نمایشی با موضوع سبک زندگی و مشکلات اجتماعی
بازیگر نقش مشاور که اولین بازی خود را در اجرای نمایش به عهده داشت و از مشاوران معاونت اجتماعی نیروی انتظامی بود توانست در اولین نقش آفرینی خود به خوبی از عهده بازی برآید و بازی خوب و روانی را در مقابل زوج جوان از خود برجای بگذارد.
کد خبر: ۷۷۲۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۸ 18 August 2019

به گزارش تابناک مازندران، از سوی گروه تئاتر سیاوشان جهاد دانشگاهی واحد مازندران با همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان بابلسر، نمایش خیابانی «سپاس گزاری» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا گل محمدی تواندشتی عصر دهم مرداد ماه 98 در سواحل دریای بابلسر به اجرا در آمد.
بر اساس این گزارش، در این نمایش فاطمه گل محمدی تواندشتی در نقش زن جوان، محمد مهدی شریف پور در نقش مرد جوان و فاطمه خلخالی در نقش رهگذر به عنوان مشاور معاونت اجتماعی نیروی انتظامی به ایفای نقش پرداختند.

نگاهی به نمایش خیابانی «سپاس گزاری» در سواحل دریای بابلسر
 


درآغاز کلام می توان گفت که نمایش خیابانی گونه ای از هنرهای نمایشی است که با حداقل وسایل اجرا ، تاثیرگذاری حداکثری و بیان تناقض های فرهنگی و اجرایی زود بازده را به همراه دارد، هنری که با برقراری تعامل چهره به چهره با تماشاگران، شیوه ای موثر و خلاقانه برای فرهنگ سازی در زمینه های مختلف به شمار می رود.
فرهنگ سازی در خصوص مقابله با آسیب های اجتماعی، حمایت از کالای ایرانی رانندگی، آپارتمان نشینی، مدیریت مصرف انرژی، تکریم ارباب رجوع و ده ها ارزش دیگر در محافل فرهنگی مورد بحث و گفت و گو قرار می گیرد اما از ظرفیت هنری نمایش خیابانی در نهادینه سازی فرهنگی کمتر بهره برداری می شود.
نمایش «سپاس گزاری» با موضوع سبک زندگی در قالب طرح تئاتر درمانی از سوی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی شهرستان بابلسر در خصوص مشکلات اجتماعی و مسائل مبتلا به جامعه می پردازد که یکی از معضلات کنونی حاکم بر جامعه کوچک یعنی خانواده، زندگی زوج های جوان است که به علت عدم آشنایی آن ها به چگونگی برخورد بایگدیگر در زندگی مشترک و مداخله غیر اصولی والدین و خانواده، فرهنگ غلط پیشینیان و پیروی از آن از سوی زوج های جوان و از سوی دیگر عدم استفاده صحیح از تلفن همراه نیز، موجب ناهنجاری در زندگی مشترک را فراهم می آورد.
در این آشفته بازار نمایش‌های غربی و اقتباس‌های درست ونادرست ،اگرنویسنده ای به سوی مسائل روز جامعه خود برود و با همه مشکلاتی که تئاتر امروز ما با آن مواجه است علاوه بر کارگردانی، تهیه‌کنندگی کار را نیز به عهده بگیرد، امری دشوار و البته کاری بسیار پسندیده و قابل ستایش که نشانگر تعهد هنری این هنرمندان به جامعه و مردم است.
و اما در باره نمایش «سپاس گزاری» می توان گفت که نمایش به داستان زن و مرد جوانی می پردازد که پس گذشت سه الی چهار سال از زندگی مشترکشان بنای ناسازگاری با هم راگذاشته و در طی مشاجره ای که بین این زوج در مسیره راه صورت می پذیرد اعلام می دارند بهترین راه رهایی از این معضل این است که از یکدیگر جدا شوند تا اینکه از این زندگی ناآرام دور شده و به آرامش برسند، در این حین رهگذری که مشاور خانواده نیروی انتظامی است بگو نگو آن ها را می شنود و به یاری شان می شتابد و پی به این موضوع می برد که منشا اختلافات آن ها از یک مسئله کوچک از اوایل زندگیشان برسر نگفتن یک تشکر خشک و خالی شوهر از زن در زمانی که غذایش را میل می کند آغاز شده است که این زوج جوان به آن اهمیت نداده و زندگی آن ها را این گونه متزلزل کرده است.
خرید کفش و لباس و مایحتاج زندگی و احساس رضایت قلبی از زن رضایت و... آرامش زن را درزندگی مشترک ایجاد نمی کند، بلکه زوجین بایستی در قبال هر حرکتی که در خانه صورت می پذیرد رضایت خود را به زبان بیاورند و تشکر خودرا زبانی مطرح کنند تا اینکه آرامش در زندگی مشترک حاکم و تفاهم بین آن ها عملی شود.
می توان گفت که موضوعات کوچکی که در زندگی به آن اهمیتی داده نمی شود همانند روزنه ی در سد است که اگر از همان لحظات اولیه جلوگیری نشود ممکن است در آینده نزدیک به تخریب سد بیانجامد و زیان سنگینی به محیط اطرافش وارد سازد.
و اما در قالب تکنیکی نمایش در رابطه با بازی بازیگران باید گفته شود که با توجه به اینکه نقش آفرینان از بازی اولی ها و بازی دومی ها بودند، توانستند از بازی خوب و روان برخوردار باشند.
که نظر مخاطبان را به خود جلب کرده و از اقبال خوب آن ها برخوردار شوند.
نمایش از موسیقی صدا و افکت برخوردار نبود اما عوامل طبیعی نطیر صدای امواج دریا ، هم همه مردم، صدای قایق موتوری ها و وسایل نقلیه دیگر با نمایش همراه بودند.
بازیگر نقش مشاور که اولین بازی خود را در اجرای نمایش به عهده داشت و از مشاوران معاونت اجتماعی نیروی انتظامی بود توانست در اولین نقش آفرینی خود به خوبی از عهده بازی برآید و بازی خوب و روانی را در مقابل زوج جوان از خود برجای بگذارد.

با توجه به اینکه نمایش خیابانی می طلبد که بازیگران با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و مخاطب را نیز به بازی بکشاند، در این نمایش ارتباط با مخاطبان از دیگر نقاط مثبت بازیگران بود که توانستند در گفتمان از سوی مخاطبان در فی البداهه گویی عملکرد خوبی را از خود بر جای بگذارند و در روند رو به رشد نمایش با قدرت عمل کنند.
این نمایش تا پایان ایام تابستان 98 هر هفته عصر های پنج شنبه با توجه به شرایط جوی درسطح ساحل شهرستان بابلسر به اجرا در خواهد آمد.

 

برچسب ها: نمایش خیابانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار