کارگرانی می توانند بگویند کار آنها سخت و زیان آور است که عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کارشان غیر استاندارد باشد به نحوی که در اثر اشتغال در آن محیط تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت های طبیعی جسمی و روانی برایشان ایجاد شده و گرفتار بیماری های شغلی و عوارض ناشی از آن شوند.
کد خبر: ۷۴۵۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱ 15 May 2019

به نقل از مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس نوشت: کارگران متقاضی بازنشستگی پیش از موعد که دارای ۲۰ سال سابقه کار متوالی یا ۲۵ سال سابقه کار متناوب هستند در سامانه مشاغل سخت و زیان آور ثبت نام کنند.

سهراب مختاری، چهارشنبه در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: کارگرانی می توانند بگویند کار آنها سخت و زیان آور است که عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کارشان غیر استاندارد باشد به نحوی که در اثر اشتغال در آن محیط تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت های طبیعی جسمی و روانی برایشان ایجاد شده و گرفتار بیماری های شغلی و عوارض ناشی از آن شوند.

وی ادامه داد: این کارگران می توانند با مراجعه به سامانه مشاغل سخت و زیان آور به آدرس اینترنتی sakht.mcls.gov.ir اقدام به ثبت نام کنند.

او اظهار داشت: درخواست متقاضیان پس از انجام ثبت نام در کمیته های استانی که به همین منظور تشکیل می شود مطرح و بررسی خواهد شد.

مختاری بیان کرد: سخت و زیان آور بودن شغل برای اتخاذ تصمیم قطعی در کمیته های بررسی، مستلزم اندازه گیری و اظهار نظر کارشناسان بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا دیگر مراکز دارای مجوز از این وزارتخانه است.

وی گفت: کارفرمایان کارگاه هایی که تمام یا برخی از مشاغل آنها در کمیته های بدوی و تجدید نظر استانی یا شورای عالی حفاظت فنی، سخت و زیان آور شناخته شده یا می شود، مکلفند ظرف ۲ سال از تاریخ ابلاغ تصمیم قطعی کمیته یا شورا حسب مورد نسبت به ایمن سازی عوامل و شرایط محیط کار مطابق حد مجاز و استانداردهای مشخص شده در قانون کار و آیین نامه های مربوط و یا سایر قوانین موضوع در این زمینه اقدام کنند و صفت سخت و زیان آوری مشاغل را حذف و نتیجه را برای بررسی و تایید گزارش به کمیته بدوی این آیین نامه گزارش کنند.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس، درباره عملکرد کمیته های این استان گفت: پارسال چهار هزار و ۸۹۱ درخواست در کمیته بدوی و ۸۴۲ اعتراض در کمیته تجدید نظر بررسی شد که از این تعداد ۲ هزار و ۴۱۶ درخواست به تایید کمیته بدوی و ۵۲۰ درخواست نیز به تایید در کمیته تجدید نظر رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار