اخیر در اطلاع رسانی و مشکلاتی که در روند ثبت نام در سامانه جامع امداد و بازسازی دولت موسوم به " سجاد " برای کشاورزان خسارت دیده از سیل و سیلاب بهاری مازندران پیش آمده سبب شده تا با گذشت 2 ماه از وقوع این حادثه طبیعی هیچ مبلغی به کشاورزان خسارت دیده استان پرداخت نشود.
کد خبر: ۷۴۹۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰ 29 May 2019

اخیر در اطلاع رسانی و مشکلاتی که در روند ثبت نام در سامانه جامع امداد و بازسازی دولت موسوم به " سجاد " برای کشاورزان خسارت دیده از سیل و سیلاب بهاری مازندران پیش آمده سبب شده تا با گذشت 2 ماه از وقوع این حادثه طبیعی هیچ مبلغی به کشاورزان خسارت دیده استان پرداخت نشود.

 ایرنا ، سیلابی که در روزهای آخر سال 97 مناطق مرکزی و شرقی مازندران را خانه تکانی کرد و با تکرار شدن طی روزهای 12 و 13 فروردین مناطقی از غرب استان را هم شست و شو داد ، حدود 18 هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف خسارت زد ولی بیشترین آن بر اساس اعلام مسئولان مربوط به بخش کشاورزی بوده است.
عمده خسارت سیلاب به بخش کشاورزی ، زیر آب رفتن مزارع و باغ ها، تخریب مزارع پرورش ماهی ، از بین رفتن خزانه های شالیزاری و تخریب دامداری و مرغداری و تلف شدن ماکیان و دام های سبک و سنگین بوده است که میزان آن حدود هفت هزار میلیارد ریال برآورد شد.
البته بیشتر خسارت بخش کشاورزی ناشی از طغیان رودخانه های مرکزی و شرقی استان از جمله بابلرود ، تلار قائمشهر ، نکارود و تجن ساری بود که حدود 91 هزار هکتار از زمین های زراعی و باغی مناطق شرقی و مرکزی را به زیر آب برد و به انواع کشاورزی برنج ، باغ های کیوی و مرکبات ، توت فرنگی ، گندم ، جو و سویا از 30 تا 100 درصد خسارت وارد کرد.

تاخیر 2 ماهه در پرداخت خسارت به کشاورزان مازندران در حالی است که طبق برنامه سازمان جهاد کشاورزی 500 کارشناس مستقر در 67 مرکز خدمات کشاورزی مناطق مختلف استان تاکنون با انجام بازدیدهای میدانی از سطح و مقدار خسارت ها 15هزار فقره پرونده جبران خسارت به 2 روش بلاعوض و تسهیلات کم بهره تشکیل داده اند.

جهاد کشاورزی مازندران معتقد است که با توجه به این که فعالیت های کشاورزی در بخش های مختلف زراعی ، باغی ، دام و طیور و شیلات به همراه مشخصات فردی در مراکز خدمات کشاورزی ثبت و ضبط شده است ، کارشناسان با مراجعه به محل حادثه پرونده های خسارت ها را به صورت واقعی تشکیل داده بودند.

اکنون که این تعداد پرونده خسارت تشکیل شده است ، باید تمامی اطلاعات مربوط به آنها وارد سامانه سجاد شود تا پس از آن به مرحله پرداخت خسارت به کشاورزان برسد.

مشکل اینجاست که متحویات این پرونده باید در فرمانداری ها توسط کارشناس سامانه سجاد وارد این سامانه شود و به همین نیز روند با کندی در حال انجام است . بر اساس بررسی های خبرنگار ایرنا در حال حاضر در هر فرمانداری یک دستگاه رایانه و تنها با یک نام کاربری و رمز عبور به شبکه وزارت کشور وصل است و می توان از آن برای وارد کردن اطلاعات پرونده ها استفاده کرد.

مازندران 22 شهرستان دارد که در سیل و سیلاب بهاری دستکم 12 شهرستان متاثر شدند که به صورت میانگین در حال حاضر هر شهرستان با دستکم یکهزار و 200 فقره پرونده در بخش های مختلف کشاورزی سر و کار دارد که اطلاعات آن باید به وسیله یک کامپیوتر وارد شبکه سجاد شود.

کشاورزان خسارت دیده مازندران با توجه به طولانی شدن روند تقریبا خسته و ناامید شده اند و بسیاری از آنها در گفت و گوهای خودمانی با یکدیگر و یا در محافل عمومی مردمی بر این اعتقادند که دولت در حال وقت کشی است تا هیچ غرامتی به خسارت دیدگان پرداخت نشود.

این در حالی است که استاندار مازندران سه هفته پیش اعلام کرده بود که دستکم 600 میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت کشاورزی استان در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قرار گرفته تا به محض آماده شدن پرونده های خسارت به کشاورزان پرداخت شود.

** پرداخت خسارت به کشاورزان سیل زده ثبت نام شده در سامانه سجاد یکشنبه هفته آینده

در همین حال معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران امروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که تا کنون پنج هزار نفر از کشاورزان خسارت دیده از سیلاب در سامانه سجاد ثبت نام شده اند.

حسین نگهدار افزود : اگرچه با همت کارشناسان 15هزار پرونده خسارت در مراکز خدمات جهاد کشاورزی استان تشکیل و پس از راست آزمایی تحویل بخشداری ها شد ، اما دولت پرداخت را فقط منوط به ثبت نام در سامانه سجاد کرده است.

وی با اشاره به این نکته که دولت 86 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت کشاورزی استان اختصاص داده است، افزود: از آنجاییکه ثبت نام در سامانه سجاد فقط در فرمانداری ها و یا یک یوزر و پسورد که متصل به وزارت کشور است ، انجام می شود، علاوه بر تاخیر با مشکلات نرم افزای نیز مواجه شده است.

او در عین حال ابراز امیداوری کرد که با توجه به وجود منابع مالی از روز یکشنبه هفته آینده 12 خرداد پرداخت خسارت به کشاورزان سیلزده ای که ثبت نام آنان در سامانه سجاد انجام شده است، آغاز می شود.

نگهدار گفت : کارشناسان کشاورزی مازندران به صورت شیفتی و با حضور 24 ساعته در فرمانداری ها همچنان مشغول ثبت نام کشاورزان خسارت دیده ازسیل هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار