بانوان مازندران سال گذشته در حالی توانستند 97 مدال برون مرزی را از آن خود کرده و پرچم کشورمان را با طی مسیر قهرمانی بر افرازند که از کمترین پشتوانه و حمایت مالی برخوردار بودند.
کد خبر: ۷۴۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰ 13 May 2019

همواره از ورزشکاران مرد استان مازندران به عنوان نام آوران و قهرمانان ورزش در سطح کشور و جهان نام برده می شود ، در حالی که زنان این استان هم در این زمینه دستِ کمی از مردانشان ندارند.
مازندران بیش از 65 هزار ورزشکار زن سازمان یافته دارد و حضور تیم ها در سطح کشور شامل 14 تیم در لیگ برتر ، 16 تیم در لیگ دسته یک ، سه تیم در لیگ دسته 2 و 2 تیم در دسته سه و حضور سالانه در رقابت های جهانی و شرکت در 80 رقابت کشوری بخشی از کارنامه موفق عملکرد ورزش بانوان این استان است .
اما این ورزشکاران برای تداوم مدال آوریشان کم توان هستند و این مساله باعث شده تا آنها برای ادامه فعالیت حرفه ای خود دو دل بمانند .
** تیمداری با هزینه شخصی
بیش از یک دهه از آن زمانی گذشته است که مازندران نماینده ای در لیگ برتر فوتبال بانوان داشته باشد و اکنون با حضور سپیدار قائمشهر پرچم استان در این لیگ برافراشته شد و اما برخلاف تصور سرمربی این تیم در آغاز کار ، هیچ حامی مالی در این مدت به سراغ تیم نرفت و تنها با هزینه شخصی کارها پیش رفته است.
سرمربی تیم سپیدار قائمشهر به خبرنگار ایرنا گفت : برای روی پا ماندن تیم در این لیگ مجبور شدم 120 میلیون تومان از درآمدهای شخصی خود را برای تیم هزینه کنم ، در حالی که میزان کمک های دولتی و بخش خصوصی به تیم تنها 20 میلیون تومان بود .
وی که خود مدرس حق التدریس دانشگاههای مازندران است ، افزود : بدون حامی بودن تیم باعث شده که برای ادامه تیمداری و حضور سپیدار در بازی های خارج از خانه از درآمدهای تدریس در دانشگاه برای این منظور هزینه کنم.
آذری گفت : کمبودهای مالی تا آنجاست که دختران تیم من برای حضور در مسابقه مقابل تیم بوشهر 33 ساعت مجبور به تحمل رنج سفر با اتوبوس هستند و با جسمی خسته و رنجور در این مسابقات شرکت کردند .
وی اضافه کرد : مطمنا نمی توان از بازیکنان تیمی که به این صورت به میدان مسابقه می رسد انتظار کسب نتایج خوبی را داشت و در بازی با حریفانشان توان کم می آورند .
سرمربی سپیدار قائمشهر که جایگاه تیمش را جدول لیگ برتر فوتبال بانوان دهم اعلام کرد ، گفت : تیم توانسته پیشرفت های خوبی داشته باشد و در حال حاضر روند صعودی و پیشرفت را طی می کند .
وی که برای حفظ تیمش در لیگ برتر از حامیان مالی گلستانی نیز طلب کمک کرده بود ، افزود : متاسفانه این کار نیز نتیجه ای نداشت و همچنان و در حالی که هفت هفته تا پایان بازی ها باقی مانده است تنها با هزینه شخصی و برخی کمک های موردی در حال فعالیت هستیم .
آذری که باقی ماندن در لیگ برتر را تنها هدفش برای حمایت و فعالیت در تیم سپیدار قائمشهر عنوان کرد ، گفت : در ابتدای فعالیتم به عنوان مربی تیم هیچگاه تصور نمی کردم که اینقدر ورزش بانوان در مازندران تنها و بی یاور باشد .
وی در پاسخ به این پرسش که اگر حامی مالی برای تیم پیدا نشود وضعیت تیم در آینده چطور خواهد شد ؟ افزود : همان طور که سال ها مازندران از داشتن یک تیم لیگ برتری فوتبال محروم بود و بازیکنانش به تیم های خارج از استان مهاجرت کردند ، در صورت عدم حمایت این مساله دوباره تکرار خواهد شد و چاره ای نیست .
** آینده نه چندان روشن
مریم گیلانی که حدود 10 سال سابقه عضویت در تیم ملی تنیس روی میز معلولان را دارد از دیگر ورزشکاران مازندرانی است که دست خالی مسیر را طی کرده است.
وی هم به خبرنگار ایرنا گفت : در این مدت با حرفه ای تر شدنم و بالا رفتن سطح فعالیت ، هزینه های بیشتری بر من و خانواده ام تحمیل شد ، چرا که هزینه فعالیت ورزشی و حتی مدال آوری را خانواده ام پرداخت می کنند تا من بتوانم در میادین ورزشی حضور داشته باشم .
وی که در سال 96 توانست مدال طلای انفرادی و تیمی تنیس روی میز مسابقات پاراآسیایی را کسب کند ، افزود : به خاطر معلولیت جسمی و برای اینکه از جامعه دور نباشم فعالیت ورزشی می کنم اما این فعالیت ورزشی ام برای خانواده ام هزینه بر است .
این ورزشکار زن گفت : با توجه به نبودن سالن مناسب برای تمرین ، برای هر یک ساعت و نیم تمرین در یکی از سالن های ورزشی ساری و بابل 60 هزار تومان پرداخت می کنم .
گیلانی توضیح داد : حتی اکنون که در اردوی انتخابی تیم ملی حضور دارم رویه راکت تنیسم نیاز به تعمیر دارد که قادر به پرداخت هزینه آن نیستم .
وی با اشاره به اینکه قیمت یک ست راکت تنیس مناسب بازیکنان حرفه ای 980 هزار تومان است ، افزود : حدود 2 سال با همین راکت قدیمی در حال فعالیت هستم .
گیلانی که هم اکنون در اردوی انتخابی تیم ملی برای اعزام به مسابقات برون مرزی حضور دارد ، گفت : از ابتدای امسال ورزش تنیس معلولان از فرداسیون جانبازان و معلولان خارج و زیر نظر فدراسیون تنیس قرار گرفته است که این تغییر هم بر مشکلات ما افزوده است.
وی توضیح داد : در حالی که تا قبل از این برای اعزام به مسابقات خارج از کشور ، فدراسیون هزینه حضور در این رقابت ها را پرداخت می کرد ، اما اکنون فدراسیون تنیس از من خواسته تا برای تامین هزینه 25 میلیون تومانی شرکت در مسابقات برون مرزی به دبنال حامی مالی باشم .
این مدال آور جویبار گفت : در حالی که تنیس روی میز آن هم در بخش بانوان زیاد رسانه ای نیست ، چطور فرد یا افرادی برای اسپانسری آن اقدام کنند که این مساله را از منِ ورزشکار می خواهند .
وی که آینده ادامه فعالیت ورزشی را نامشخص و تار توصیف کرد ، گفت : تنها به پای علاقه ای که من و بانوان ورزشکار همچون من دارند در این بخش حضور داریم به امید روزنه ای امید در این زمینه هستیم .
بخش خصوصی که برای تبلیغ محصولات و مجموعه های خود از طریق رسانه ها ، حامی مالی تیم های ورزشی می شوند که محدودیت در پخش مسابقات زنان باعث شده تا این حداقل امتیاز از آنها گرفته شود و برای همین بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در این بخش را نداشته باشند .
علاوه بر این ممانعت از حضور تماشاچیان به میادین ورزشی که بانوان در آنها مسابقه می دهند باعث شده تا فروشی در این زمینه محقق نشود و از این طریق بتوان بخشی از مشکلات مالی را رفع کرد .
** 40 تیم بانوان مازندران در لیگ های کشوری
معاون ورزش بانوان استان مازندران با اشاره اینکه 40 تیم بانوان استان در لیگ های کشوری گفت که این تیم ها در رشته های فوتبال ، والیبال ، تکواندو ، تنیس روی میز ، بسکتبال ، هندبال ، شطرنج فعالیت می کنند .
مریم فرجپور افزود : ورزش بانوان مازندران از نظر ورزشکاران مدال آور در سطح کشور در جایگاه خوبی قرار دارد و بازیکنان ملی خوبی را به جامعه ورزش کشور تحویل داده است .
وی ادامه داد : هیات های ورزشی به دلیل نداشتن ردیف اعتباری ویژه نمی توانند آنچنان که باید و شاید تیم ها و ورزشکاران را زیر پوشش حمایت مالی خود قرار بدهند و برای همین همواره تیم ها و ورزشکاران برای اعزام و حضور در لیگ های کشوری با سختی و مشکلات دست و پنجه نرم می کنند .
معاون ورزش بانوان مازندران گفت : بسیاری از این تیم ها و ورزشکاران با حمایت های موردی هیات های ورزشی و یا هزینه شخصی خود فعالیت می کنند که این مساله آسیبی به بدنه ورزش به شمار می رود ، زیرا تا زمانی که ورزشکار نسبت به آینده ورزشی خود از نظر مالی اطمینان خاطر نداشته باشد در روند فعالیتش و حضور در میادین ورزشی تاثیر می گذارد و حتی می تواند موجب اُفت وی شود .
فرجپور گفت : حتی این عدم تمکن مالی باعث می شود تا ورزشکار با پشت سر گذاشتن سختی و مشقت پا در عرصه میادین ورزشی بگذارد که این امر می تواند در کسب نتایج تاثیر بگذارد .
وی با اشاره به اینکه هزینه تیمداری برای دسته یک و 2 به ترتیب حداقل 150 میلیون و یکصد میلیون تومان است ، ادامه داد : اما در حال حاضر شاهدیم تیم های خوب استان به دلیل نداشتن حامی مالی قادر به جذب بازیکنان خوب نیستند و گاهی نتایج خوبی از شرکت در لیگ ها کسب نمی کنند .
معاون ورزش بانوان مازندران از تیم فوتبال سپیدار قائمشهر به عنوان مثال برای این مورد یاد کرد و گفت : در حالی این تیم با چنگ و دندان به عنوان تنها نماینده فوتبال بانوان مازندران در لیگ برتر حضور دارد که به دلیل نداشتن توان مالی نتوانست در ابتدای فصل بازیکنان خوبی را جذب کند .
وی افزود : با توجه به اندک بودن بودجه هیات های ورزشی ، این هیات ها قادر به تیمداری و یا پرداخت تمام هزینه اعزام بازیکنان به مسابقات ورزشی نیستند و حامیان مالی می توانند در این زمینه بسیار کمک کنند .
** خبرهای خوش برای ورزش بانوان
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران هم بتازگی از جذب و اعلام آمادگی بخش خصوصی برای حمایت از تیم ها و ورزشکاران مدال آور زن این استان خبرداد .
سمیه قاسمی طوسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عدم تمایل شرکت ها و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و حمایت مالی را از جمله اصلی ترین مساله در فعالیت زنان قهرمان این استان ذکر کرد و گفت : این اداره کل به عنوان متولی امور بانوان و پیگیری مطالبات آنها توانسته است گام هایی را بردارد .
وی اضافه کرد : بخش خصوصی علاقه مند به سرمایه گذاری و حمایت از قهرمانان زن مازندران اعلام آمادگی کرده است تا تیم های لیگ کشوری و همچنین ورزشکاران مدال آور را برای انجام فعالیت های ورزشی حمایت کند .
قاسمی طوسی گفت : با توجه به این مساله ، ورزشکارانی که به صورت حرفه ای فعالیت می کنند و تیم های مدال آور انفرادی در اولویت برای برخورداری از حمایت های این اسپانسر قرار دارند .
وی افزود : از معاونت ورزش بانوان مازندران نیز خواستیم تا لیستی از ورزشکاران مدال آور و تیم های قوی که با حمایت از آنها می توانند به جایگاههای خوبی برسند ، تهیه کنند و از این طریق برنامه را اجرایی خواهیم کرد.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار