موسسه یار مهربان که بتازگی کمپین متمایز و نوآورانه ای را به مدت پنج روز با هدف تامین کتاب مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان در شهرستان بابل راه اندازی نمود ، به دنبال کسب موفقیت اعلام کرده است که تابستان دوباره باز می گردد.
کد خبر: ۷۴۵۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲ 17 May 2019

این موسسه کمپین تامین کتاب برای دانش آموزان و دانشجویان را از 22 اردیبهشت شروع کرد و پنجشنبه شب نیز با اعلام جمع آوری پنج هزار جلد کتاب به کارش پایان داد.
قرار است این کتاب ها که از مناطق مختلف شهرستان بابل و توسط برخی ناشران کشور تامین شده ، در اختیار دانش آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاهها بویژه مناطق محروم قرار گیرد.
** یک صبح متفاوت
صبح روز یکشنبه 22 اردیبهشت ماه بود که سر و کله یک دستگاه خودروی ' ون ' متفاوت در خیابان های شهر بابل پیدا شد ، خودرویی آذین بندی شده با بادکنک های رنگی و بدنه ای نقاشی شده با رنگ های شاد و تصاویری از کتاب که توجه شهروندان را به خود جلب می کرد.
چیزی که بیشتر از همه برای شهروندان علاقه مند بابلی جالب توجه بود ، توقف این خودروی رنگی حاوی کتاب در نقاط مختلف شهر و پهن کردن میز و صندلی زیر بنری بود که عبارت ' اهدای کتاب ، اهدای دانایی ' با سلیقه روی آن نوشته شده بود .
بابلی ها پیش از این هم ون هایی را دیده بودند که در نقاط پرتردد شهر مانند میادین یا سواحل دریا انواع نوشیدنی گرم را در قالب
' مینی بار ' های جوان پسند عرضه می کردند ، یا پهن شدن میز و صندلی هایی که روی آنها صندوقچه های کارتنی یا شیشه ای برای جمع آوری انواع نذری به مناسبت های مختلف قرار داشت ، ولی پهن کردن بساط برای جمع آوری کتاب ، اقدامی فراتر از خوش سلیقگی و مهربانی بود .
ظاهر قضیه نشان می داد که این بار صاحبدلانی صاحب فکر باید پشت این خوش سلیقگی باشند تا متاعی را از شهروندان برای کمک به دانایی جامعه بخواهند که همگان یک دو جینش را در پستوی خانه اشان دارند و شاید سالهاست که سراغی از آنها هم نگرفته اند ؛ کتاب ، این یار مهربان که در خانه بسیاری از ما ایرانی ها پس از خریدن یا هدیه گرفتن نامهربانی می بیند و در گوشه ای از تنهاییش حبس می شود.
کمپین یار مهربان را دکتر امین پاشاامیری استاد دانشگاه تهران و مدیرعامل موسسه ای به همین نام راه اندازی کرده است .
او به همراه تعدادی از جوانان طی پنج روز گذشته مناطق مختلف شهرستان بابل را با خودرو ون متفاوتشان زیر و رو کردند و حاصل آن نیز جمع آوری هزاران جلد کتابی بود که بسیاری از آنها دیگر برای دارندگانش قابل استفاده نبود .
** اتوبوس به جای ون
مدیر عامل موسسه خیریه یار مهربان روز جمعه با پایان یافتن کمپین پنج روزه به خبرنگار ایرنا گفت : موسسه خیریه یار مهربان که از 2 سال پیش در شهرستان بابل با حضور شخصیت های بنام اعم از پزشکان، حقوقدانان و چهره های ادبی تشکیل شده است ، این روزها اقدام به برگزاری کمپینی پنج روزه جهت اهداء و تبادل کتاب در شهرستان بابل کرده است.
دکتر امین پاشا امیری افزود : این کمپین تا ساعت 23 و 30 دقیقه پنجشنبه شب ادامه داشت و با استقبال قابل توجه مردم شهرستان بابل مواجه شد و ناشران مختلف هم کتاب های کمک آموزشی و سایر کتاب ها، با اهدای کتاب از این کمپین حمایت کرده اند.
وی با بیان اینکه هدف اولیه این کمپین، حمایت از دانش آموزان و دانشجویانی است که به کتاب های اهدایی نیاز دارند ، گفت : همچنین این کمپین به دنبال گسترش فرهنگ مطالعه و اهداء و تبادل کتاب در جامعه است.
استاد دانشگاه تهران گفت : راههای مشارکت در این کمپین، شامل اهدای کتب آموزشی و کمک آموزشیِ مفید برای دانش آموزان و دانشجویان رشته ها و مقاطع مختلف و همچنین اهدای کتب معتبر و مفید، در زمینه های مختلف، برای عموم مردم است .
وی افزود : البته نیکوکاران می توانند با هدف تهیه کتب مناسب در راستای اهداف موسسه خیریه یار مهربان، اقدام به پرداخت وجه مورد نظر به حساب این خیریه کنند و همچنین نیکوکاران نیز می توانند از بین کتب موجود در محل کاروان کتاب، کتابی را به عنوان هدیه از طرف کمپین بردارند.
مدیرعامل موسسه یار مهربان اظهار داشت : کتب اهدایی، توسط خیریه یار مهربان به کتابخانه مدارس ، بویژه مدارس مناطق محروم و مناطق آسیب دیده از سیل های اخیر و همچنین به کتابخانه دانشگاهها، کتابخانه های عمومی و سایر مکان هایی که امکان استفاده بهینه از کتاب ها در آنها وجود دارد تقدیم خواهد شد.
وی با تاکید بر این که کتابی که در منزل خوانده شد باید به چرخش در بیاید و افراد دیگر هم از آن بهره بگیرند ، افزود : گرانی کاغذ و کتاب ضرورت اجرای این طرح را بیشتر کرده است که کتاب های مطالعه شده باید به گردش در بیاید تا جلوی اصراف و هدر رفت این کتاب ها گرفته شود.
این استاد دانشگاه گفت : خوشبختانه این طرح با استقبال خوب فرهیختگان بابلی و شهرهای همجوار قرار گرفته است و حتی شخصیت های برجسته ادبی و هنری اعم از مصطفی رحمان دوست، پرویز پرستویی هم با انتشار ویدئو و پست هایی این حرکت را مورد ستایش قرار داده اند.
وی افزود : در این طرح که با تاکید بر کتاب های آموزشی و کمک آموزشی انجام شده است برخی از علاقه مندان کتاب های جانبی در زمینه های تاریخی ، اجتماعی و روانشاسی هم اهدا کردند.
پاشا امیری از مشارکت خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از ناشران در کمپین یار مهربان خبر داد و گفت : این طرح علاوه بر اجرا در پنج نقطه شهر بابل در روستاهای جنوب بابل هم اجرا شد.
مدیر عامل موسسه خیریه یار مهربان افزود : هر چند این طرح آخر وقت پنجشنبه شب پایان یافت ولی برخی از علاقه مندان چون از تهران تماس گرفته بودند و علاقه مند به اهدای کتاب بودند با آنان هماهنگ شده تا شنبه آینده در تهران این کتاب ها از آنان تحویل گرفته شود.
وی با اعلام این که بیش از پنج هزار جلد کتاب به این کمپین اهدا شد که نیمی از آن آموشی و کمک آموزشی است ، گفت : در مرحله بعدی این طرح در تیر ماه امسال به صورت استانی با اعزام اتوبوس یار مهربان اجرا خواهد شد.
** استقبال هنرمندان از کمپین
کمپین متمایز یار مهربان علاوه بر استقبال شهروندان آملی ، مورد استقبال و تمجید برخی از چهره های فرهنگی و هنری و مذهبی نیز قرار گرفته است و افرادی مانند مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده ، پرویز پرستویی بازیگر و کارگردان سینما و حجت الاسلام نقویان واعظ و صاحب نظر مذهبی با انتشار نوشته ها و ویدیوهایی از این اقدام حمایت کردند.
مصطفی رحماندوست با ارسال ویدوئویی گفت : از زمانی که یمینی شریف از زبان کتاب گفته که من یار مهربانم ، کتاب یار مهربان شد ولی متاسفانه این یار مهربان به دست همه نمی رسد. درسته که سطح مطالعه کتاب در کشورمان پایین است و این باعث شده که اگر کتاب به دست کسی برسد دیرتر بخونه ، اما همه باید وظیفه خود را انجام دهیم و این یار مهربان را باید به دست همه علاقمندان ، دانش آموزان ممتاز و دانشجویانی که در به در بدنبال کتاب هستند برسانیم. کمپینی راه افتاده با عنوان یار مهربان که کتاب های دوستان و علاقمندان را جمع آوری می کند برای بچه ها، من نیز به این کمپین می پیوندم تا این کتاب ها به دست همه دانش آموزان و دانشجویان علاقمند برسد.
پرویز پرستویی نیز با پیوست کردن تصویری از کتاب ، نوشت : حمایت از کمپین کتاب یار مهربان باعث دلگرمی در این مسیر است.
حجة الاسلام نقویان استاد حوزه و دانشگاه نیز با ارسال ویدویی ، گفت : کتاب سرمایه است . مجموعه هایی که کتاب دارند دوستانی در موسسه یار مهربان کتاب ها را جمع آوری می کنند و در اختیار خانواده ها و دانشجویانی قرار می دهند که با مشکل خرید کتاب مواجه هستند چرا که با خرید یک کتاب گاهی 100 هزار تومان باید پرداخت کنند و امیدواریم با حمایت به این موسسه که در حال حاضر به صورت یک پایلوت در شهر بهارنارنج بابل شروع شده یک الگویی خوب شود. متاسفانه کتاب هایی درخانه هایی وجود دارد که تنها زینت دهنده شده و باید با اهدای کتاب که یادگاری شما باشد اهدا شود که این از صدقات جاریه و باقیات و صالحات است که برکاتی را نیز به همراه دارد. گاهی یک کتاب زندگی افرادی را دگرگون می کند بنابراین کتاب و رمان تاثیر بزرگی می تواند بر سرنوشت افراد داشته باشد.
اولین کمپین یارمهربان تنها در شهرستان بابل به عنوان یکی 22 شهرستان بابل در یک دوره پنج روزه بیش از پنج هزار جلد کتاب جمع آوری کرده تا در اختیار دانش آموزان و دانشجویان قرار دهد ، آیا بازگشتش با اتوبوس و اجرا در تمامی مناطق استان مازندران می تواند جمع آوری دستکم یکصد هزار جلد کتاب را رقم بزند ؟
بهتر است برای تحقق این مهم از همین الان کتاب هایی را که می توانیم هدیه بدهیم ، آماده کنیم . برای مازندرانی ها که بالاترین نرخ باسوادی کشور را دارند ، رسیدن به این دستاورد چندان نخواهد بود .
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار