مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر گفت با آغاز فصل گرما، دامداران و و افرادی که با دام سروکار دارند بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرند.
کد خبر: ۷۴۶۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱ 18 May 2019

مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر گفت با آغاز فصل گرما، دامداران و و افرادی که با دام سروکار دارند بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرند.

سید رحیم سید پور در گفت وگو با ایسنا با اشاره به نزدیک شدن به فصل گرما و شیوع برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اظهار کرد: با آغاز فصل گرما برخی بیماری‌های مشترک انسان و دام همانند تب کریمه کنگو که یک بیماری کشنده است شیوع پیدا می‌کند که از هم اکنون باید هشدارها داده و اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو از طریق دام آلوده به انسان سرایت پیدا می‌کند، افزود: چند نمونه از این بیماری در سال‌های گذشته در منطقه به خصوص بخش کجور که با دام بیشتری سروکار دارند دیده شد که خوشبختانه با انتقال به موقع به مراکز درمانی و مراقبت‌هایی که صورت گرفت، اشخاص مبتلا مداوا شدند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر با اشاره به اینکه خوشبختانه سال گذشته با اقدامات به موقع و تشخیص درست که در روستاها توسط خانه‌های بهداشت صورت گرفت و بستری شدن آنها در بیمارستان نوشهر، اشخاص مبتلا از مرگ رهایی یافتند، ادامه داد: این احتمال وجود دارد که امسال نیز انگل این بیماری وجود داشته باشد، بنابراین باید اقدامات به موقع صورت گیرد.

سیدپور با اشاره به مشکلاتی که سال‌های گذشته برای برخی افراد در منطقه کجور و چالوس روی داد، افزود: این بیماری قابل کنترل و پیشگیری است و مردم بی جهت نگران نباشند، اما اگر به موقع تشخیص، کنترل و درمان نشود منجر به مرگ شخص مبتلا می‌شود.

وی نوعی انگل را عامل بیماری تب کریمه کنگو دانست و گفت: برای جلوگیری از ابتلاء به این بیماری، جلسات آموزشی لازم با گروه‌های مختلف، شوراها، دهیاران و بخشداری‌ها صورت گرفت تا مراقبت‌های لازم در این راه انجام شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر تصریح کرد: تب، دردهای عضلانی، کوفتگی، اسهال، گلودرد، سردرد، تغییر رنگ مدفوع و ادرار، دردهای شکمی و کلاً علائمی شبیه به آنفولانزا از مشخصات این بیماری است و افرادی که با دام در ارتباط هستند و یا از محصول دام آلوده استفاده می‌کنند به محض مشاهده این علائم خود را به مراکز درمانی و پزشک معرفی نمایند تا درمان لازم انجام شود.

وی به بیان نکات ایمنی در جهت جلوگیری از ابتلاء به این بیماری پرداخت و اضافه کرد: در جاهایی که دام آلوده به این بیماری وجود دارد باید سم پاشی لازم توسط مأموران صورت گیرد تا به نقاط دیگر سرایت نکند. همچنین دام‌ها باید در کشتارگاه‌ها به صورت بهداشتی ذبح شوند و گوشت نیز ۲۴ ساعت پیش از مصرف در یخچال نگهداری شود و سپس مورد استفاده قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار