رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: صادرات بی رویه پیاز به کشور‌های خارجی علت گرانی پیاز است.
کد خبر: ۷۲۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲ 29 March 2019
در روز‌های گذشته قیمت هرکیلو پیاز در بازار همدان به ۱۳ هزار تومان رسیده است.

به گزارش تسنیم، پیاز پایه اساسی پخت ۹۰ درصد غذا‌ها و محصول غذایی پرفایده‌ای است که پزشکان برای حفظ سلامتی مردم را به خوردن آن تشویق می‌کنند.

در سال ۹۷، میانگین قیمت پیاز در بازار همدان از ۵ هزار تومان عبور نکرد، اما در روز‌های اخیر قیمت پیاز به طرز چشمگیری افزایش یافت و دست مردم برای رسیدن به این کالای پر مصرف کوتاه شد.

این روزها، مشکل گرانی پیاز بر روی زبان مردم جاریست و شاید کمتر کسی از این افزایش قیمت بی رحمانه گلایه‌مند نباشد. پیاز، محصول پرمصرفی است که درون کشور تولید می‌شود و دیگر بهانه گرانی دلار و تحریم برای آن پذیرفته نیست.

محصولی که با تلاش و عرق جبین کشاورزان این مرز و بوم تولید می‌شود، اینک دچار وضعیتی شده که از سبد غذایی اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه دور شده و مسئولان هم تدبیری برای رفع این مشکل لحاظ نمی‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: صادرات بی رویه پیاز به کشور‌های خارجی علت گرانی پیاز است.

حمیدرضا متین اظهار داشت: در چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت پیاز بودیم، تاجایی که امروز قیمت این کالا در بازار میوه وتره بار همدان ۱۳ هزار تومان گزارش شده است.

وی با تاکید بر اینکه صادرات عامل اصلی کمبود و گرانی پیاز است، ابراز کرد: در شرایط کنونی باید به سرعت جلوی صادرات این محصول گرفته شود. از اسفندماه سال گذشته تاکنون هشدار‌های لازم را صادر و چندین نامه برای ممنوعیت صادرات این کالا نوشتیم، اما تاکنون نتیجه‌ای دریافت نکردیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: کالای جایگزینی برای پیاز وجود ندارد، بنابراین در مدت زمان کوتاه نمی‌توانیم اقدام خاصی برای حل این مشکل انجام دهیم.

متین با تاکید بر اینکه این محصول به ارزش ریالی به کشور‌های دیگر صادر می‌شود و پای دلار در میان نیست، اظهار داشت: باید هرچه سریعتر جلوی صادرات غیرمنطقی گرفته و دست سودجویان این ماجرا کوتاه شود.

وی گفت: وظیفه تامین محصولات کشاورزی با جهاد کشاورزی است، اما در این موضوع نمیتوانیم به این سازمان خرده بگیریم، چراکه کشت پیاز به اندازه کافی و بر اساس نیاز عمومی انجام گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه قیمت پیاز هم مانند دلار به قیمتی لحظه‌ای و روزانه تبدیل شده است، ابراز کرد: در صورتیکه قیمت این کالا کاهش می‌یابد که صادرات پیاز ممنوع شود.

گرانفروشی وجود ندارد

رئیس اتحادیه میوه و تره بار همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: افزایش قیمت پیاز مربوط به صادرات مدیریت نشده و بی رویه است وهیچ گونه گرانفروشی را مشاهده نکردیم.

محمد فامیل متقی تصریح کرد: بازرسی‌های روزانه ما از سطح بازار انجام می‌شود، فروشندگان درصد سود قانونی خود را بر روی محصول اعمال کرده و تخلفی گزارش نشده است.

شاید مردم بتوانند مصرف مرغ، گوشت و ماهی مورد نیاز خود را کمتر و یا حذف کنند، اما پیاز محصولی نیست که بتوان آن را بخاطر گرانی کنار گذاشت. در گرانی مرغ، بهانه‌هایی نظیر گرانی خوراک مرغ، هزینه حمل و نقل و بسته‌بندی مطرح شد، اما برای «پیاز» این بهانه‌ها برای مردم پذیرفته نیست و آنان خواستار کنترل این وضعیت و بازگشت قیمت پیاز به نرخ کمتر از ۵ هزار تومان هستند. صادرات، زمانی سبب افتخار و قدرت کشور است که مردم ما را در کمبود آن محصول قرار ندهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار