ابهام در تمدید قرارداد کارگران شرکت های بهره بردار جنگل های مازندران در روزهای اخیر باعث نگرانی کارگران این شرکت ها شده است.
کد خبر: ۷۳۴۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵ 15 April 2019

 ابهام در تمدید قرارداد کارگران شرکت های بهره بردار جنگل های مازندران در روزهای اخیر باعث نگرانی کارگران این شرکت ها شده است.

این مساله باعث شده تا تعدادی از کارگران شرکت بهره برداری از جنگل در اعتراض به آنچه که زمزمه عدم تمدید قراردادشان از سوی سازمان جنگل ها اعلام شد، صبح امروز دوشنبه در برابر کارخانه نکاء چوب یکی از شرکت های بهره برداری جنگل در ساری تجمع کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق قانون تنفس در جنگل های شمال مصوب مجلس شورای اسلامی، سازمان جنگل ها و ادارات کل تابعه در استان ها موظف شدند تا به قرارداد با شرکت های بهره بردار در جنگل های شمال خاتمه دهند و در قانون پیش بینی شد تا کارگران این واحدها در قالب طرح حفاظت و احیاء جنگل ها به کار گرفته شوند.
با اجرای این قانون از سال 96 منابع طبیعی مازندران قرارداد با 21 شرکت بهره دار را خاتمه داد و دراین مدت یک هزار و 729 کارگر این شرکت ها در قالب طرح حفاظت و احیاء از جنگل ها با سازمان جنگل ها و مراتع قرارداد داشتند.
مسوولان سازمان جنگل ها و مراتع پیش از سال 98 به دلیل خاتمه یافتن کتابچه طرح جنگلداری که مدت زمان آن دهساله بود ، اعلام کردند که به دلیل نداشتن اعتبار برای پرداخت حقوق تمایلی به تمدید قرارداد با کارگران سابق شرکت های بهره برداری جنگل های شمال ندارند.
این اظهارنظر مسوولان سازمان جنگل ها اعتراض کارگران شرکت های بهره برداری را در مازندران به دنبال داشت که با ورود به موقع نیروی انتظامی، امنیتی و وعده مسوولان منابع طبیعی مبنی بر تمدید قرارداد به طور موقت خاتمه یافت.
در استان مازندران حدود یک هزارو 729کارگری که پیش از قانون تنفس جنگل ها با 21شرکت بهره بردار جنگل ها قرارداد داشتند در 2 سال گذشته با تغییر قراردادشان تحت پوشش سازمان جنگل ها ادامه فعالیت دادند.
*** تایید تجمع کارگران به دلیل زمزمه عدم تمدید قرارداد
رئیس روابط عمومی نکاء چوب یکی از شرکت های بهره برداری جنگل در مازندران که اعتراض کارگران در مقابل این واحد صنعتی انجام شد، ضمن تایید این تجمع اعتراضی دلیل آن را زمزمه عدم انعقاد قرارداد با این کارگران از سوی سازمان جنگل ها اعلام کرد.
ولیپور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تعداد کارگران معترض را حدود 600 نفر بیان کرد و سوابق کاری این کارگران را بین یک تا 27 سال دانست.
وی افزود: اعتراض کارگران با دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی و وعده مسوولان منابع طبیعی مازندران ( منطقه ساری) مبنی بر تمدید قراردادشان به طور موقت خاتمه یافت.
*** تمدید قرارداد با کارگران در قالب طرح حفاظت از جنگل 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران گفت: با اجرای قانون تنفس در جنگل های شمال، قرارداد با 21 شرکت بهره بردارجنگل در حوزه منابع طبیعی مازندران ( منطقه ساری) و غرب استان ( منطقه نوشهر) که یک هزار و 729 کارگر داشتند، در سال 96 خاتمه داده شد.
سید محسن موسوی تاکامی روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس قانون تنفس باید سازمان مرتع و جنگل ها با کارگران این شرکت ها در قالب حفاظت و احیاء جنگل ها قرارداد منعقد کند و مجلس نیز بودجه لازم را مصوب خواهد کرد.
وی اضافه کرد: در سال جاری اگرچه مجلس شورای اسلامی 800 میلیارد ریال برای طرح تنفس از جنگل ها مصوب کرد، ولی هیچ بودجه ای برای پرداخت حقوق این کارگران در سال جاری پیش بینی نشد و سازمان مراتع نیز با این روند نمی تواند حقوق کارگران را تامین کند.
موسوی تاکامی اظهارداشت: در 2 سال گذشته حقوق این کارگران در قالب کتابچه طرح جنگلداری که مدت زمان طرح دهساله بود، پرداخت می شد که درسال جاری این طرح خاتمه یافت.
وی اضافه کرد: سازمان مراتع به دلیل نداشتن ردیف اعتباری و خاتمه کتابچه طرح جنگلداری طبق قانون خاتمه قرارداد با این کارگران را پیش کشید که با اعتراض این کارگران فعلا تصمیم به انعقاد قرارداد گرفته شد.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران افزود : به نظر می رسد با انعقاد قرارداد با این کارگران، سازمان جنگل ها برای پرداخت حقوقشان در آینده با مشکل مواجه می شود که امیدواریم با کمک مجلس شورای اسلامی و دولت ردیف اعتباری برای این کار مصوب شود.
قانون تنفس در سال 96 در مجلس شورای اسلامی مصوب و از مهرماه ان سال با تصمیم وزیر جهاد کشاورزی به قرارداد شرکت های بهره بردار در شمال کشور خاتمه داده شد.
از مساحت 2 میلیون و 300 هزار هکتاری مازندران حدود یک میلیون و 700 هزار هکتار آن را جنگل و مرتع تشکیل می دهد که در دو مدیریت اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری و غرب مازندران منطقه نوشهر اداره می شود.
در

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار