رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر حوزه هنرهای سنتی فراموش شده و کمتر مورد توجه بوده و این غفلت در استان مازندران بیشتر از استان های دیگر مشهود است.
کد خبر: ۷۴۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱ 20 May 2019

دکتر عبدالمجید شریف‌زاده روز دوشنبه در نشست پژوهشگران و محققان عرصه میراث فرهنگی در ساری، اظهار داشت: هنرهای سنتی همه آثار سنتی ما در حوزه های مختلف هنری از هنرهای صناعی، معماری، نمایش و موسیقی و غیره است که وجه زیبایی شناسانه دارد و طی سده های متمادی سینه به سینه به ما رسیده است.
وی ادامه داد: اما در صنایع دستی وجه کاربردی و کارکردی بیشتر اتفاق می افتد و فاقد هنرهای وابسته و جاری در زمان ماست، مثل هنرهای چوب و قابلیت تکرار دارد که نکته مهمی در تفاوت هنرهای سنتی با صنایع دستی است.
رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه در حوزه هنرهای سنتی یک اثر شاخص و منحصر بفرد قابلیت تکرار ندارد و اگر هم باشد به سختی اتفاق می افتد، افزود: هنرهای سنتی تنها فضایی است که آن وجه زیبایی شناسی، طراحی، خلاقیت، ابداع و نوآوری یک میراث فرهنگی و تاریخی در آن وجود دارد.
شریف زاده گفت: اما در حوزه صنایع دستی یک اثر می تواند تکرار شود، چون قابلیت کاربردی آن بیشتر و وجه زیبایی شناسی آن کمتر مورد توجه قرار می گیرد و می تواند تولید دستی داشته باشد. در زمینه مطالعه در مورد هنرهای سنتی و صنایع دستی باید به این تفاوت ها توجه داشت.
به گفته او آنچه امروز برای جامعه فرهنگی و میراثی کشور مهم است فعالیت در همه حوزه های هنرهای سنتی است، زیرا متاسفانه در طی سالهای اخیر حوزه هنرهای سنتی بیشتر فراموش شده و دیگر جای غفلت وجود ندارد.
شریف زاده گفت: از موسیقی سنتی و نواحی و مقامی گرفته تا هنرهای نمایشی، هنرهای وابسته به معماری، کتابت و نگارگری کمتر مورد توجه قرار گرفته است و این ضعف بزرگی برای میراث فرهنگی کشور خواهد بود که ممکن است به محو این میراث که منبع هویتی ماست ختم شود.
رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی کشور گفت: در مقایسه مازندران با استان های دیگر، این غفلت بیشتر دیده می شود، در استان های دیگر فعالیت و توجه در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی خیلی بیشتر از مازندران است.
شریف زاده تاکید کرد: ما با تمام امکانات و توانایی های خود اعلام آمادگی کردیم که در زمینه حفظ هنر سنتی پای کار هستیم و در مورد مازندران نیز پیش از این اعلام کردیم که به طور موردی با توجه به سبقه گسترده فعالیت در زمینه هنر های حوزه چوب در استان مازندران، یک نمایشگاه سراسری در استان برپا کنیم.
وی همچنین ادامه داد: برای احیای هنرهای از یاد رفته مثل بحث سفال و چوب بویژه باید حمایت هایی داشته باشیم چون هنرمندان این عرصه در حال فراموشی اند، فضا و شرایط برای احیای هنرهای سنتی مازندران هست، هنرمندان هنرهای سنتی بزرگی در استان داریم.
وی از مسئولان میراث فرهنگی کشور و استان مازندران خواست که شرایطی مهیا شود تا اساتید این رشته ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و شاهد احیا و حفظ هنر های سنتی کشور باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار