استان مازندران از استعدادها و ظرفیت‌های بالایی در همه بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری و صنایع دستی برخوردار است و مرزی بودن استان هم شرایط بهتری برای تجارت خارجی فراهم کرده است.
کد خبر: ۷۴۹۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰ 29 May 2019

به گزارش تابناک مازندران، اولین جلسه ایجاد هلدینگ سرمایه گذاری استان مازندران عصر امروز چهارشنبه با حضور احمد حسین زادگان استاندار مازندران برگزار شد.

براساس این گزارش، حسین زادگان در این جلسه گفت که مازندران از استعدادها و ظرفیت‌های بالایی در همه بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری و صنایع دستی برخوردار است و مرزی بودن استان هم شرایط بهتری برای تجارت خارجی فراهم کرده است.

وی افزود: اینکه ما بتوانیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم باید کارگروه‌هایی با حضور سرمایه گذاران و کارآفرینان تشکیل دهیم تا سرمایه گذاری بخش خصوصی اعم از کوچک، بزرگ و متوسط تحت عنوان یک پروژه بزرگ برای استان تعریف شود.

وی توضیح داد: ایجاد یک شرکت هلدینگ سرمایه گذاری یکی از روش‌های توسعه اقتصادی است که کاملاً متکی به بخش خصوصی بوده و با اعتماد و برنامه ریزی مناسب می‌تواند در بخش‌های مختلف استان از ظرفیت‌ها استفاده کنند.

حسین زادگان گفت: جلسه اولیه ایجاد هلدینگ سرمایه گذاری با حضور سرمایه گذاران خوشنام شکل گرفت تا پس از تشکیل ساختار به مباحث جزئی‌تر ورود پیدا کنند.

استاندار مازندران افزود: با اجرایی شدن برنامه‌های شرکت هلدینگ سرمایه گذاری و تعریف پروژه‌های مختلف، مردم استان طعم رونق اقتصادی را خواهند چشید.

** هلدینگ چیست؟

شرکت هلدینگ (Holding company) شرکتی است که سرمایه های نقدی ریز و درشت را کنار هم قرار داده و در زمینه های سودآور سرمایه گذاری می کند . این سرمایه گذاری ممکن است خرید سهام دیگر شرکت ها و اعمال مدیریت در آنها تا تاسیس شرکت های جدید را شامل شود. یک شرکت هلدینگ به ظاهر هیچ‌گونه عملیات، فعالیت یا کسب و کاری انجام نمی دهد و تنها مالک دارایی‌هایی است که برای سرمایه گذاری در کنار هم قرار می گیرد. این دارایی‌ها می‌تواند شاملِ سهام سایر شرکت‌ها، شرکت‌های با مسئولیت محدود، مشارکت‌های محدود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های پوشش‌دهنده ریسک، سهام عادی، اوراق قرضه، املاک و مستغلات، مالکیت معنوی، برندها، اختراعات، علائم تجاری، حق کپی‌رایت و تقریباً هر چیز ارزشمند دیگری باشد.

به طور کلی هر شرکتی که سهام مدیریتی یک یا چند شرکت دیگر را در اختیار داشته باشد هلدینگ است.

شرکت های هلدینگ دارای مزیت هایی چون کاهش ریسک، کنترل با مالکیت محدود و تفکیک حقوقی هستند.

در حال حاضر چهار نوع شرکت هلدینگ وجود دارد که شامل هلدینگ هایی که از یک شرکت بزرگ ایجاد شده اند مانند هلدینگ ایران خودرو، هلدینگ‌های محصولی یعنی همه شرکت های آن یک نوع محصول تولید می کنند، هلدینگ‌های زنجیره تامین یعنی همه شرکت های آن در راستای نیل به یک هدف مشترک فعالیت های گوناگون دارند مانند هلدینگ های نفتی از عملیات اکتشاف تا پخش و هلدینگ مختلط یعنی از شرکت‌هایی با فعالیت های مختلف ایجاد شده است.

هم اکنون می توان از شرکت توسعه صنایع بهشهر، سرمایه گذاری توکا فولاد، سرمایه گذاری غدیر، گروه صنعتی ملی و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) به عنوان هولدینگ هایی نام برد که در بورس ایران فعالیت دارند.

ایجاد هلدینگ سرمایه گذاری در مازندران در حالی مطرح می شود که این استان با تولید سالانه ۷ میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی، دارای مشکل در بخش توزیع و فراوری است و به همین دلیل نیز کشاورزان استان همواره در فصل برداشت با دلال بازی و واسطه گری دچار ضرر و زیان می شوند.

همچنین گردشگری یکی از محورهای توسعه اقتصادی مازندران است ولی در حال حاضر هیچ گونه سرمایه گذاری هدفمند در بخش های مختلف مانند گردشگری دریایی، گردشگری طبیعی، گردشگری سلامت و دیگر زمینه ها وجود ندارد و به همین دلیل هم مازندران بیشتر تبدیل به استراحتگاه برای مسافران شده است.

همچنین بخش کم نفس و ضعیف صنعت مازندران هم در سال های اخیر به خاطر برخورد با مشکل نقدینگی به صورت جدی دچار مشکل شده است و تامین نقدینگی از سوی دولت و بانک ها بدون دخالت در مدیریت بسیاری از شرکت ها سبب شده تا نقدینگی در راه درست هزینه نشده و منجر به بازگشت صنعت به مدار تولید و اشتغال نگردد. آماررسمی نشان می دهد تنها در سال گذشته ۱۹۴ شرکت و واحد تولیدی صنعتی در مازندران به خاطر عدم بازپرداخت تسهیلات بانکی به مالکیت این موسسات مالی در آمدند و در حال حاضر هم بازگرداندن آنها به مدار تولید نیازمند تامین نقدینگی است.

تشکیل هلدینگ سرمایه گذاری به در صورت رعایت قوانین و مقررات و سرمشق گرفتن از مدل های موفق در جهان می تواند به بهترین راهکار برای توسعه مازندران و استفاده از ظرفیت های فراوان آن منجر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار