هوای سالن نمایشگاه خیلی گرم است اما شور و شوق عجیبی اینجا حاکم است؛ راه رفتن در این فضای کوچک به سختی صورت می‌گیرد چرا که جمعیت زیادی برای خرید نوشت‌افزار به اینجا آمده‌اند و جلوی هر غرفه یک عده ایستادند.
کد خبر: ۷۷۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶ 13 August 2019

هوای سالن نمایشگاه خیلی گرم است اما شور و شوق عجیبی اینجا حاکم است؛ راه رفتن در این فضای کوچک به سختی صورت می‌گیرد چرا که جمعیت زیادی برای خرید نوشت‌افزار به اینجا آمده‌اند و جلوی هر غرفه یک عده ایستادند.

اخبار فرهنگ و هنر_ با یک نگاه به غرفه‌های این نمایشگاه می‌شود به راحتی حساب کرد که امسال تنوع اجناس در غرفه‌ها بیش از گذشته است؛ حتی غرفه‌ای برای فروش لباس مشکی محرم نیز در بین غرغه‌ها وجود دارد.

تمام لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار دانش‌آموزان در این نمایشگاه البته از نوع ایرانی ـ اسلامی در معرض دید عموم قرار دارد؛ والدین نیز به همراه فرزندان‌شان آمدند تا از بین اجناس نمایش داده شده، آنچه مورد نظرشان است، خریداری کنند.

اینجا هفتمین نمایشگاه ایران نوشت است که از چهاردهم مرداد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرده است؛ این نمایشگاه در خیابان حجاب تهران قرار دارد و بانی آن مجمع نوشت افزار ایرانی ـ اسلامی است که از سال ۱۳۹۲ توانسته است با حضور موثر در بازار نوشت افزار کشور زمینه ساز رشد و توسعه جریان استفاده از محصولات متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در حوزه کودک و نوجوانان شود

نمایشگاه در ۵۰۰۰ متر مربع در دو طبقه واقع در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب برپا شده است و حدود ۱۰۰ تولید کننده با 5 هزار محصول در این نمایشگاه حضور دارند که ۱۰۰ محصول جدید است.

در این شلوغی خرید مردم از غرفه‌های نمایشگاه، به سراغ والدین و دانش‌آموزان می‌روم؛ مادر یک دانش‌آموز کلاس اولی اظهار کرد: امسال اولین سال است که برای فرزندم لوازم‌التحریر می‌خرم اما به نظرم قیمت‌ها خوب بود و از حد توقعم بالاتر نبود.

وی درباره تنوع طرح‌ها گفت: تنوع خوب بود و مقداری لوازم‌التحریر خریدم و پسرم هم خیلی دوست داشت.

اما مادر 3 فرزند که هر سه مدرسه‌ای هستند، بیان کرد: تنوع خوب بود و اکثر وسایلی که می‌خواستیم پیدا کردیم.

وی ادامه داد: بیشترین مشکلی که در خرید داشتیم این بود که قیمت وسایل روی آنها نبود و مجبور بودیم مدام پرسش کنیم.

سید مجتبی رفیع دانش‌آموز کلاس دهمی و فرزند این مادر گفت: من نمایشگاه را دوست داشتم اما به نظرم کوچک است و باید فضای بزرگتری را برای نمایشگاه می‌گذاشتند.

یک مادر که دختر کلاس دومی دارد نیز معتقد است که قیمت‌ها گران شده است و به همین دلیل نتواسته است تمام وسایل مورد نیاز فرزندش را خریداری کند.

اما مادر دیگری درباره تنوع طرح‌های لوازم‌التحریر گفت: تنوع از آن چیزی که فکر می‌کرد بیشتر بود اما به نظرم می‌توانستند جذابیت‌های بصری طرح‌ها را برای بچه‌ها بیشتر کنند.

وی افزود: برخی طرح‌ها بچه‌ها را جذب نمی‌کرد و معتقدم کار کمتری روی آنها شده بود اما روی هم رفته، نمایشگاه خوبی است و تمام آنچه نیاز داشتیم را خریداری کردیم.

اما غرفه‌داران نیز در این نمایشگاه، حرف‌هایی دارند؛ یکی از غرفه‌داران گفت: قیمت کاغذ گران شده است و فروش به مانند سال گذشته نیست اما همچنان مردم استقبال می‌کنند.

وی درباره تنوع طرح‌ها ادامه داد: طرح ها تنوع خوبی دارد و آنچه مهم بوده این است که از طرح‌های ایرانی ـ اسلامی استفاده شده است اما فکر می‌کنم به خاطر گران شدن وسایل، سبد خرید مردم کوچک‌تر شده است.

غرفه‌دار دیگری اظهار کرد: ما تلاش کردیم که تنوع محصولات‌مان بیشتر باشد و خوشبختانه از روز اول نمایشگاه استقبال مردم بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: معتقدم باید فرهنگ‌سازی بیشتری روی طرح‌های ایرانی ـ اسلامی شود و برای آن فیلم و کارتون ساخته شود؛ بچه‌ها سن کمی دارند و دوست دارند وسایلی را داشته باشند که در کارتون‌ها و فیلم‌ها می‌بینند.

حجم استقبال از غرفه‌های نمایشگاه به اندازه‌ای است که عبور و مرور به سختی صورت می‌گیرد؛ مردم با کیسه‌های وسایل خریداری شده در فضای نمایشگاه می‌چرخند و به نظر می‌آید به شدت سرگرم خرید هستند.

به سراغ سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی - اسلامی که همه‌روزه در نمایشگاه حضور دارد، می‌رویم و در خصوص ویژگی‌های این نمایشگاه می‌پرسیم.

وی اظهار کرد: هفتمین نمایشگاه ایران نوشت دو ویژگی دارد اول اینکه تولید کنندگان حاضر در این نمایشگاه ایرانی هست و ۵ هزار محصول به نمایش گذاشته شده است؛ به عبارت دیگر ۱۰۰ تولید کننده در این نمایشگاه حضور دارند که ۱۰۰ محصول جدید نیز ارائه کرده‌اند.

حسینی اضافه کرد: ویژگی دوم، طرح‌های ارائه شده در محصولات، ایرانی است البته بخشی هم محصولاتی در این نمایشگاه هست که تولید داخلی ندارد مثلا منگنه یا ماژیک هایلایت که در بخشی جداگانه به فروش می‌رسند تا تمام محصولات مورد نیاز دانش‌آموزان در این نمایشگاه در دسترس مردم باشد.

وی در خصوص قیمت محصولات و گرانی برخی لوازم‌التحریر گفت: درست است قیمت‌ها ۲ تا ۳ برابر شده است اما این گرانی فقط به نمایشگاه اختصاص ندارد بلکه کل بازار لوازم‌التحریر را گرفته است و خانواده‌ها چون شهریور به خرید لوازم‌التحریر می‌پردازند، آن زمان متوجه گرانی می‌شوند و پی خواهند برد که قیمت‌های این نمایشگاه‌ در برخی موارد ارزان‌تر از آنجا بوده است.

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی ادامه داد: عمده دلیل گرانی به خاطر گران شدن مواد اولیه و کاغذ است چرا که کاغذ از بندی ۸۰ هزار تومان به بندی ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و ۷۰۰ درصد رشد داشته است؛ بر این اساس تولید کننده از سودش کم کرده که قیمت ۳ برابر شده وگرنه با این گرانی مواد اولیه باید قیمت‌ها ۶ یا ۷ برابر می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید ایرانی با تولید خارجی قابل رقابت است، اظهار کرد: رشد محسوسی در تولیدات نوشت‌افزار می‌بینیم و سال به‌ سال شاهد تنوع بهتر طرح‌ها هستیم.

حسینی با بیان اینکه شاهد رقابت تولیدات داخلی با تولیدات خارجی هستیم، گفت: رشد محسوسی در تولید و تنوع کالاها شاهدیم.

وی درباره کاراکتر طرح‌ها افزود: امسال کاراکتر جدید نداریم چون محصول جدید تولید انیمیشن نداریم اما همچنان بچه‌های ساختمان گل‌ها که حسنا است و فیلشاه مورد استقبال بچه‌ها هستند.

معتقدیم هر کاری که پیوست رسانه‌ای دارد مورد استقبال قرار می‌گیرد مثلا در زمینه شهدا این استقبال را در طرح‌های شهید بابایی، شهید حججی و شهید احمدی روشن شاهدیم.

وی به فعالیت‌های جانبی در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: امسال یک خط تولید دفتر را در حاشیه نمایشگاه در معرض دید عموم گذاشتیم تا در سال رونق تولید مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین کمپین مشق احسان نیز در نمایشگاه فعال است که با همکاری علاقه‌مندان و بخش‌های دولتی و خصوصی، بسته‌های لوازم‌التحریر در اختیار دانش‌آموزان مناطق کمتر برخوردار قرار می‌گیرد.

اما این نمایشگاه حاشیه‌های جالبی دارد؛ در کنار لوازم‌التحریر، بازار خوردنی‌ متنوع داغ است و همچنین برای خانواده‌ها نقاشی چهره کودکان، نقاشی و مسابقات انجام می‌شود؛ البته بیرون نمایشگاه هم بازاری برخلاف لوازم‌التحریر ایرانی ـ اسلامی برپاست که کاراکترهای خارجی جولان می‌دهند که به نظر می‌رسد باید مسؤولان نمایشگاه فکری به حال آن کنند.

در هر حال این نمایشگاه تا چند روز دیگر پابرجاست و اگر قصد خرید لوازم‌التحریر برای فرزندان خود دارید تا 25 مرداد فرصت دارید که برای خرید اقدام کنند؛ به گفته سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی این نمایشگاه تمدید نمی‌شود.


فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار