کد خبر: ۷۶۴۵۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 21 July 2019

رییس کار گروه تخصصی گردشگری اتاق فکر توسعه مازندران گفت: مازندران سیاست خاصی در حوزه گردشگری نداشته و تمامی برنامه ها کاملا خود جوش است، سیاست گردشگری مبتنی بر فضای طبیعی و فاصله نزدیکی با پایتخت است که گردشگر به سمت این استان می آید.

مهدی رمضان زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سیاست گردشگری در مازندران از سوی نهادهای متولی به خوبی کار نشده است و فعالیت صورت گرفته نیز به صورت مقطعی بوده است، اظهار کرد: متاسفانه سیاست های گردشگری در استان‌هایی چون اصفهان، یزد، مازندران، کرمان و غیره دقیقا مانند یک الگو در قالب یک آیین نامه اجرا می شود.

وی تصریح کرد: مازندران سیاست خاصی در حوزه گردشگری نداشته و تمامی برنامه ها کاملا خود جوش است، سیاست گردشگری مبتنی بر فضای طبیعی و فاصله نزدیکی با پایتخت است که گردشگر به سمت این استان می آید.

رییس کار گروه تخصصی گردشگری اتاق فکر توسعه مازندران با تاکید بر اینکه این استان به لحاظ بوم گردی نمی تواند از سایر استان ها بالاتر باشد، چرا که مطالعه ای در این بخش صورت نگرفته است، گفت: به طور مثال کرمان در زمینه میراث، جاذبه های گردشگری پررنگی دارد یا میراث جهانی کویر لوت که امسال سومین سال ثبت جهانی آن است در یک فاصله ۱۳۲ کیلومتری و یک پهنه ۶۰ کیلومتری یک فضای جغرافیای وسیع را با توجه به المان های منحصر به فرد که در این مسیرها ها مانند کلوت ها و لتگاه ها سازمان جهانی یونسکو ثبت کرده است.

رمضان زاده ادامه داد: نمی توان گفت چون امسال جنگل های هیرکانی ثبت ملی شده است یا دریا در مازندارن در کنار جنگل وجود دارد، جاذبه بیشتری داریم و این استان نسبت به سایر استان ها از نظر صنعت گردشگری بالاتر است.

مدیر گروه جهانگردی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: کرمان در حوزه گردشگری بین المللی جاذبه زیادی دارد اما مازندران از لحاظ کمیت، گردشگر بیشتری دارد و این کمیت از اقلیم مناسب، نزدیکی پایتخت، جنگل و کوه است.

رییس کار گروه تخصصی گردشگری اتاق فکر توسعه مازندران یادآور شد: زمانی که در گردشگری سیاست گذاری می شود به دلیل میان رشته ای بودن باید نهادهای محیط زیست، منابع طبیعی، دانشگاه ها، اماکن و شهرداری ها در کنار میراث فرهنگی قرار گیرند.

رمضان زاده گفت: میراثی که به لحاظ جایگاه قانونی وضعیت ضعیف تری نسبت به این نهادها داشته باشد انرژی زیادی باید صرف همراهی کردن این نهادها کند و این یکی از آسیب های اساسی است.

مدیر گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با بیان اینکه جایگاه گردشگری در کشور مشخص است، تصریح کرد: درست است که ما ادعا می کنیم اقتصاد گردشگری مازندران در جایگاه نخست قرار دارد اما آمارها نشان دهنده این است که وضعیت اشتغال در کشاورزی و صنعت استان ما کمتر از گردشگری نیست.

وی افزود: می توان گفت گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت می تواند جزء اقتصاد اول شود که نیازمند مطالعه، کار، آمارگیری و دیتا بانک های دقیق همراه با همکاری نهادهایی که به ساماندهی گردشگری مازندران بینجامد، است.

رمضان‌زاده بیان کرد: گردشگری مازندران از روستاهای گلوگاه آغاز شده وتا بالا اشکور از ارتفاعات رامسر ادامه دارد که متاسفانه پایش سراسری در زمینه ظرفیت های موجود گردشگری در استان صورت نگرفته است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار