حجم تولیدی پسماند در استان مازندران به روزانه بیش از سه هزار تن است که بنا بر برخی شنیده‌ها، قائم‌شهری‌ها با تولید 254 تن زباله در روز و ساوری‌ها با تولید 276 تن رکورددار تولید زباله در استان مازندران هستند.
کد خبر: ۷۵۳۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷ 12 June 2019

در حالیکه بنا بر اعلام برخی اظهارات، حجم تولید روزانه زباله در شهرستان قائم‌شهر به 250 تن در روز می‌رسد اما عملا هیچ اتفاق خاصی در ساخت کارخانه کمپوست یا زباله سوز در این شهرستان نیفتاده است و عمر بلاتکلیفی این پروژه به بیش از 8 سال رسیده است.
 حجم تولیدی پسماند در استان مازندران به روزانه بیش از سه هزار تن است که بنا بر برخی شنیده‌ها، قائم‌شهری‌ها با تولید 254 تن زباله در روز و ساوری‌ها با تولید 276 تن رکورددار تولید زباله در استان مازندران هستند.

اما با این وجود، پروژه ساخت کارخانه در شهرستان قائم‌شهر علیرغم گذشت بیش از 8 سال از طرح این موضوع بنا به دلایل گوناگون با اما و اگرهای فراوانی روبرو بوده است.

مهدی محمدی فرماندار قائم‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت ساخت کارخانه زباله‌سوز در قائم‌شهر گفت: میزان تولید روزانه زباله در قائم‌شهر به حدود 160 تن می‌رسد.

وی افزود: چیک سری اشکالاتی در متن و اجرای کار به وجود داشت و سرمایه‌گذاری که سه سال قبل پای کار آمده بود و قرار بود اقداماتی را طی زمان تعیین نشده به مرحله اجرا بگذارد، موفق عمل نکرد و روند کار را دچار اختلال کرد.

فرماندار قائم‌شهر خاطرنشان کرد: این سرمایه‌گذار که باید مواردی را که از سوی شورای شهر وقت به او اعلام شده بود، اجرایی کند متاسفانه تمکین نکرد و پس از آن دو مرتبه دیگر هم با مذاکرات وی را قانع به بازگشت و ادامه فعالیت کردیم که دوباره مجددا اختلافاتی با شورای شهر به وجود آمد که کار به طور کل متوقف شد.

محمدی بیان کرد: برآورد اولیه ساخت کارخانه کمپوست در زمان بدو استارت کار از سوی سرمایه‌گذار 350 میلیارد تومان اعلام شده بود که این رقم در حال حاضر به چندین برابر رسیده است و تامین اعتبار لازم برای ادامه پروژه را بسیار سخت و دشوار کرده است.

وی ادامه داد: کار ساخت این کارخانه عملا صفر بوده و هیچ اقدامی از سوی سرمایه‌گذار انجام نگرفته است و تاکنون نیز بلاتکلیف مانده و کار کاملا متوقف مانده است.

فرماندار قائم‌شهر گفت: علیرغم عدم انجام اقدامی در ساخت کارخانه اما اقدامات مختصری در حوزه تصفیه شیرابه انجام گرفته است که تقریبا در شرایط فعلی نسبتا مطلوب بوده است.

سید محمد محمدی تاکامی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری مازندران نیز در این‌باره به خبرنگار ما گفت: در خصوص مشکلات زباله در قائم‌شهر پس از جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که در حل حاضر و تا زمانی که تعیین تکلیف شود، فعلا همان کارخانه کمپوست که بخشی از کارش در گذشته انجام شده بود را با ظرفیت 250 تن تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم و در گام بعدی به دنبال انتخاب گزینه نهایی از میان راهکارها و سناریوهای متفاوت برای حل مشکل زباله در این شهرستان باشیم.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری مازندران اضافه کرد: علت اصلی توقف پروژه ساخت کارخانه در این شهرستان به عدم تعیین تکلیف زمین بر می‌گردد که در نهایت موجب عدم واگذاری زمین از سوی دادگستری به شهرداری قائم‌شهر شد و کار در واقع درجا خورد.

به گفته محمدی تاکامی، این پروژه بیش از 8 سال است که روی زمین مانده و عملا متوقف شده است و بنا است برای بهبود اوضاع دو کارخانه کمپوست با ظرفیت 250 تنی در این شهرستان ساخته شود.


پدیده پسماند و جمع‌آوری، دفن و امحاء زباله از مشکلات اساسی استان‌های شمالی است که در این میان شهرستان قائم‌شهر به دلیل نزدیکی به محل دپو و انباشت زباله یکی از کانون‌های اصلی مشکلات زیست‌محیطی در استان مازندران به شمار می‌آید که با وجود تمام رایزنی‌های انجام شده، تاکنون هنوز هیچ اقدام موثری در راستای حل معضل پسماند قائم‌شهر صورت نگرفته است.

بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار