عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
هموفیلی یا خون تراوائی یک بیماری خونریزی دهنده ارثی است که به دلیل جهش‌های ژنتیکی سبب کاهش تولید فاکتور‌های انعقادی لازم برای ایجاد لخته و بند آمدن خونریزی می‌شود.
کد خبر: ۷۳۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۹ 17 April 2019

به گزارش تابناک مازندران، هموفیلی یا خون تراوائی یک بیماری خونریزی دهنده ارثی است که به دلیل جهش های ژنتیکی سبب کاهش تولید فاکتورهای انعقادی لازم برای ایجاد لخته و بند آمدن خونریزی می شود.

براساس این گزارش، دکتر مجید نبی پور فوق تخصص خون و سرطان بالغین از امکانپذیر بودن تشخیص بیماری هموفیلی در زمان جنینی و در داخل رحم خبر داد.
دکتر نبی پور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: هموفیلی یا خون تراوائی یک بیماری خونریزی دهنده ارثی است که به دلیل جهش های ژنتیکی سبب کاهش تولید فاکتورهای انعقادی لازم برای ایجاد لخته و بند آمدن خونریزی می شود.
وی اظهار داشت: این بیماری در ارث وابسته به جنس می باشد که تقریبا تمامی مبتلایان علامتدار بیماری، پسرانی هستند که بیماری را از مادران حامل غیر علامتدار خود به ارث می برند.
فوق تخصص خون و سرطان بالغین دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: بر حسب نوع فاکتور کاهش یافته، به سه دسته هموفیلی A ( کمبود فاکتور 8)، هموفیلیB (کمبود فاکتور 9)، هموفیلیC(کمبود فاکتور 11) و بر حسب شدت کاهش فاکتور به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شوند.
دکتر نبی پور با بیان اینکه در بیمارانی که به انواع شدید بیماری مبتلا هستند، کاهش 99 درصدی به میزان تولید فاکتور وجود دارد و در نتیجه سطح فاکتور این افراد کمتر از %1 مورد نیاز بدن است، گفت: در این بیماران بدنبال خفیف ترین صدمات و جراحات و حتی به صورت خود بخود خونریزیهایی اتفاق می افتد که ساعتها و روزها بطول می انجامد ، بطور مثال در زمان تولد فرزند پسر بدلیل مشکلات زایمان و یا در زمان به راه افتادن ، خزیدن ، بازی کردن ، ختنه کردن شیرخوار پسر و یا بعدها بدنبال جراحی ها و کشیدن دندان، خون مردگی ها و خونریزیها اتفاق می افتند.

وی در همین راستا عنوان کرد: خونریزیهای مکرر مزمن در بافتهای نرم مانند عضلات و مفاصل تحمل کننده وزن مانند مچ پا و زانوها می تواند در دراز مدت سبب تخریب ، بدشکل و ناتوانی گردد.
دکتر نبی پور با اشاره به اینکه امروزه تشخیص بیماری در هر زمانی حتی در زمان جنینی و در داخل رحم امکانپذیر است که میتواند نوع و شدت کاهش فاکتور و ژن جهش یافته را مشخص کند، گفت: این روشها برای بیمارانی که بدلیل خونریزیهای مکرر مشکوک به این بیماری هستند و یا در خانواده های که فرزند پسر مبتلا به هموفیلی دارند، برای سایر افراد در معرض خطر پیشنهاد می شوند تا بتوان خانم های حامل ژن جهش یافته را پیدا نمود و از تولد فرزندان جدید مبتلا جلوگیری کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: کنترل خونریزی و پیشگیری از عوارض دراز مدت تزریق فاکتور انعقادی کاهش یافته امکانپذیر است که از طریق جمع آوری از اهدا کنندگان خون و یا به روشهای صناعی در آزمایشگاه ها حاصل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار