رییس کنفدراسیون صادرات گفت: اقتصاد ایران تحت تاثیر دو موضوع مهم بین‌المللی است و تعیین تکلیف این دو موضوع جهت گیری اقتصاد ایران را روشن می‌کند و مسیر اقتصاد ایران را تغییر می‌دهد.
کد خبر: ۷۴۵۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸ 17 May 2019

رییس کنفدراسیون صادرات گفت: اقتصاد ایران تحت تاثیر دو موضوع مهم بین‌المللی است و تعیین تکلیف این دو موضوع جهت گیری اقتصاد ایران را روشن می‌کند و مسیر اقتصاد ایران را تغییر می‌دهد.

محمد لاهوتی،در گفتگو با خبرآنلاین، با اعلام این مطلب افزود: این دو موضوع ،در حقیقت تعیین تکلیف موضع ایران در خصوص "اف‌ای‌تی‌اف" است که باید در خصوص آن تصمیم گیری در داخل کشور انجام شود. موضوع دیگر نیز راه اندازی کانال مالی ایران و اروپاست و اتفاقا در این مورد اروپایی‌ها باید اعلام موضع کنند.

محمد لاهوتی

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: من معتقد هستم مادامی که ما مشمول مهلت‌های اعمالی "اف‌ای‌تی‌اف" هستیم، خطری متوجه‌مان نیست چرا که تحریم خاص یا محدودیتی بر ما اعمال نخواهد شد.

او ادامه داد: این مهلت اعمال شده از سوی "اف‌ای‌تی‌اف" در حقیقت بدان معناست که تغییری در شرایط کنونی افتصادی ما رخ نخواهد داد اما اگر مهلت ما تمام شود، و ما هنوز موضع مشخص خود را اعلام نکرده باشیم و تکلیف روشن نشده باشد، مشکلات متعددی برایمان ایجاد خواهد شد.

لاهوتی گفت: به عنوان مثال ، حتی اگر تحریمی هم علیه ایران اعمال نشود، نپیوستن به "اف‌ای‌تی‌اف" مراودات ما با کشورهای دوست وطرفهای تجاری ایران را دشوار خواهد کرد.

رییس کنفدراسیون صادرات اضافه داد: این مهلت که به ایران داده شده است، آخرین مهلتی است که از سوی "اف‌ای‌تی‌اف" داده شده و بی‌تردید عدم پذیرش این کنوانسیون می‌تواند هزینه‌هایی را متوجه اقتصاد نماید.

تعیین تکلیف کانال مالی ایران و اروپا

او به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: وقتی تحریم ای ظالمانه علیه ایران اعمال می‌شود، لازم است تدابیری برای عادی سازی شرایط با دیگر کشورها در دستور کار قرار گیرد چرا که امریکا تلاش فراوانی دارد تنگنای ایجاد شده را تشدید کند و البته با توجه به موقعیت ایران، می توانیم این کشور را در بازی بیرحمانه و خلاف قواعد بین المللی‌اش تنها نگه داریم.

او درادامه در خصوص موضوع دیگری که اقتصاد را امسال تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: نکته مهمی که باید بدان توجه کنیم این است که ما انتظار رفتار عاقلانه از اروپا داریم، در حقیقت اعلام مهلت شصت روزه از سوی رییس جمهوری خطاب به اروپایی‌ها نیز با همین هدف است، تا این کشورها هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای زنده نگه داشتن برجام و عمل به تعهدات بین‌المللی خود را اجرایی نمایند.

او به برقراری کانال مالی بین ایران و اروپا اشاره کرد و ادامه داد: این کانال می‌تواند موقعیت مناسبی میان ایران و اروپا باشد، در عین حال که کانال های دو جانبه و چند جانبه میان ایران و دیگر کشورها نیز اقدام مهمی است که باید از سوی مسئولان پیگیری شود.

به گفته وی تاثیر اینستکس و "اف‌ای‌تی‌اف" بر اقتصاد، در سال جاری بیش از عوامل بنیادین اقتصاد خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار