محمدرضا شرفی خبوشان برگزیده بخش داستان انقلاب، جایزه خود را به احیای کتابخانه ها در مناطق سیل زده اختصاص داد.
کد خبر: ۷۳۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱ 12 April 2019

محمدرضا شرفی خبوشان برگزیده بخش داستان انقلاب، جایزه خود را به احیای کتابخانه ها در مناطق سیل زده اختصاص داد.
فارس، آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب که با هفته هنر انقلاب همزمان شده است، امشب (جمعه ۲۳ فروردین) در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

ناطق: برگزیدگان جشنواره شعر و داستان انقلاب سرمایه‌های ادبی و هنری هستند

ساسان ناطق دبیر بخش داستان جشنواره بیان کرد: امیدوارم این جشنواره شروع مجددی برای رسیدن به نقطه ایده آل باشد. یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر وداستان انقلاب از بهمن ۹۷ کار خود را شروع کرد و با معرفی هیات داوران جلسات خوبی را پشت سر گذاشتیم و ۳۰۰ اثر از ۱۹۲ نفر به مرحله پایانی در بخش داستان راه یافتند و ۳۶ برگزیده معرفی شده‌اند.

وی به تجلیل از گودینی اشاره کرد و آن را وجه برجسته این دوره خواند و افزود: تجلیل از محمدعلی گودینی از ویژگی‌های مهم این دوره است. ایشان پیشکسوت عرصه داستان هستند.در این دوره هم آثار خوب شرکت داشتند هم عالی و هم ضعیف. هنوز فاصله تا نقطه ایده آل وجود دارد اما دست نیافتنی نیست و با نویسندگان جوان فعال به این مهم خواهیم رسید. قلمروی جغرافیایی و شرکت از سراسر استان‌ها را در این دوره از جشنواره تجربه کردیم. طنز، انقلاب، آثار اجتماعی و دفاع مقدس و... از جمله تنوع موضوعی جشنواره بود.

ناطق خاطر نشان کرد: در بخش بزرگسال و نوجوان نفرات برگزیده وجود ارند و این یعنی آثار توانسته اند داوران را به اهدای جایزه مجاب کنند. این جشنواره قطاری با ۲۶ برگزیده در مسیر انقلاب است و مانند خود انقلاب متوقف نمی‌شود و همه برگزیدگان دارایی‌های ادبی و سرمایه‌های هنری هستند.

سیار: شعر انقلاب بهره‌گیری وصالی از تجربه‌های انقلابی دارد

محمدمهدی سیار دبیر بخش شعر جشنواره نیز عنوان کرد: شعر انقلاب میراث‌دار شعر پارسی است. همانطور که انقلاب خود ادامه انقلاب این تمدن بود. انقلاب جمع‌بندی همه تجربه‌های این ملت بود و در قامت این حرکت عظیم مردمی یعنی امت و شعر انقلاب جمع بندی همه این تجربه‌هاست. هم حماسه و شکوه سبک خراسانی و خردمندی آن را می‌بینیم و هم شکسته دلی و عاشقی و نگاه عرفانی در شعر عراقی را. تجربه‌ای که ما در شعر مشروطه و عصر بیداری می‌خوانیم، تجربه نزدیک شدن شعر به عالم سیاست و اجتماع و هم فرمی را که نیما و بزرگان شعر نو به ما پیشنهاد داده‌اند در آن سراغ داریم.

وی افزود: شعر انقلاب بهره‌گیری وصالی از همه این تجربه‌ها دارد. کیفیت کارها ما را به سختی در انتخاب رسانده بود و داوران به یقین نمی‌دانستند که رتبه‌بندی شعرها را باید چطور انتخاب کنند.

ادامه مراسم به تقدیر از نفرات برگزیده اختصاص یافت.

خبوشان هدیه داستان انقلاب را برای کتابخانه‌های آسیب‌دیده در سیل اهدا کرد

محمدرضا شرفی‌خبوشان برگزیده بخش داستان با حضور روی سن جایزه نقدی‌اش را به احیای کتابخانه‌هایی که در سیل آسیب دیده‌اند، اختصاص داد.

در این مراسم حسنا محمدزاده شاعرو برگزیده جشنواره دو غزل را تقدیم حاضران کرد.

همچنین محمدرضا طهماسبی، محمد مهدی خانی، پیام جهانگیری و مهدی جهاندار نیز در این جلسه اشعاری را خواندند.

نقش علی معلم دامغانی در تحول قالبی شعر

همچنین محمدکاظم کاظمی به نمایندگی از علی معلم دامغانی روی سن رفت. بخشی از مثنوی او را خواند و گفت: اگر به دنبال شاعری باشیم که بیش از همه به شعر تحول قالبی عرضه کرده است، علی معلم دامغانی است. البته شاعران دیگری نیز این کار را کرده‌اند، اما آنچه در شعر معلم اتفاق افتاده این است که ایشان تحولی در ساخت و صورت قالبی شعر ایجاد کرده که کمتر اتفاق می‌افتد. دکتر شفیعی کدکنی می‌گوید: بعد از سنایی اتفاقی در ساخت و صورت و معانی و جمال‌شناسی صورت نگرفت. از زمان مشروطه به بعد نیز آن‌ها که توانستند زیبایی‌شناسی جدیدی عرضه کنند بسیار اندک بودند و علی معلم دامغانی چنین اتفاقی را رقم زده است. نه به معنای وزن بلند در مثنوی اما او با گردهم آوردن عناصر بسیاری این اتفاق را رقم می‌زند و شاعر ساختمان ویژه‌ای می‌سازد که وزن بلند بخش کوچکی از این ساختمان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار