد، راه ارتباطی سه روستای این شهرستان را به دلیل بالا آمدن حجم آب و وقوع سیلاب بسته است.
این روستاها شامل 2 روستای ' گرازان علیا و سفلا' در دهستان حومه و' سنگ کرموی شیرزادی ' در دهستان چله است.
بارش ها همچنین باعث مرگ یک جوان 20 ساله در یکی از روستاهای منطقه سر پل ذهاب شد.

**قم
با اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر آغاز بارش باران از بامداد امروز دوشنبه در قم، مسئولان این استان از شب گذشته با آماده باش کلیه نیروها و امکانات برای انتقال مسافران نوروزی به مکان های مسقف برنامه ریزی های لازم را انجام دادند.
همچنین مدیریت بحران قم در خصوص احتمال سیلابی شدن مسیل ها، آبگرفتگی معابر و افزایش سرعت وزش باد هشدار داد

**سیستان و بلوچستان
بر اثر سیلاب و طغیان رودخانه های محلی در جنوب این استان تردد در پنج مسیر ارتباطی امکان پذیر نیست. هم اینک مسیرهای دلگان - زهکلوت، دلگان - ایرانشهر، بزمان - دلگان، ایرانشهر - خیرآباد و ایرانشهر - مهرستان بسته است.
این مسیر ها از روز گذشته بر اثر بارش های رگباری که طغیان رودخانه های محلی را به همراه داشته مسدود شدند.

**قزوین
بارش برف در پنجمین روز نوروز 3 گردنه استان را شامل طالقان، قسطین لار و آوج فراگرفته است.

**البرز
با ادامه بارش ها در استان البرز، مدیرکل هواشناسی این استان احتمال رانش زمین در شهرستان طالقان و ریزش کوه در دیزین و جاده کرج-چالوس وجود دارد.
با توجه به این که وضعیت زمین در حال اشباع شدن است، احتمال سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های استان وجود دارد.

**خوزستان
در دزفول اعلام وضعیت اضطراری شد.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با اشاره به بارش شدید باران در ارتفاعات و مناطق بالادست تا روز چهارشنبه برای این شهرستان وضعیت اضطراری اعلام کرد.
وی با بیان اینکه 6 استان کشور اکنون درگیر سیل و آبگرفتگی هستند، افزود: با توجه به اینکه خوزستان استعداد سیلاب را دارد باید تدابیر لازم برای مهار سیلاب اتخاذ شوند.

**چهار محال و بختیاری
7 پل در جاده های اصلی چهارمحال و بختیاری به زیر آب رفت.

**مازندران
سامانه بارشی جدیدی که پس از فروکش کردن سیل و سیلاب از امروز دوشنبه وارد مازندران شده اس ، بر اساس پیش بینی هواشناسی این بار بیشترین بارندگی را در غرب این استان خواهد داشت .
فرماندار سوادکوه در همین راستا گفت: در پی بارندگی چند روز گذشته و ریزش بخشی از دامنه کوه و با آغاز موج جدید بارندگی خطر رانش مجدد کوه در این شهرستان وجود دارد .
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز از آغاز بازسازی مناطق سیلزده استان به دنبال فروکش کردن سیلاب خبر داد و گفت: مراحل مختلف امداد و نجات، بازگشایی و تمیز کردن محورهای اصلی و فرعی به اتمام رسیده و از امروز دوشنبه برنامه ها وارد فاز بازسازی شده است.
میزان خسارت سیلاب 27 اسفند سال 97 به مازندران بیش از 12 هزار میلیارد ریال برآورد شد که بیش از پنج هزار میلیارد ریال آن مربوط به بخش کشاورزی بوده است.
سیلاب به حدود هفت هزار واحد مسکونی مناطق مختلف مازندران از جمله شهرستان سیمرغ و نکا خسارت وارد کرد که 500 واحد به طور کامل تخریب شدند.

**گلستان
برخی مناطق سیل زده استان گلستان در شهرهای آق قلا، گمیشان و روستاهای اطراف به زیر آب رفته و مردم خانه هایشان را رها کرده اند؛ اکنون اهالی این مناطق نیازمند اقلام و وسایل بیشتری شده اند.
سیلابی که از هفته گذشته در استان گلستان به حرکت در آمد، تاکنون دو کشته و تعدادی مصدوم بر جای گذاشته و بخش های بزرگی از منطقه از جمله زیرساخت ها و تاسیسات شهری و روستایی به زیر آب رفته است.
جریان های آبی که در شهر و حومه آق قلا وجود دارد بگونه ای است که به نظر می رسد آب در حال گردش به دور شهر است و راهی برای فرار ندارد.
بخشی از نیازهای فوری سیل زدگان واقف شدند که از جمله شیرخشک، نوار بهداشتی، پوشک برای نوزادان و بزرگسالان، لباس کودک، نوزاد، زیر زنانه، مسواک، خمیردندان، شمع برای روشنایی، حوله و لوازم گرمایشی است.
در همین حال منطقه شرق استان گلستان که در روزهای پایانی سال گذشته شاهد بارندگی بسیار شدید و وقوع سیل بود، از امروز (دوشنبه) مجددا شاهد آغاز بارندگی است.
بارندگی در گنبد کاووس از حدود ساعت 11 صبح دوشنبه به صورت خفیف آغاز شد و به گفته رئیس اداره هواشناسی این شهرستان تا روز چهارشنبه به صورت متناوب ادامه دارد
اوج بارش های منطقه امشب و فردا شب اتفاق می افتد.
وزیر کشور نیز که در منطقه به سر می برد، ظهر دوشنبه گفت :دبی سیلاب و روان آب های منطقه آق قلا از 300 به 90 متر مترمکعب در ثانیه و ارتفاع روان آبهای منطقه حدود نیم متر کاهش یافته است
از سوی دیگر، پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) با ابراز همدردی با سیلزدگان گلستان گفت: روند اصلی کمک رسانی به سیل زدگان زیر پوشش این نهاد از هفته آینده بعد از فروکش کردن آب آغاز می شود.
از دیگر تحولات منطقه گلستان، امروز گزارش شد که روستای کندسکوه گالیکش گلستان در محاصره برف است
فرماندار گالیکش همچنین با اشاره به قطع جریان برق این روستا گفت: علاوه بر رفع مشکل قطع برق که براثر شکستن تیرهای مسیر رخ داده بود، ارسال مواد غذایی از مسیر تنگراه به 18 خانوار ساکن در روستای کندسکوه به طور پیاده انجام شده است.

**بارش باران در خراسان رضوی شدت می گیرد
کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: با شدت گرفتن بارش باران از عصر امروز پنجم فروردین ماه در مناطق مختلف این استان احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب و سیلابی شدن مسیلها محتمل است.

**تردد در گردنه های همدان نیازمند زنجیر چرخ است
ریزش برف و باران تمامی جاده های استان همدان را لغزنده گرده و تردد از گردنه های این استان نیازمند زنجیر چرخ است.
یزش برف در گردنه های اسدآباد، همه کسی، سوباشی کبودراهنگ، آورزمان نهاوند و زاغه از شب گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
ارتفاع برف در برخی از گردنه ها به 30 سانتیمتر هم می رسد با این وجود تیم های راهداری در حال نمک پاشی و بازگشایی راه ها هستند.
همچنین فرماندار شهرستان کوهرنگ از رانش زمین بدنبال بارش برف و باران در روستای 'دره شیخ عالی ' این شهرستان خبر داد.
در این روستا 20 خانوار زندگی می‌کنند و همچنین با طغیان رودخانه بازفت، جاده دسترسی 15 خانوار محله چمن گلی شهر بازفت که در کنار رودخانه ساکن بودند مسدود شده است.
برق 2 روستای منطقه بازفت قطع شده است.

**کهگیلویه و بویراحمد
بارش شدید باران باعث آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها ، مسدود شدن راه های ارتباطی 9 منطقه عشایری و قطعی برق 30 روستا دراستان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

**هرمزگان
به دنبال ورود سامانه بارشی و احتمال وقوع سیل در برخی استان های جنوبی کشور از جمله هرمزگان، این استان به حالت آماده باش درآمد و سفرهای دریایی از بنادر غرب استان نیز به مقصد کیش تعطیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار