اقدامات سازمان بهزیستی کشور در خصوص ارائه خدمات به مددجویان آسیب‌دیده در سیل تشریح شد.
کد خبر: ۷۴۵۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲ 18 May 2019

حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور سازمان بهزیستی نیز از اعزام ۸۲ تیم اورژانس اجتماعی به مناطق سیل زده خوزستان، لرستان و گلستان طی سیل اخیر خبر داد و گفت‌: در زمان وقوع حوادث طبیعی کودکان، سالمندان، زنان و دهک های پایین اقتصادی در معرض بیشترین آسیب قرار دارند. به همین دلیل با توجه به تجربه بلایای قبلی همکاران اورژانس اجتماعی آموزش هایی را دریافت کردند تا بتوانند فعالانه‌تر وارد این حوزه شوند.

وی با اشاره به این که برای رفاه حال کودکان در مناطق سیل زده نیز اقدام به راه‌اندازی مهدهای کودک موقت و سیار کرده‌ایم، در این باره خاطر نشان کرد: ۲۳ مهد کودک در استان لرستان، ۲۴ مهد در استان گلستان و ۲۶ مهد کودک در استان خوزستان راه‌اندازی شده است. کودکانی که از این مهدهای کودک استفاده کرده‌اند با گذشت هفت تا هشت روز ذهنیت‌شان در مورد حادثه سیل تغییر کرد و این موضوع در نقاشی‌های آنان نمایان بود.

معاون امور سازمان بهزیستی در ادامه از تشکیل کمیته‌ای برای بازتوانی و کارگروهی برای ارائه خدمات حمایتی، اجتماعی و روانشناختی در مناطق سیل زده خبر داد و در این رابطه اظهار کرد: این کار گروه‌ها مداخلات لازم در حوزه روانشناسی و اجتماعی را به سیل زدگان ارائه می‌دهند و بر اساس آخرین گزارشات همچنان تعدادی از اورژانس‌ها و مهدهای کودک در این مناطق مشغول فعالیت هستند.

به گفته وی با طراحی برنامه "عمل" در حوزه ارائه خدمات اجتماعی و روانی به افراد آسیب دیده با همکاری وزارت بهداشت و سپس تصویب این پروتکل در وزارت کشور از این پس هر کسی که بنا باشد در این حوزه‌ها خدمتی را به مردم ارائه دهد باید بر اساس دستورالعمل مذکور مداخله کند.

در ادامه این نشست ذوالفقار یزدان مهر، معاون امور مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی نیز با اشاره به این که بر اساس آخرین آمارها تاکنون به جز استان خوزستان، ۱۹۰۸ واحد مسکونی به دنبال سیل به طور کامل تخریب شده است، خاطر نشان کرد: همچنین در مجموع دو هزار و ۷۴۱ واحد برای بازسازی و نوسازی به تایید بنیاد مسکن رسیده است.

وی با اشاره به این که در قالب تفاهمنامه ای که اخیرا با بسیج سازندگی به امضا رسید، ساخت و ساز و بازسازی واحدهای آسیبب دیده مددجویان در مناطق سیل زده زیر نظر بنیاد مسکن انجام می‌شود، بیان‌ کرد: قرار است تا عملیات ساخت و ساز طی شش ماه انجام شود.

معاون امور مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این که برای خانواده‌های دو عضو معلول بر اساس بنیاد مستضعفان و مسکن در شهرها ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و در روستاها نیز ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود، در این رابطه یادآور شد: همچنین برای مددجویان سرپرست خانوار نیز از سوی سازمان بهزیستی کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به تسهیلاتی که در اختیار سیل‌زدگان مناطق شهری و روستایی قرار می‌گیرد، اظهارکرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران در مناطق شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه بلندمدت و ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض در اختیار مددجویان سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد. همچنین در مجموع برای خانواده‌های دارای دو عضو معلول ۴۲ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و برای خانواده‌های روستایی نیز در مجموع ۲۸ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

یزدان‌مهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مجموع کمک‌های جمع‌آوری از سوی خیران برای کمک به سیل‌زدگان اظهارکرد: تاکنون ۲۱ میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی شامل بسته‌های غذایی، بهداشتی ، لوازم خانگی ، توانبخشی و سرمایشی جمع‌آوری شده و در حال‌ حاضر تمرکز ما بر کمک‌های توانبخشی و خانگی است.

به گفته وی استان‌های خراسان‌ رضوی، البرز، اصفهان، آذربایجان شرقی و تهران بیشترین کمک‌های نقدی و غیر نقدی را به سیل زدگان ارائه کرده‌اند.

معاون امور مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خسارت‌های وارده به منازل مددجویان سیل‌زده در سامانه ثبت «خسارت» جمع‌آوری می‌شود، گفت‌: این اطلاعات به محض جمع‌آوری نهایی اعلام خواهد شد همچنین اعتباراتی برای پرداخت سهم بیمه مددجویان و کارفرمایان در مناطق سیل زده در نظر گرفته شده است که به‌زودی پرداخت خواهد شد.

همچنین در ادامه این نشست شجیعی - معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور- با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت بحران در سازمان بهزیستی بلافاصله بعد از وقوع سیل گفت: برقراری سامانه گزارش خسارات و نیازسنجی جامعه هدف سازمان بهزیستی، بازدیدهای ستادی، ریاست سازمان و نمایندگان بهزیستی از این مناطق و تعیین استان‌های معین برای کمک به مناطق سیل‌زده از جمله اقدامات انجام شده از سوی این سازمان برای کمک به مددجویان سیل‌زده بوده است.

به گفته وی پرداخت کمک هزینه معیشتی به ۲۸۰ هزار خانوار از ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ هزار تومان نیز از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی برای کمک به این مددجویان بوده است.

در ادامه این نشست مجید رضازاده - معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی - نیز ضمن تشریح خدمات روانشناسی و حمایت‌های اجتماعی از مددجویان در قالب طرح «محب» اظهارکرد: این مداخلات در چهار فاز بیش از یک سال طول خواهد کشید به‌طوری که افرادی که دچار اختلال شده‌اند، رها نمی‌شوند.

به گفته وی ۲۶۵ تیم «محب» در این مناطق در قالب ۸۴۴ نفر روانشناس، مشاور و مددکار مشغول به فعالیت شدند و عمده‌ترین مسائل افراد سیل‌زده از جمله تزلزل شبکه‌های حمایتی، احساس بی‌عدالتی و ناامنی، اختلال در تمرکز ، عدم کنترل احساسات، احساس گناه و ناامیدی، اضطراب و ترس و ... را شناسایی کردند.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تاکنون بیش از ۲۴ هزار نفر در سه استان سیل‌زده کشور تحت غربالگری قرار گرفته‌اند که ۳۱.۴ درصد مرد و ۳۹.۳ درصد زن و ۲۹.۳ درصد کودک بوده‌اند. همچنین نتیجه‌ غربال ۱۵ درصد از این افراد مثبت بوده که نشان دهنده این است که آنان نیاز به خدمات بعدی دارند.

رضازاده با اشاره به این که استرس ، اضطراب، سوء مصرف مواد شایعه‌ترین مشکلات این افراد بوده است، اظهارکرد: از مجموع غربال‌های صورت گرفته نتیجه‌ غربال ۱۱.۴ درصد از مردان و ۱۸.۹ درصد از زنان مثبت بوده است.

به گفته وی نتیجه‌ غربال ۱۳.۴ درصد از کودکان نیز مثبت بوده است. همچنین بیش از ۱۴ هزار نفر حمایت‌های روانی و اجتماعی را به شکل فردی و گروهی دریافت کرده‌اند.

به گفته رضازاده از بین ۱۹۵ مرکز اقامتی، درمان و کاهش آسیب‌های اعتیاد نیز ۱۷ مرکز دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند.

در ادامه‌ این نشست محمد نفریه - معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی - نیز با اشاره به اینکه از بین مراکز شبانه‌روزی و روزانه این سازمان ۱۵۷ مرکز در معرض سیل قرار داشتند،اظهارکرد: در مجموع سه مرکز نگهداری از سالمندان، معلولان ذهنی و ... مجبور به جابجایی شدند همچنین ۱۸۰۰ کارتن پوشینه دو تا ۴۰۰ وسایل کمک توانبخشی شامل عصا، تشک مواج و ویلچر در بین مددجویان توزیع شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۲ هزار معلول به دنبال سیل متاثر شده‌اند،گفت: از بین این معلولان ۱۴ هزار نفر معلول جسمی ــ حرکتی و ۸۰۰۰ نفر معلول ذهنی بوده‌اند.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار