مدیر کل شیلات مازندران گفت: در سال گذشته 7 هزار تن محصولات شیلاتی استان به خارج از کشور صادر شد که درآمد ارزی آن حدود 30 میلیون دلار بود.
کد خبر: ۷۶۰۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸ 08 July 2019

 ولی الله محمدزاده در جمع خبرنگاران توسعه پایدار آبزی پروری، صید مسئولانه ، بازسازی و حفاظت ذخایر آبزیان دریای خزر وتوسعه بازار آبزیان را ماموریت اصلی شیلات در استان معرفی کرد و افزود: مازندران با 17 درصد تولید آبزیان، رتبه اول کشور در این زمینه را داراست.

وی افزود: 3 هزار و 540 مزرعه پرورش ماهی با اشتغال مستقیم 650 نفر در استان مشغول فعالیت هستند.

محمدزاده با اشاره به صید سه گونه اصلی ماهی استخوانی، کیلکلا و خاویاری در دریای شمال، بیان کرد: 54 تعاونی پره از رامسر تا میانکاله از 15 مهر تا 15 فروردین سال بعد با اشتغال 4 هزار نفر صیاد فعالیت دارند و همچنین 44 شناور صید کیلکا و 70 شناور ماهیان خاویاری در استان فعال می باشد.

وی با تاکید بر ضرورت احیای ماهیان دریا ، خاطر نشان کرد: این مهم در دو مرکز شهید رجایی ساری و شهید باهنر کلاردشت د رحال انجام است.

مدیرکل شیلات مازندران از تولید و رهاسازی بیش از یکصد میلیون بچه ماهی به طور سالانه در مصب رودخانه های استان خبر داد و افزود: در کنار رها سازی تکثیر طبیعی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه مازندران تنها استان کشور دارای ناحیه صنعتی شیلاتی ست، تصریح کرد: 7 پایگاه نظارتی با هدف حفاظت از آبزیان در عرصه دریا، برخورد با تهیه کنندگان و فروشندگان صیدغیرمجازو عرضه غیرمجاز آبزیان فعالیت می کنند.

محمد زاده به توانمندی های شیلاتی مازندران اشاره داشت و گفت: ظرفیت های خوبی در بخش های مختلف در استان وجود دارد که بایست با هدف ایجاد اشتغال مولد و درجهت افزایش تولید و رونق درآمد اقتصادی خانوار از آنها بهره گرفت.

وی پرورش ماهیان خاویاری را یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و افزود: مازندران قطب تولید ماهیان خاویاری کشور است و اراضی ساحلی ظرفیت بالقوه فراوانی برای پرورش این نوع ماهی است که می تواند برای توسعه اقتصادی استان به این امر اختصاص یابد .

مدیرکل شیلات استان با بیان اینکه 25 مزرعه خاویاری فعال در استان وجود دارد، اظهار داشت: در تمام دنیا خاویار ایران یک برند است و در مقایسه با سایر کشورها با قیمت بالاتری بفروش می رسد.

وی از صادرات 560 تن محصولات شیلاتی در سه ماهه اول سال جاری خبر داد و بیان کرد: این میزان صادرات 2 و 7 دهم میلیون دلار ارزآوری بهمراه داشته است و پیش بینی می شود تا پایان سال حداقل تا 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

محمد زاده یادآور شد: پیش بینی می شود که با برنامه ریزی های صورت گرفته در سالجاری تولید آبزیان اعم از صید و دریا 10 درصد افزایش داده و بالای 115 هزار تن برسد.

وی گفت: شیلات ظرفیت اقتصادی در استان محسوب می شود که می تواند کمک خوبی برای تولید و ایجاد فرصت های شغلی مولد در استان داشته باشد.

مدیر کل شیلات مازندران افزود: منافع استان های شمالی این است که در قالب مطالعات و ظرفیت های سنجیده شده و باتوجه به مستندات علمی کار انجام شود.
وی پرورش ماهی در قفس، آب بندان ها و چاه های کشاورزی را ظرفیت خوبی برای افزایش تولید دانست و گفت: آب بندان ها منبع بسیار مهمی با کارکردهای سه گانه (کشاورزی، گردشگری و پرورش ماهیان گرم آبی ) برای افزایش تولید و اشتغال محسوب می شوند.

مدیرکل شیلات استان از رشد 70 درصدی تکثیر طبیعی با مشارکت جامع صیادی در سال 97 خبر داد و عنوان کرد: تولید 580 تن ماهی به صورت پرورش در قفس، فرصت مناسبی برای صادرات و اشتغال جوانان مناطق ساحلی است.

وی ماهی را غذا دارو معرفی کرد و افزود: سرانه مصرف آبزیان در استان طی یک سال 14 و در کشور 10 کیلو گرم است در حالی که این سرانه در دنیا 22 کیلو گرم می باشد لذا یکی از اهداف مهم و سیاست های کلان شیلات، افزایش سرانه مصرف ابزیان است که این افزایش کاهش هزینه های درمانی را در پی خواهد داشت.

مدیر کل شیلات مازندران از صادرات حدود نیمی از محصولات آبزی مازندران به خارج از استان و کشور خبر داد و گفت: در سال گذشته هفت هزار تن محصولات شیلاتی استان به خارج از کشور صادر شد که درآمد ارزی آن حدود 30 میلیون دلار بود.

وی گفت: ماهیان خاویاری به کشورهایی از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا، ماهی قزل آلا به روسیه و ارمنستان و ماهیان گرم آبی به عراق و افغانستان و کیلکا به ترکمنستان و روسیه صادر می شود.

بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار