معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: توسعه کشت گیاهان گلخانه‌ ای با توجه به محدودیت منابع آبی و مزایایی که در کاهش مصرف آب، ایجاد اشتغال، بهره وری بالا، ارزش‌ افزوده و تاثیر آن در شکوفایی اقتصاد استان دارد، شتاب بیشتری پیدا می کند.
کد خبر: ۷۴۱۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱ 06 May 2019

 محمدحسین ملانوری در بازدید از تعدادی طرح کشت گیاهان گلخانه‌ای ابرکوه به ایرنا افزود: باید موانع و مشکلات موجود در توسعه گلخانه‌های استان رفع و تسهیل شود.
وی خواهان همکاری بیشتر دستگاه‌های اجرایی موظف یزد به خصوص شرکت آب منطقه‌ای و بانک‌های عامل با سرمایه‌گذاران گیاهان گلخانه ای استان شد.
ملانوری ادامه داد: ساخت مجتمع‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای در تقویت ایجاد زنجیره تولید داخلی و رونق صادرات به بازارهای خارجی نقش موثری دارد.
معاون سازمان جهاد کشاورزی یزد تاکید کرد: برای توسعه و ساخت مجتمع‌های گلخانه‌ای افرادی جدید برای سرمایه گذاری و فعالیت های تولیدی اعلام آمادگی کردند.
ملانوری با اشاره به اینکه 80 درصد شهرک‌های کشاورزی استان در خاتم قرار دارد، تصریح کرد: تاکنون 200 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های مرتبط کشاورزی برای سرمایه‌گذاری در شهرک های گلخانه‌ای آمادگی خود را اعلام کردند.
به گفته این مسئول بخش کشاورزی یزد در سال 1397 به دلیل محدویت منابع آبی و با توجه به ارزش‌ افزوده در فروش محصول ، مجوز ساخت 6 شهرک گلخانه‌ای با اشتغال‌زایی 500 نفر در ابرکوه و خاتم برای بخش خصوصی صادر شد.
این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی استان یزد اظهار داشت: پارسال 51 میلیارد ریال وام برای احداث گلخانه‌ به سه متقاضی در شهرک گلخانه‌ای بهشت ارنان مهریز پرداخت شد که زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حدود 100 نفر از افراد جویای کار فراهم‌ شد.
معاون جهاد کشاورزی استان یزد یادآور شد : هزار و 690 هکتار اراضی استان به محصول گلخانه‌ای اختصاص دارد که از این میزان سطح کشت پارسال 485 هزار تن محصول تولید ‌شد .
ملانوری بابیان اینکه 22 درصد خیار سبز گلخانه‌ کشور در استان یزد تولید می‌شود، تصریح کرد: پارسال 60 درصد معادل 42 هزار تن محصول ‏به روسیه و عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر شده است .
وی بابیان اینکه یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه ای مقام دوم کشور را داراست، تصریح کرد: هم‌اکنون زمینه اشتغال 16 هزار نفر در حوزه تولید محصول گلخانه در استان فراهم‌ است.
این مسئول کشاورزی میزان تولید محصول در فضای باز را در هر هکتار 30 تن ، در گلخانه‌های معمولی 300 تن و در گلخانه‌های جدید هیدروپونیک ( nft) را بیش از 600 تن ذکر کرد.
به گفته وی مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه‌ نسبت به کاشت در فضای باز 10برابر کاهش و اشتغال همین برابر افزایش دارد.
زمین‌های قابل‌کشت یزد 170 هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه ، 116 هزار هکتار آن کشت می‌شود.
از این میزان 69 درصد مربوط به محصول باغی و 31 درصد مربوط به زمین‌های زراعی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار